site.btaАлександър Костадинов: България е от малкото страни в Европа, които стигнаха нивата на продажби на нови автомобили от 2019 г.
България е от малкото страни в Европа, които стигнаха нивата на продажби на нови автомобили от 2019 година. Това каза в интервю за БТА Александър Костадинов, председател на Управителния съвет на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България. Той коментира последния доклад за продажбите на нови автомобили на Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA), според който през 2023 г. сред страните от ЕС най-рязко са се увеличили продажбите на нови автомобили именно у нас. Според тези данни те са се повишили с 31,5 на сто в сравнение с 2022 г. до 37 724 броя. В страната ни най-много са нараснали продажбите на нови Plug-in хибриди (PHEV) - със 151,8 на сто до 355 броя през 2023 г.
Втори по растеж са били автомобилите, задвижвани изцяло от батерии (BEV), чиито продажби са били нагоре със 119,3 на сто до 1816 броя. Продажбите на хибридни електрически превозни средства (HEV) през миналата година са нараснали със 79,5 на сто до 693 автомобила. Новите автомобили, задвижвани чрез бензинови агрегати, са увеличили продажбите си в България с 31,1 на сто през 2023 г., достигайки 28 800. Продажбите на дизелови автомобили са били нагоре с 13,2 на сто до 6032 броя. Само през декември 2023 г. родните продажби на нови автомобили са скочили с 55,5 на сто при реализирани 3123 автомобила. Това е бил третият най-голям ръст на автомобилните продажби в ЕС през декември, показват още данните от доклада.
По думите на Александър Костадинов причините за възстановяването спрямо предпандемичната 2019 година са няколко.
"Едната е ниската база - все още България е на последните места по продажби на нови автомобили и това се дължи не само на ниската покупателна способност, а и на политиката на държавата да стимулира вноса на стари и замърсяващи автомобили, а не на нови и екологични", коментира той.
Според него обаче основната причина за този ръст е свързана с промяна в мисленето ни.
"Българите в крайна сметка започнаха да виждат, че е по-добре да купят нов автомобил, отколкото употребяван, защото по този начин пестят пари. Разбира се, разполагаемият доход вероятно е по-голям, отколкото е бил преди време", каза още той.
Сред причините Александър Костадинов посочи и поръчки, натрупани в периода 2021-2022 година, които са доставени със закъснение.
Той отбеляза, че доставките на нови автомобили са се нормализирали до голяма степен и от втората половина на миналата година вече се движат в обичаен ритъм. Има и изключения, които са свързани с луксозни и по-специфични автомобили, за които може да се чака над 1 година, но обичайният срок за доставка е в рамките на 3-4 месеца.
Има ли ръст на цените?
Инфлацията се отрази и при автомобилите с повишаване на цените, но това, което може би е специфично да се каже за новите автомобили, е, че не става дума просто за по-висока цена. В Европейския съюз редица системи за активна и пасивна безопасност вече са стандарт. Да, има повишаване на цените, но клиентите получават повече за парите си, защото има много повече оборудване, което е стандартизирано, обясни експертът.
Ще продължим ли да внасяме стари коли?
Наблюденията на Александър Костадинов показват, че през миналата година има забавяне на вноса на употребявани автомобили.
"Това се дължи на по-голям интерес и търсене на нови автомобили от страна на клиентите. Сред причините е и тази, че цените на колите "втора ръка" се вдигнаха изключително много и реално част от употребяваните струват почти толкова, колкото нов автомобил", заяви той.
От асоциацията обаче се надяват, че правителството и парламентът ще фокусират вниманието си върху това как да стимулират новата чиста мобилност за сметка на вноса на силно замърсяващи и амортизирани автомобили.
Какъв е интересът към електрическата мобилност?
Миналата година делът на новите електрически автомобили се удвои и е около 6 процента от целия пазар, каза Александър Костадинов. Това обаче по думите му е нисък процент спрямо по-голяма част от Европа, където средният процент вече е от порядъка на 15 процента.
Той посочи още, че страната ни е доста назад спрямо почти всички останали членки на Европейския съюз, в които има разнообразие от стимули за покупка на електромобили. Най-популярният е субсидия, която се плаща при покупка на чисто нов електрически автомобил. По думите му в съседна Румъния тази субсидия е над 9000 евро.
Според него наред с това може да се мисли за много други стимули, като подкрепа за развитие на зарядната инфраструктура и за намаляване на вноса на силно замърсяващи автомобили.
На въпрос дали основната пречка за развитието на тази мобилност е липсата на повече зарядни станции, Александър Костадинов каза, че причината е свързана по-скоро с по-високата цена, особено на масовите марки електромобили, спрямо колите с двигатели с вътрешно горене.
"И от друга страна, цялата ни система е направена така, че да награждава покупката на стари и силно замърсяващи автомобили и да не стимулира по никакъв начин покупката на чисто нови, които са с по-нисък разход на гориво и с повече системи за активна и пасивна безопасност. Трябва да се мисли в тази посока, иначе България ще бъде на дъното, както е и в момента, по отношение на мобилността в Европа", подчерта председателят на асоциацията.
Прогноза за продажбите на нови автомобили през 2024 г.
Умерени оптимисти сме, очакваме, че ще има ръст на продажбите, макар че той ще се забави през тази година. Всичко в крайна сметка зависи от това дали парламентът ще успее да създаде условия, които да стимулират новата по-чиста и безопасна мобилност, каза Александър Костадинов, като визира готвения Закон за насърчаване на електрическата мобилност.
/ЕС/
news.modal.header
news.modal.text