site.btaА1 вдига с 9,5 процента месечните такси на абонатите си от 1 март, съобщиха от оператора
Поради високата инфлация през 2023 г. и непрекъснато увеличаващите се разходи за телекомуникационна инфраструктура и ТВ съдържание от 1 март А1 ще индексира месечните такси със средногодишния Индекс на потребителските цени на НСИ, който възлиза на 9,5 процента. Това съобщиха от мобилния оператор.
БТА припомня, че другите два оператора - "Виваком" и "Йеттел", наскоро също обявиха индексация на месечните такси на своите абонати. От "Виваком" съобщиха, че от февруари увеличават с 4,7 процента цената на месечния абонамент за част от основните и допълнителните си услуги, като обосноваха увеличението с натрупаната инфлация за 2023 г. В съобщението на оператора се посочваше, че по данни на Националния статистически институт натрупаната инфлация за 2023 г. е в размер на 4,7 процента. От "Йеттел България" обявиха, че ще индексират месечните абонаменти спрямо официално обявения от НСИ средногодишен Индекс на потребителските цени за 2023 г., който е в размер на 9,5 процента, като индексацията ще бъде отразена във фактурите, издавани от 5 февруари.
В съобщението на А1 се посочва, че индексацията няма да засегне всички частни клиенти на оператора - цените на плановете за хора в неравностойно положение няма да бъдат променяни и тази година, както и за потребителите на предплатени мобилни услуги.
От компанията отбелязват, че ще предоставят редица бонуси на частните си клиенти. Те ще могат да се заявят в периода от 1 до 31 март и ще бъдат валидни до края на 2024 г. Всеки потребител ще може да избере и заяви по един бонус за всяка услуга, която ползва от оператора от Моят А1 - неограничени национални минути; неограничен мобилен интернет на максимална скорост; 200+ ТВ канала; максимална скорост на домашен интернет, спрямо възможностите на използваната технология; ваучер на стойност 50 лева за закупуване на ново устройство при подновяване на договор.
От оператора посочват още, че ще предприемат и промени в договорите в отговор на обществената дискусия за балансиран и клиентски ориентиран подход. Промените включват отказ от договор без неустойки при бъдещи индексации на месечните такси; въвеждане на реципрочност, която ще даде възможност за намаляване на месечните такси при официална дефлация от над 2 процента; поставяне на праг за индексация на месечните такси от минимум 2 процента средногодишен Индекс на потребителските цени.
"Индексацията на цените ни дава възможност да продължим да инвестираме, за да ви предоставим по-добро, по-надеждно изживяване и най-добрата стойност за Вашите пари. Също така е важно, тъй като нашите собствени разходи продължават да се увеличават, така че промяната на цените означава, че можем да продължим да поддържаме най-добрите мрежи и да предоставяме обслужване на клиенти по повече начини отвсякога", обосновават решението си за индексация на цените от А1.
"През изминалата година инфлацията в страната продължи да бъде с високи нива. Разходите на компанията също се увеличиха, а трафикът в мрежите ѝ нараства значително и трябва да инвестира непрекъснато в подобряване и разширяване на инфраструктурата", посочват от мобилния оператор. От А1 изчисляват, че само за последната година трафикът през мобилната мрежа се е увеличил с почти 70 процента, а компанията е инвестирала над 200 млн. лева, за да посрещне растящите нужди на потребителите. Дават пример, че за сравнение през 2023 г. инвестициите в мобилната мрежа са над 46 процента повече спрямо тези през 2022 г. В момента 4G покрива над 99 процента от населението, а 5G ULTRA мрежата на оператора е достъпна за над 82,6 процента от населението, пишат от оператора. Отбелязват още, че са инвестирали сериозно и в честоти, чрез които предлагат мобилни услуги. Само спектърът 700/800 MHz, който придоби през миналата година, изисква първоначални такси от 43,2 млн. лева. Инвестициите във фиксираната мрежа са нараснали с 13 процента през 2023 г. спрямо 2022 г. Разходите за телевизионно съдържание също се увеличават, като за 2023 и 2024 г. те ще са в размер на почти 185 млн. лева, което е увеличение от над 20 процента спрямо предните две години 2021 и 2022 г., отчитат от А1.
Според мобилния оператор на този фон разходите за мобилни и фиксирани гласови услуги, достъп до интернет и телевизия в България съставляват под 4 процента от разходите на домакинствата. За сравнение разходите за хранителни продукти и безалкохолни напитки, които са се увеличили значително (13,7 процента) през миналата година, съставляват над 31 процента от разхода на домакинствата. Разходите за здравеопазване са се увеличили с 11,6 процента, за лекарствени продукти с 14,4 процента, за развлечения и култура с 12,4 процента, за водоснабдяване с 18,7 процента, за топлоенергия с 19,7 процента, дават примери от А1.
/ВЙ/
news.modal.header
news.modal.text