site.btaБългария крие голям потенциал за развитие на филантропията, според проучване

България крие голям потенциал за развитие на филантропията, според проучване
България крие голям потенциал за развитие на филантропията, според проучване
Снимка: Social Impact Alliance for Central & Eastern Europe

Социално-екологичните проблеми привличат все повече вниманието на българското общество, подобно на обществата в региона на Централна и Източна Европа (ЦИЕ). Днес 38 на сто от населението на страната, при 47 процента за региона на Централна и Източна Европа (ЦИЕ), прави дарения за социални каузи. Като впечатляващ обаче определят от Social Impact Alliance for Central & Eastern Еurope филантропския потенциал на българите, който възлиза на 290 милиона евро годишно. Сегашният размер на даренията е 170 милиона евро. 

Social Impact Alliance for Central & Eastern Еurope се определят като независим и аполитичен мозъчен тръст, разположен в полския град Познан. Те са и автори на доклада "Отприщване на частния капитал в полза на обществото в Централна и Източна Европа", част от който са цитираните вече данни. Проучването обхваща 11 страни от региона на ЦИЕ, в голямата си степен пълноправни членки на ЕС. То включва и Украйна. Изследването в тези държави е проведено в годините от 2020 до 2023-а. Стратегически сътрудници на полския мозъчен тръст в България са Американската търговска камара в България и адвокатската кантора "Джингов, Гугински, Кючуков и Величков". Регионалната инициатива на Social Impact Alliance for Central & Eastern Еurope се подкрепя от филантропското звено на "Гугъл" (Google) – Google.org, правната фирма "Дентонс" (Dentons) и специализиращата фирма за пазарни данни и бизнес анализи "Кантар" (Kantar). 

През четирите години на проучването, неговите автори са търсили отговори на въпроси в сферите на законодателството, данъчното облагане, осведомеността и образованието. 

Докладът "Отприщване на частния капитал в полза на обществото в Централна и Източна Европа" разкрива обща за региона картина – социалната ангажираност все още не е неразделна част от начина, по който живеем или управляваме бизнеса си въпреки подобреното благосъстояние и възможности на частния сектор в проучваните страни. Авторите на доклада обясняват това състояние така: "тъй като икономиките в региона са сравнително млади, стремежът към печалба остава основен приоритет за повечето предприятия и инвеститори".  

"Ние помагаме спонтанно, в резултат на емоционална реакция към определени ситуации или криза", разяснява Анна Корженевска, основателят на Social Impact Alliance for Central & Eastern Europe. Редовни дарения в ЦИЕ правят половината от дарителите, при 59 на сто в България, показват данните от доклада. 

Предприятията играят много важна роля в контекста на финансовата и нематериалната подкрепа, особено в областта на доброволческата или друг вид безвъзмездна дейности на служителите, обясняват от тръста и допълват, че действията понастоящем зависят най-вече от външни фактори като разпоредби, политика на дружеството-майка, допълнителен натиск от страна на клиентите и служителите.

По-различна е наблюдаваната ситуация при семейните и по-малките предприятия, където социалните кръгове и личният опит на техните ръководители играят важна роля. Тези видове фирми са склонни да подкрепят самостоятелно важните за тях каузи, обикновено на местно равнище.

И тъй като стана въпрос за външния натиск над корпоративния сектор и неговата социална отговорност, гражданите и техните очаквания спрямо бизнеса не са за пропускане. Това е така, защото социалната ангажираност на бизнеса вече влияе на потребителските нагласи. Половината от участниците в изследването в ЦИЕ заявяват, че предпочитат да купуват продукти от социално отговорни марки. По-висока цена за продуктите са склонни да плащат 45 на сто от анкетираните. За България процентите са следните: 60 на сто предпочитат стоки на социално отговорни фирми, а 48 процента от българите да купуват стоки на по-висока цена.

Интересни са и гражданските нагласи в ЦИЕ спрямо отговорността на цели сектори. Така например от финансовите компании се очаква да бъдат ангажирани с решаването на проблемите на бедността и образованието, в контекста на цялостния икономически растеж. Предприятията в хранително-вкусовата промишленост и търговските вериги на дребно са натоварени с очаквания за противодействия на глада и насърчаването на отговорното потребление. А секторите енергетика и автомобилостроене трябва да бъдат активни с решаването на проблеми, свързани с промените в климата.  

От представителите на новата икономика, в лицето на технологичните компании и тези от  информационно-комуникационния отрасъл, гражданите очакват стимул за икономически растеж и подкрепа на иновациите. 

Друг важен участник в този процес са медиите, които освен да повишават осведомеността, могат и да насърчават обществени нагласи чрез своите действия. Същото важи и за публичната администрация, която оформя правната и фискалната екосистема и така стимулира желано поведение, обясняват от мозъчния тръст. Това може да стане чрез поощряване на социално ангажираните предприятия, покани към тях за участие в бизнес мисии като се запазват конкретни търгове за компании, които отговарят на по-високи критерии.

"Стратегиите и степента на отвореност на публичната администрация към сътрудничество са различни в отделните региони. Някои държави вече са създали специални стратегии и органи за диалог със заинтересованите лица, докато в други все още липсват разпоредби и структури, чрез които да се ръководят и очертават приоритетите на други сектори", казва Анна Корженевска.

Докладът "Отприщване на частния капитал в полза на обществото в Централна и Източна Европа" показва, че жителите на Централна и Източна Европа не искат да бъдат оставени сами да развиват културата на дарителство, обясняват неговите автори. Малко над половината от участниците в проучването или 52 на сто от тях заявяват, че сегашната геополитическа ситуация изисква повече подкрепа от по-развитите държави, като САЩ, Обединеното кралство или Западна Европа. 

/ИЦ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 01:48 на 23.07.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация