site.btaПодобрява се качеството на питейната вода в малки зони на водоснабдяване, но във ВиК сектора е отчетено влошаване на някои показатели
Вижда се подобрение в показателите, измерващи качеството на питейната вода в малки зони на водоснабдяване, в налягането във водоснабдителните системи, в енергийната ефективност при доставянето на вода, в нивото с покритие с пречистване на отпадъчни води. Това каза в интервю за БТА д-р Ивайло Касчиев - директор на Дирекция "Водоснабдителни и канализационни услуги" в Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР).
Същевременно за ВиК сектора е отчетено влошаване на някои показатели: загуби на вода, аварии във водопроводната мрежа, рехабилитация на водопроводната мрежа, състояние на водомерите на сградни отклонения и други. Той добави, че очакванията на КЕВР са Министерството на регионалното развитие и благоустройството и "Български ВиК Холдинг" да се запознават с докладите на комисията и да предприемат съответните коригиращи мерки спрямо организацията и управлението на ВиК дружествата.
Д-р Касчиев изтъкна, че идеята за разделянето на регулатора на енергиен и воден, предлагана в проекта на Закон за водоснабдяването и канализацията, заедно с предложеното значително намаляване и ограничаване на функциите на водния регулатор, не е обосновано. Според него това не е подкрепено с анализи и ще доведе до сериозни рискове за ВиК сектора.
Следва пълният текст на интервюто:
- Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) прие Годишния доклад и Сравнителен анализ на Вик сектора за 2022 г. Какво показва анализът? Има ли подобрение във ВиК услугите?
- В приетия и публикуван Годишен доклад и Сравнителен анализ на ВиК сектора са представени постигнатите от ВиК сектора резултати - за всеки един от показателите за качество на ВиК услугите, включително и сравнение на отчетените нива за 2022 г. спрямо предходната година. Вижда се подобрение в показателите, измерващи качеството на питейна вода в малки зони на водоснабдяване, в налягането във водоснабдителните системи, в енергийната ефективност при доставянето на вода, в нивото с покритие с пречистване на отпадъчни води. Подобрени са също показателите за качеството на отпадъчни води, за авариите в канализационните мрежи, оползотворяването на утайки от пречиствателна станция за отпадни води (ПСОВ), събираемостта на вземания, ефективността на персонала за водоснабдяване и други.
Същевременно за ВиК сектора е отчетено влошаване на някои показатели: загуби на вода, аварии във водопроводната мрежа, рехабилитацията на водопроводната мрежа, състоянието на водомерите на сградни отклонения и други.
Обобщените данни за целия сектор включват данни от всички дружества. Същевременно трябва да се има предвид, че не всички ВиК оператори са имали одобрени бизнес планове през 2022 г.
- Изпълняват ли се одобрените бизнес планове?
- В индивидуалните раздели на Годишния доклад са посочени данните за всяко едно от дружествата с одобрени бизнес планове през 2022 г., включително и оценката на изпълнение на заложените нива, отчетените инвестиции и други. Включена е и конкретна информация за предприетите от дружествата действия за подобряване на вътрешната отчетност и надеждността на отчитаните резултати.
- Къде виждате най-големите пропуски във ВиК услугите в страната и кои са "отличниците"? Къде са най-големите проблеми във ВиК услугите и защо?
- Тези въпроси трябва да бъдат зададени към принципала на големите регионални ВиК оператори с държавно участие – Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и "Български ВиК Холдинг" ЕАД. Те назначават ръководствата на търговските дружества и съгласно действащото законодателство в договорите за управление и контрол на дружествата следва да залагат конкретни цели в съответствие с одобрените от КЕВР бизнес планове, както и да контролират тяхното изпълнение. Двете институции имат инструментите да влияят на ръководствата на дружествата, както и разполагат с оперативните възможности да подпомагат тяхната работа, включително и вътрешната им организация, ефективност на управлението и други.
КЕВР е независим регулаторен орган, чиито правомощия предвиждат да регистрира отчетите на ВиК дружествата, но не и да влияе върху начина на управление на дружествата. Нашите очаквания са МРРБ и "Българския ВиК Холдинг" да се запознават с нашите доклади и да предприемат съответните коригиращи мерки спрямо организацията и управлението на дружествата. За съжаление досега комуникацията ни с тях е до голяма степен еднопосочна – ние ги информираме за това как притежаваните и ръководени от тях дружества са се справили, но не получаваме обратна връзка за предприетите мерки за постигане на по-добри резултати.
- В Годишния доклад и Сравнителния анализ пише, че с одобрените изменения на цените за 2023 г. КЕВР намали цените на ВиК услугите на тези оператори, които не са изпълнили поетите ангажименти. Оказа се, че само на 8 дружества цените от 1 януари станаха по-ниски, докато за останалите 16 ВиК оператора услугата поскъпна. Това означава ли, че всичките 16 ВиК оператори са изпълнили бизнес плановете си и услугата им се е подобрила?
- Комисията изменя одобрените цени на ВиК услуги в стриктно съответствие с нормативната уредба и не може да си позволи да излезе извън нея. Една от основните задачи на регулатора е да осигурява предвидимост за ВиК сектора. Комисията одобрява с решение бизнес плана и цените за целия 5-годишен период, така че и за ВиК операторите, и за потребителите да са ясни заложените цели (нива на показатели за качество, инвестиции и други) и цените, които ще се прилагат. Тъй като одобрените цени са разработени без отчитане на прогнозна инфлация, съгласно нормативната уредба, Комисията има задължението всяка година да изменя служебно одобрените цени, като отчита реално натрупаната инфлация и извършва корекции с конкретни коефициенти.
Законодателството ясно е регламентирало какви конкретни коефициенти се прилагат през всяка една година от регулаторния период. Например при изменението на одобрените цени за 2022 г. бяха приложени два коефициента, които отчитаха изпълнението на одобрените инвестиции и постигането на показатели за ефективност през периода 2020-2021 г. (последните две години от предишния регулаторен период). Тези коефициенти ще бъдат приложени отново след първите три години от новия регулаторен период 2022-2026 г., т. к. ВиК операторите трябва да имат възможност да компенсират изоставане от предишни периоди.
През тази година за първи път ще приложим изцяло нов коефициент, който ще отчете реално изразходваните средства за електроенергия. Това ще стане чрез приспадане на получените от държавата компенсации за електроенергия за изминалата 2022 г., с изключение на периода на действие на мораториума върху цените, но ще бъдат отчетени и постигнатите нива на изключително важните показатели за загуби на вода и енергийна ефективност. Новият коефициент ще се прилага ежегодно и така той става още един инструмент за стимулиране изпълнението на тези показатели и за повишаване на ефективността на дружествата.
Отчетената висока инфлация през периода от одобряване на бизнес плановете до момента неминуемо води до повишаване на одобрените цени, при прилагане на нормативно определената формула.
- Има възражения, че реални ползи за потребителите от повишаването на цената на водата не се наблюдават, тъй като качеството на предоставяните услуги не се подобрява. Доказателство за това е, че загубите на вода на много места надвишават 60 процента. Как бихте коментирали тези възражения?
- Тези въпроси отново трябва да бъдат отнесени към правилния адресат. КЕВР не определя политиката във ВиК сектора, а прилага действащото законодателство. Политиката в сектора се определя от Министерския съвет и се осъществява от МРРБ. Имаше одобрена Стратегия за развитие на ВиК сектора за периода 2014-2023 г., предложена от МРРБ и одобрена от правителството. До момента в Комисията не е представен отчет за нейното изпълнение и не е ясно кои от целите са изпълнени, кои не са и каква е причината за това. В Комисията не е представян проект на нова 10-годишна стратегия, която се изисква от Закона за водите, така че нямаме яснота относно визията на органа, който следва да осъществява политиката в сектора.
- От МРРБ обявиха, че са готови с проекта на Закона за водоснабдяването и канализацията, който се очаква да се обяви за обществено обсъждане. В този закон се предлага един ВиК оператор за една обособена територия. Предвижда се и отделен от КЕВР воден регулатор, както е разписано в Плана за възстановяване и устойчивост. Как ще коментирате предлаганите промени?
- До момента бяха публикувани три проекта на този закон – през 2020 г., през 2022 г. и 2023 г. По всеки един от тях КЕВР изготви и прие становища, които са публично достъпни на интернет страницата на регулатора. В Годишния доклад за ВиК сектора в синтезиран вид е представено приетото от Комисията становище по проекта, който бе подложен на обществено обсъждане през 2022 г. Аргументирано сме посочили, че идеята за разделянето на регулатора - на енергиен и воден, заедно с предложеното значително намаляване и ограничаване на функциите на водния регулатор не е обосновано, не е подкрепено с анализи и ще доведе до сериозни рискове за ВиК сектора. Предвижда се новата комисия вече да не регулира качеството на ВиК услугите, да не одобрява бизнес планове, да не обвързва цените на ВиК услугите с показателите за качество и с прогнози на бизнес планове. От предложения през 2022-2023 г. проект на закон е видно, че новата водна комисия ще има само една функция – да одобрява предложените от дружествата цени и то по наредба, изготвена от МРРБ. Бих искал да обърна внимание, че регионалното министерство е принципал на ВиК дружествата, което е очевиден конфликт на интереси и лишава от независимост регулаторния орган.
По отношение на поредния нов проект на Закон за ВиК, независимо че и служебният, и настоящият министър публично посочиха, че представители на КЕВР ще бъдат включени в работната група по този закон и предварително ще бъдат обсъдени промените в законодателството, това не се случи. След като проектозаконът бъде публикуван за обществено обсъждане Комисията ще се запознае с него и ще представи своето становище, което отново ще бъде публично достъпно на интернет страницата на КЕВР.
/ВЙ/
news.modal.header
news.modal.text