site.btaКомисията за енергийно и водно регулиране внесе в Народното събрание Годишния доклад за дейността си през 2023 г.
Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) внесе в Народното събрание Годишния доклад за дейността си през 2023 г., съобщиха от регулатора. Докладът съдържа подробна информация за приетите подзаконови нормативни актове и за работата на КЕВР в секторите на регулаторните й правомощия – "Електроенергетика и топлоенергетика", "Природен газ", "ВиК услуги". В отделна глава са представени дейностите по мониторинг и контрол в изпълнение на Регламент (ЕС) № 1227/2011 относно интегритета и прозрачността на пазара за търговия на едро с енергия. Докладът предоставя информация и за постъпилите жалби и взетите по тях решения, извършените през годината планови и извънредни проверки и наложените санкции при установяване на нарушения. Обхваната е и дейността в областта на достъпа до обществена информация, административното обслужване, осъществяваното международно сътрудничество и други сектори.
Основен приоритет в сектор "Електроенергетика и топлоенергетика" през 2023 г. беше хармонизиране на подзаконовите нормативни актове на регулатора с действащото европейско и национално законодателство, пише в доклада на КЕВР. С оглед преминаване към пълна либерализация на пазара на електроенергия и промените, свързани с новия модел и начин на ценообразуване на регулиран пазар, основна задача на КЕВР е допълнението на подзаконовата нормативна база. Измененията в Правилата за търговия с електрическа енергия повишават ефективността на балансиращия пазар и допринасят за енергийни доставки при минимални разходи. Приетата нова Методика за определяне на цени на балансиращата енергия създава нормативни предпоставки операторите на затворени електроразпределителни мрежи и на съоръжения за съхранение на електрическа енергия да се превърнат в равнопоставени участници на пазара.
Комисията направи изменения и допълнения в Правилата за работа на организиран борсов пазар на електрическа енергия, с цел намаляване на финансовите рискове за борсовия оператор и осигуряване на прозрачност
на пазара на едро.
През 2023 г. цените на електрическата енергия за регулирания пазар останаха без значителна промяна - за битовите клиенти те се увеличиха средно с 4,37 процента, посочват от КЕВР в доклада. През отоплителния сезон 2023 г.–2024 г. КЕВР практически успя да запази пределните цени на топлоенергията. Измененията са между 0,05 процента и 0,48 процента , независимо от отчетената за годината инфлация от НСИ в размер на 15 на сто, се припомня в доклада.
КЕВР продължи да осъществява регулаторен контрол върху дейността на енергийните дружества. През 2023 г. бяха извършени 20 планови и извънредни проверки в сектор "Електроенергетика" и 4 проверки в сектор "Топлоенергетика".
По отношение на постъпилите жалби регулаторът спазва законоустановените срокове за тяхното разглеждане и се произнесе с 871 решения. 181 от жалбите бяха приети за основателни, като на проверяваните дружества бяха дадени задължителни указания за отстраняване на причините.
През 2023 г. в Комисията за енергийно и водно регулиране бяха регистрирани общо 1 442 броя заявления, посочват от регулатора. За 1 346 броя от тях, които са срещу лицензирани дружества в сектор "Електроенергетика" на основание чл. 22, ал. 1 от ЗЕ бяха образувани административни производства.
Водещо място през 2023 г. заемат жалбите във връзка с присъединяване на централи за производство на електрическа енергия от ВЕИ, се уточнява в доклада. На второ място по брой са жалбите, свързани с качеството на доставяната електрическа енергия - ниско напрежение в точката на присъединяване, чести спирания на електрозахранването, повреди в електрически уреди.
През 2023 г. в Комисията бяха получени общо 135 заявления, сигнали, искания и жалби от клиенти и потребители на топлинна енергия. От тях 75 бяха свързани с нарушения или съмнения за такива, подлежащи на контрол по Наредбата за топлоснабдяване, поради което на основание чл. 31, ал. 2 от Административнопроцесуалния кодекс бяха изпратени на
Министерство на енергетиката за разглеждане по компетентност. Реквизити на жалба съдържат 36 броя жалби, за които на основание чл. 22, ал. 1 от ЗЕ бяха образувани административни производства.
Анализът на жалбите, които са от компетентността на КЕВР, показва, че за проблеми с качеството на доставяната топлинна енергия са сигнализирали 22 потребители. За всеки отделен случай е изискана информация от съответното топлопреносно дружество, анализирани са причините, при установена основателност са дадени задължителни указания, упражнен е контрол относно срока за отстраняване на повредите; - качеството на търговските услуги е причина за 11 броя жалби. Потребителите са уведомени за изисканите и извършени от дружествата проверки на точността на средствата за търговско измерване, състоянието на отоплителните им инсталации, привеждането на настройките и режимите на работа на абонатните станции в съответствие с нормативно установените параметри.
Приоритетна задача на КЕВР беше упражняване на правомощията по Регламент 1227/2011 REMIT за евентуални злоупотреби и манипулации на борсовата търговия с електроенергия. Бяха наложени имуществени санкции на пазарни участници. През 2023 г. Комисията образува три производства за установяване на нарушение на чл. 3 и/или чл. 5 от Регламент (ЕС) № 1227/2011. За периода 2019 г .- 2023 г. в КЕВР постъпиха общо 61 доклади и сигнали за подозрителни сделки, допълват от регулатора. Въз основа на тях са образувани общо 47 предварителни проучвания по реда на чл. 74а от Закона за енергетика (ЗЕ). За този период КЕВР наложи имуществени санкции на девет дружества, участници на пазара за търговия с енергия на едро. Общият размер на наложените санкции е 3 537 709,00 лв., посочват от регулатора.
С предстоящата либерализация на пазара на едро и очаквания значително по-голям обем на търговията през борсовите платформи КЕВР ще продължи да има основна роля за спазване на правилата за честна и конкурентна търговия. По този начин регулаторът отговаря на обществените очаквания и гарантира, че ценообразуването на пазарите с енергия на едро се основава на ефективната конкуренция, без да се допуска пазарни участници да манипулират борсовата търговия. Контролът на пазара значително се подобрява чрез въвеждането на специализиран софтуерен пакет за статистически анализи и обработка на данни, разработен съвместно с "Ай Би Ес–България". С него се автоматизират дейностите за мониторинг и контрол на енергийния пазар и се повишава точността и обективността на анализите и оценките за поведението на борсовите участници.
През 2023 г. дейността на Комисията в сектор "Природен газ" се осъществяваше в условията на понижение на цената на природния газ. Настъпи рязка промяна в традиционния сезонен тренд на ценовите равнища и дори началото на отоплителния сезон не промени тенденцията към намаление. От началото на 2023 г. до декември 2023 г. е отчетено намаление на утвърждаваната от КЕВР регулирана цена на газа с около 51 на сто. Положително влияние върху цените на природния газ имаха добрата подготовка за зимата на 2022 – 2023 г. и високите температури през зимните месеци, които ограничиха потреблението на природен газ.
За сектор "Природен газ" през 2023 г. в КЕВР са подадени общо 21 жалби. От тях 17 са от компетентността на Комисията, в това число 16 са от клиенти срещу лицензианти и една е от лицензиант срещу лицензиант. Четири жалби не са от компетентността на КЕВР и са препратени по компетентност до съответното дружество.
През 2023 г. се наблюдава спад на броя на жалбите, подадени до Комисията, което показва, че дружествата информират клиентите си за регламентираните в Общите условия на договорите и в Правилата за работа с потребители техни права и задължения, включително и за реда за подаване и разглеждане на жалби, като енергийните предприятия своевременно разглеждат подадените жалби и удовлетворяват основателните.
Подадените през 2023 г. в КЕВР жалби, касаещи сектор "Природен газ", се запазва нисък в сравнение с другите три сектора. От 157 995 клиента на природен газ жалби са подадени от 21 клиента, което представлява 0,01 процента от тези клиенти. Като основна причина за незначителния брой жалби може да се посочи малкият процент газифицирани обекти в страната, съответно малкият брой битови и стопански клиенти на природен газ, което обуславя ниския брой жалби, подавани както в Комисията, така и в дружествата, се обяснява в доклада.
Комисията продължи дейността си по издаване на лицензии за търговия с природен газ. Лицензирани бяха нови 35 търговеца, с което общият им брой достигна 108. Това допринася за повишаване на ликвидността и конкуренцията на пазара на природен газ. Отчетено е значително нарастване на сделките на различните сегменти на платформата на "Газов Хъб Балкан" ЕАД. Положителна тенденция е продължаващото развитие на газовите мрежи в страната.
Комисията осигури нормативно реализацията на важни за страната проекти в сектор "Природен газ". През годината започна проектът за разширение на подземно газово хранилище (ПГХ) "Чирен", позволяващо съхранение на 1 млрд. кубични метра природен газ. В публикувания от Европейската комисия (ЕК) списък на проекти от общ и взаимен интерес беше включен първият водороден проект за България. Беше въведена в експлоатация междусистемната газова връзка България – Сърбия с капацитет от 1,8 млрд. куб. метра /год., с възможност за реверсивен поток. "Булгартрансгаз" "Ай Си Джи Би" започнаха пазарни тестове за оценка на търсенето на добавен капацитет в точките на междусистемно свързване.
В сектор "ВиК услуги" 2023 г. е втората година от регулаторния период 2022-2026 г. Разглеждането на бизнес плановете през 2022 г. беше забавено поради Мораториума върху цените на ВиК услугите, действал до 31.03.2022 г. След изтичането му операторите представиха актуализирани бизнес планове и ценови заявления. Комисията прие общо 30 бизнес плана и цени на ВиК услуги. През 2023 г. бяха одобрени бизнес плановете на 8 ВиК оператора.
През 2023 г. в КЕВР са постъпили общо 375 жалби на потребители на ВиК услуги срещу 36 ВиК оператора, като 90 на сто от тях са подадени от физически лица, а останалите 10 процента - от юридически лица. В 95 на сто от случаите жалбите са постъпили в деловодството на КЕВР директно от граждани чрез Единния портал за предоставяне на информация и услуги на КЕВР или са подадени на електронния адрес за кореспонденция.
Висок остава броят на жалбите на потребителите – 87, които не са свързани с достъпността на ВиК услугите, нито пък са сред показателите за качество на ВиК услугите, а представляват възражения срещу формирани задължения или начислени водни количества (23 процента). В 18 на сто от случаите се сигнализира за нарушено водоснабдяване. Като причините, в най-общия случай, са две: временно преустановяване на водоподаването, поради извършване на текущи ремонти по водопроводната мрежа и проблеми, свързани с липса на вода поради засушаване, амортизирана водопроводна мрежа, в цели населени места и части от тях.
КЕВР инициира изменения в Наредбата за регулиране на цените на водоснабдителните и канализационните услуги. Изменени бяха и Указанията по прилагането й за действащия регулаторен период. Беше въведен нов коефициент при
годишните изменения на одобрените цени на ВиК услуги. С него се отразява разликата между прогнозните и отчетените разходи на дружествата за доставяне на електроенергия за технологични нужди от свободен пазар, приспаднати с получени помощи и компенсации от държавата извън периода на действие на наложения мораториум.
Комисията извърши планови проверки на 24 ВиК оператора с одобрени бизнес планове, при които бяха оценени изпълнението на нивата на показателите за качество на услугите, инвестициите и получените компенсации за електроенергия. Регулаторът направи и цялостна регулаторна оценка на ВиК сектора. Приети и публикувани бяха Годишен доклад и Сравнителен анализ за 2022 г., представящи обобщена информация за постигнатите резултати през 2022 г., спрямо предходната година. Комисията измени одобрените цени на ВиК услуги на 38 ВиК оператора за 2024 г.
Своевременно бяха разглеждани всички постъпващи жалби и сигнали на потребители, като по 237 от тях бяха постановени 235 решения. Комисията продължи участието си в Мрежата на водните регулатори /WAREG/. През 2023 г. работна група, ръководена от представителя на КЕВР в Борда на организацията, представи обстоен доклад с проучване на ключови показатели за ефективност, използвани от 20 регулаторни органа - членове на Мрежата.
Предстоящата пълна либерализация на пазара на едро с последваща либерализация на пазара на дребно изменят функциите на регулатора, изтъкват от КЕВР. Предстои да отпадне един от основните акценти в дейността на КЕВР - определянето на цената на електроенергията за всеки годишен ценови период. За сметка на това Комисията придобива важна роля по отношение на интегритета и прозрачността на пазара на едро. Приетите решения на Европейския парламент за допълнителни промени в Регламент РЕМИТ засилват ролята на регулаторите, вкл. КЕВР, за гарантиране на правилното функциониране на свободния пазар на едро и формирането на справедливи борсови цени на електрическа енергия и природен газ, в условията на честна конкуренция.
БТА припомня, че на 21 март Народното събрание прие Доклада за дейността на КЕВР за 2022 г.
Съгласно Закона за енергетиката Комисията за енергийно и водно регулиране трябва да внесе официалния си отчет в Народното събрание до 31 март.
/СЛС/
news.modal.header
news.modal.text