site.btaДругата страна на Олимпийските игри в Париж: Зърнопроизводителите страдат от ограниченията на корабоплаването по Сена

Другата страна на Олимпийските игри в Париж: Зърнопроизводителите страдат от ограниченията на корабоплаването по Сена
Другата страна на Олимпийските игри в Париж: Зърнопроизводителите страдат от ограниченията на корабоплаването по Сена
Снимка: AP/Michel Euler

Олимпийски игри, но без хляб? Френските зърнопроизводители се опасяват от загуби на стойност няколкостотин милиона евро заради ограниченията за корабоплаване по Сена по време на Олимпийските игри в Париж през лятото, когато прибирането на реколтата ще е в разгара си. "Всяка година 3 милиона тона зърно, или по около 350 000 тона месечно, "плават" по Сена, за да достигнат морското пристанище на Руан. Но през юли и август, когато прибирането на реколтата е в разгара си, те достигат 800 000 тона". Това обяснява Жан-Франсоа Лепи, който отговаря за логистичните въпроси в "Ентерсереал" (Intercereales), организация, която обединява производители, селскостопански дружества, продавачи и водещи компании за преработка.

Като мярка за безопасност и заради инсталирането на специално оборудване префектура Ил-дьо-Франс реши да спре изцяло корабоплаването по Сена "около седем дни преди церемонията по откриването на Олимпийските игри на 26 юли". За "по-малко от 20 дни" през периода от 27 юли до 8 септември, когато е "последният ден от параолимпийските надпревари", корабоплаването ще е спряно "между 02:00 (03:00 българско време - бел.ред) и 11:00 часа (12:00 часа българско време), за да се проведат олимпийските състезания по плуване по Сена", уточнява префектурата.

Зърнопроизводителите първоначално се опасяваха от затваряне през целия период. "Това би струвало 500 милиона евро на сектора с допълнителните разходи за складове, силози , транспорт, работна сила", изброява Жан-Франсоа Лепи, който е и шеф на "Суфле негос бай ИнВиво" (Soufflet Negoce by InVivo), европейски гигант в търговията със зърно. Макар и ограничено до седем-осем дни спирането на корабоплаването по Сена се разглежда като "катастрофа" в страната, която е водещ производител и износител на зърнени  култури в Европа, пише "Фигаро".

С оглед на това, че под влиянието на климатичните промени прибирането на реколтата се измества напред всяка година, то реколтата от ечемик ще готова от началото на юли, следвана от пшеницата и рапицата, а в края на август - началото на септември и тази от слънчоглед и царевица. След това планини от зърно ще трябва да "напуснат" стопанствата , за да стигнат до второстепенните речни пристанища по течението на Сена - Мелюн, Грини, Боньой или Ножан-сюр-Марн. Множество малки баржи пресичат Париж, за да достигнат до Руан, пристанището, през което преминава по-голямата част от френския износ на зърнени култури. 

Специален износ

Зърното се превозва с плавателни съдове с капацитет от 1000 тона в малко пристанище като Ножен до баржи от 2000 до 2500 тона по Сена, а впоследствие в Руан се претоварва на кораби с капацитет от 30 000 до 50 000 тона, които потеглят в открито море към Казабланка, Абиджан или Китай. "Ако товарните капацитети са блокирани, нямаме възможността да товарим и да изпълняваме договорните ни задължения. Проблемът за компаниите, които се занимават със складирането, кооперативите и търговците се отразява по цялата верига с неустойки за блокираните на кейовете плавателни съдове, закъснения на доставките и глоби за износителите". Това обяснява Ален Шарвия, отговарящ за износа на зърнени храни в агрологистичната компания "Сеналия" (Senalia), която осъществява 25 на сто от френския износ по море. 

Всеки етап включва прекачване, складиране в транзитни силози, контрол, спазване на графика на шлюзовете и на цикъла на приливите и отливите, което е истинска логистична главоблъсканица. "Имахме първоначална среща в префектурата през есента, вече е твърде късно да преценим възможностите за железопътен транспорт, тъй като това трябва да се уреди година и половина по-рано, без да се броят допълнителните разходи", отбелязва Жан-Франсоа Лепи.

Камионите също не са опция. "За да се превозят 1500 тона, са необходими 50 камиона, а в периода на прибиране на реколтата и без това има недостиг на шофьори", добавя той. За да ограничи вредите, професионалната организация трябва да организира "два извънредния конвоя с от 20 до 30 баржи" през периода на цялостно затваряне за една седмица, което ще помогне да се облекчат задръстванията в пристанищата". За момента обаче "това е невъзможно с всичко, което трябва да се направи за церемонията по откриването по отношение на структура, понтони, украса и сигурност", уточнява Лепи.

"Без тези конвои, ако реколтата е готова по-рано, а това не е изключено, ще се натрупат закъснения, с купища зърно на открито в очакване да бъдат транспортирани и складирани", твърди Ален Шарвия, който се опасява от "големи рискове от загуби в случай на лошо време".  Предстои нова среща този месец, на която, както зърнените производители, така и префектурата ще търсят решения, тъй като потърпевшите при липсата на такива, са твърде много.

/СС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 18:22 на 23.12.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация