site.btaЕС ще продължи да се движи по пътя към статута на суверен и други прогнози за пазара на публичен дълг през 2024 година
Облигационният пазар на държавни дългови книжа непрекъснато се развива. Рангът му на най-голям сегмент в рамките на по-широкия дългов капиталов пазар го задължава да еволюира. Отишлата си 2023 година беляза завръщането на ликвидността към европейските пазари на суверенни облигации до предпандемичните равнища. Не такъв обаче е случаят за по-малките емитенти, защото ликвидността остава в сърцевината на инвеститорските тревоги, пише Бурхан Хадбай, ръководител на отдела за публикации към "Института за суверенен дълг" при разположения в Лондон мозъчен тръст "Форум на официалните парични и финансови институции" (ОМФИФ - OMFIF) в публикация на сайта на организацията.
Тази година ще ни предложи редица интересни събития, свързани с пазара на публичен дълг, като започнем с плановете на многостранните банки за развитие да емитират хибриден капитал, преминем през пътешествието на Европейския съюз към суверенен статут и разговорите за преструктуриране на дълга на развиващите се пазари.
Следва бърз обзор по 10 теми, които ще си струва да се следят през следващите 12 месеца:
Стимулирането на ликвидността остава ключов приоритет
Предвид че осигуряването на ликвидност за един емитент е сред най-важните задачи, наравно с ценовата ефективност, стимулирането на ликвидността винаги ще бъде приоритет. Обсъжда се това да стане чрез новаторски подходи. Такива са да например отстъпки от службите за управление на емитирането на публичен дълг; разпределяне на по-голям дял от пласираната емисия към сметки на по-спекулативно насочени инвеститори; преразглеждане на съотношението на дълга в баланса на банките и най-интересното предложение - вписването на не-банкови финансови институции като първични дилъри на дълг.
Първичното дилърство е под лупа (за пореден път)
Вниманието върху първичното дилърство не е нещо ново, но ако някой иска този модел да остане устойчив, то прегледът и добавянето на отстъпки сега са по-важни от всякога. Проучването на "Института за суверенен дълг" (SDI) към ОМФИФ за 2023 година показа, че 45 на сто от емитентите по целия свят ще се стремят да осигурят повече отстъпки на своите дилъри. Това е особено важно за по-малките банки, които вече нямат капацитета да се придържат към своите задължения и да се конкурират с по-големите.
По-малките емитенти ще се насочат към търсене на начини за подобряване на пазарната цена
Процесът на пазарното ценообразуване стана особено предизвикателен за по-малките емитенти на суверенен дълг през 2023 г., с големи разлики в изчисляването на справедливата стойност поради липсата на ликвидност. Това ще принуди емитентите да изкарат малко повече време с банките, умувайки над решение на този въпрос, като например по-честото прибягване до остатъчни количества облигации по вече отворени емисии и емитирането на тези количества пряко в търговските портфейли, като се използват за ориентир ликвидни емитенти подобно на ЕС или германската банка за развитие Ка еф Ве (KfW).
Многостранните банки за развитие ще емитират първите хибридни облигации през капиталовите пазари
Разговорите около многостранните банки за развитие и техните планове за емитиране на хибриден дълг (обединяващ характеристиките както на облигациите, така и на акциите - бел. авт.), като начин за укрепване на възможностите им за предоставяне на финансиране, при запазване на своя ААА статус, нашумяха в последно време.
Африканската банка за развитие вече готви първата подобна сделка, при предварително заявен силен инвеститорски интерес. Тънкият момент обаче си остава цената на емитиране. Коя е правилната оценка за субординиран дълг на една многостранна банка за развитие с възможно най-висок рейтинг?
По всяка вероятност от многостранните банки за развитие ще прибегнат до преговори за ниво, което да устройва и двете страни.
"Зелената премия" вероятно ще продължи да се свива, но без вече да е приоритет
Така наречената "зелена премия" (премията, която инвеститорите са склонни да платят за "зелена облигация" спрямо цената на традиционна дългова ценна книга - бел. авт.) се сви през 2023 година и по всяка вероятност ще продължи да намалява и през тази година около или до нивата на традиционните облигации.
"Зелената" емисия на ЕС ще е определяща за премията на пазара на суверенен, наднационален дълг и дълг на агенции (SSA). Падащата "зелена" премия обаче не би следвало да е повод за голяма тревога, предвид че емитентите вече не гледат на нея като на приоритет.
ЕС ще направи следващите крачки към статута на суверен
ЕС иска да бъде единодушно признат за "суверенен" емитент и непрестанно напредва към целта. ЕС постигна няколко важни етапа през миналата година като представянето на ангажиментите за котировките за своите първични дилъри, целящи да "раздвижат" ликвидността на вторичния пазар, а също така и класифицирането на общностните облигации в същата рискова категория, в която попада и правителственият дълг.
ЕС ще направи тази година още стъпки като предлагането на инструмент за обратно изкупуване (repo facility) на своите дилъри, така че те да имат постоянен достъп до количества ценни книги на ЕС за определен период от време при оскъдица на такива.
Междувременно плановете за пазар на фючърси ще бъдат все по-реални с подобряващата се ликвидност при облигациите на ЕС.
Усилията за подобряване на пазарната инфраструктура ще набират скорост
Автоматизирането и стандартизирането на документацията се очаква да укрепи допълнително ефикасността на облигационния пазар. Работният процес беше изтъкнат като най-неефективният в цялостния процес по емитиран на дълг, според друго проучване на Ес Ди Ай (SDI) за инфраструктурата на дълговия пазар.
Стандартизацията на правните документи и на процесите по заявка и подредба на поръчките бяха подчертани като най-важни за подобряване на ефикасността на процесите преди изпълнението и разпределянето на заявките.
В същото време цифровите облигации ще продължават да отстъпват на заден план
Цифровите облигации трудно ще се превърнат в традиционен финансов инструмент при отсъствието на общ стандарт както при технологията, така и в структурата на подобни сделки. Пазарните участници са се концентрирали по-скоро върху подобряване на ефикасността на сегашната технология, отколкото върху нова технология. Това също става ясно от направените изводи от цитирания вече доклад на Ес Ди Ай за пазарната инфраструктура. Едва 29 процента от респондентите са заявили, че искат да възприемат технологията на разпределените регистри и блокчейн при емитиране на дълг.
Доколко важни ще останат правителствените облигации за гражданите?
Пласираните на дребно дългови книжа през миналата година се превърнаха във важен инструмент за финансиране на програми на европейските служби за управление на правителствения дълг. Предлагането на подобни облигации служеше като начин за възползване от покачващите се лихвени проценти и все по-непривлекателните предложения на банките към собствениците на депозити. Белгия остава исторически пример за Европа с предложената най-голяма емисия правителствен едногодишен дълг, насочен към гражданите като инвеститори, за 21,9 милиарда евро, преди да предложи следващи продукти с по-дълъг матуритет.
Все пак Белгия се очаква да намали предлаганите на дребно количества облигации тази година, докато други служби по емитиране на публични задължения още не са убедени в ползите от възприемане на стратегия за емитиране на правителствен дълг сред граждани.
Преструктурирането на дълга на развиващите се икономики ще остане сложен процес
Преструктурирането на дълг никога не е било лесна задача и 2023 г. не беше изключение с редицата проблеми на Замбия. Рамката на формата Г-20 често беше сочена като причина за проточилите се преговори и определено не вдъхва надежда в други развиващи се страни за 2024 година. И все пак не липсваше някоя и друга добра новина около сделките за размяна на дълг в местна валута за природосъобразни цели (debt-for-nature swaps). Еквадор извърши най-голямата подобна трансакция, при това с редица новости в структурата на този продукт.
/ЕС/
news.modal.header
news.modal.text