site.btaТърговският сектор е в по-добра кондиция от останалите сектори в България, но се намира пред сериозни предизвикателства, смята експерт

Търговският сектор е в по-добра кондиция от останалите сектори в България, но се намира пред сериозни предизвикателства, смята експерт
Търговският сектор е в по-добра кондиция от останалите сектори в България, но се намира пред сериозни предизвикателства, смята експерт
снимка: Екатерина Тотева/БТА

Търговският сектор е в по-добра кондиция от останалите сектори в България и от средното равнище на едно средностатистическо българско предприятие. Това каза Иво Желев, собственик на консултантската и изследователска агенция ЕСТАТ, който представи пред журналисти проучване на Агенцията на състоянието на българския бизнес, което съдържа и специален акцент върху търговската индустрия. По думите му всички данни показват, че е налице огромен вододел в състоянието и нагласите на компаниите. От една страна са средните и големи предприятия - основно в търговията,  в Югозападния и Южния централен район, на другия полюс е състоянието на микропредприятията - особено в трите планови района в Северна България, каза експертът и коментира, че това са различни бизнес, социални и потребителски и всякакви други вселени.

Данните от проучването за дистанцията между общия бизнес и състоянието на сектор "Търговия" са съотносими към резултатите, отчетени от националната статистика, посочи експертът.

Иво Желев каза, че българският търговски сектор се намира пред сериозни предизвикателства. Според него те произтичат "не само от политическата нестабилност, войната, инфлацията, опитите на много министри да направят нещо, за да блеснат и да докажат собствената се гениалност", а те са преди всичко потребителски и демографски.

По думите му огромно предизвикателство е да се издържат стотици хиляди души общо в сектор "Търговия", продавайки стоки на 5 млн. бедни потребители. Проблемът се задълбочава и заради демографската ситуация и ефектите от нея.

Той посочи, че от гледна точка на търговските компании предимство са качеството на продуктите, цените и маркетингът и допълни, че всичко вече зависи до голяма степен именно от маркетинга и анализа на дълбоката мотивация на потребителите как да отделят средства за нещо, което наистина им е необходимо. Експертът напомни, че най-много средства българинът харчи за здраве и лекарства, след това месо и месни продукти, мляко и млечни продукти, алкохол и акцизни стоки. Той посочи, че потребителският бум, свързан с хранителните стоки, техниката, обзавеждането за дома след строителния бум и зелената тенденция, вече е отшумял или е прехвърлил пика си.

Николай Вълканов, изпълнителен директор на Сдружението за модерна търговия (СМТ), посочи, че добрите резултати на сектора са продукт на усилията и на уменията на екипите на компаниите да се справят с предизвикателствата, както са го направили по време на ковид кризата. Това се случва очевидно въпреки регулаторната рамка, коментира той.

Според него основната критика на бизнеса към държавата е по отношение на законодателния процес и начина на публичното обсъждане на нормативните актове и вземането под внимание на мнението на заинтересованите страни.

(следва)

/ВЙ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 00:36 на 14.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация