site.btaОмбудсманът Диана Ковачева: Инфлационните клаузи, с които мобилните оператори увеличават цените на услугите, са неравноправни

Омбудсманът Диана Ковачева: Инфлационните клаузи, с които мобилните оператори увеличават цените на услугите, са неравноправни
Омбудсманът Диана Ковачева: Инфлационните клаузи, с които мобилните оператори увеличават цените на услугите, са неравноправни
Снимка: Христо Касабов/БТА, архив

Инфлационните клаузи, въз основа на които мобилните оператори увеличават цените на мобилните услуги, са неравноправни, коментира омбудсманът Диана Ковачева. Коментарът бе направен при представянето на Доклада за дейността на омбудсмана през 2022 г. в парламентарната Комисия по икономическа политика и иновации, който бе приет от комисията. 

Ковачева отбеляза, че в тази връзка отново сезира Министерството на икономиката и Комисията за защита на потребителите (КЗП). Миналата година омбудсманът сезира няколко пъти Министерството на икономиката и КЗП. Сезира също и Комисията за защита на конкуренцията, откъдето обаче отговориха, че не са компетентни да проверят има ли картел в този случай, припомни Ковачева.

Инфлационните клаузи са неправомерни, тъй като не те могат да бъдат договаряни индивидуално в договорите на хората. Когато един човек сключва договор с мобилен оператор, той не може да прогнозира в годините как ще се промени цената на услугите, които заплаща, просто заради тези инфлационни клаузи, посочи Ковачева. 

В годините, в които беше изключително висока цената на тока, мобилните оператори бяха компенсирани. Смятам, че каквито и загуби да имат, те не могат да бъдат компенсирани от хората, на които се увеличават по този начин цените, каза омбудсманът. По думите й е необходимо и законодателно решение "за ограничаване на този произвол". Сезирала съм институциите, важно е да бъдат защитени потребителите, каза омбудсманът. 

Диана Ковачева отчете, че през 2022 г. над 74 000 граждани са се обърнали към институцията на омбудсмана с жалби, обаждания по телефона, в рамките на изнесените приемни, с посещения в приемната на обществения защитник. Над 15 000 са писмените жалби и сигнали, подадени до институцията. Сред тях най-много са жалбите, свързани с потребителски проблеми - жалбите за качество на електроснабдяването, ВиК операторите и тяхната дейност, топлофикациите, като тези жалби са общо 30 процента от общия брой на оплакванията до омбудсмана.

Омбудсманът каза, че през 2022 г. и през 2023 г. основен акцент в дейността на институцията е бил поставен върху правата и мерки за защита на правата на хората с увреждания, по темата за домашното насилие, а също и по темата за монополите и начина, по който те нарушават основни права на гражданите. 

Ковачева маркира въпроси, които остават в дневния ред на парламента, като въпроса за закона за несъстоятелност на физическите лица и закона за колекторите и т.нар. личен фалит. 

В рамките на 2022 г. омбудсманът е сезирала четири пъти Конституционния съд, има пет нейни законодателни предложения, които са приети от Народното събрание.

Диана Ковачева каза, че към 31 март предстои да внесе в парламента доклада за дейността на омбудсмана за 2023 г.

 

/ЕС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 03:35 на 24.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация