site.btaКатегоризиране на допустимите органични торове, почвени подобрители, микробиални препарати и продукти за растителна защита беше тема на дискусия в земеделската комисия в НС

Категоризиране на допустимите органични торове, почвени подобрители, микробиални препарати и продукти за растителна защита беше тема на дискусия в земеделската комисия в НС
Категоризиране на допустимите органични торове, почвени подобрители, микробиални препарати и продукти за растителна защита беше тема на дискусия в земеделската комисия в НС
Снимка: Ивона Величкова/БТА

Към настоящия момент Българска агенция по безопасност на храните (БАБХ) без наличното за това правно основание е изготвила актуална извадка на разрешените за пускане на пазара и употреба на органични подобрители на почвата, органични торове, микробиални торове и растителни биостимуланти, в която обаче по данни на различни производители не фигурират всички налични и подходящи за използване продукти. В тази връзка е неясно по какъв начин е изготвена извадката, на база на какви критерии и от кого са избрани посочените в нея продукти. Това сподели пред комисията по земеделието, храните и горите Ангел Кинанов, представител на "Панамин - Австрия" и "Ника Инкорпорейтид".

По думите му интересен е фактът, че тази извадка е качена на сайта на БАБХ на 29 май 2023 г., като в същия момент пълният регистър на разрешените за пускане на пазара торове е свален от него или е недостъпен. "При наличие на грешка в списъка (невключен отговарящ продукт) това означава поставяне в господстващо положение на определени търговци за сметка на други, а това е абсолютно недопустимо", заяви Кинанов.

Той допълни, че при проверка от тяхна страна в публикувани хартиени издания на регистрираните торове, подобрители на почвата и хранителни субстрати за 2021, 2022 и 2023 г. са установили, че има продукти, попаднали в "извадката", които през 2021 и 2022 г. са позиционирани в изданията в раздели "неорганични" или "течни торове". Същите тези продукти в справочника за 2023 г. вече фигурират в раздел "органични торове", въпреки че в състава си имат високо съдържание на неорганична материя, а следователно стават допустими за подпомагане по Екосхема 3 от Стратегическия план. "Други органични продукти с ниско съдържание на неорганична материя са регистрирани като органо-минерални, не са включени в справочника за 2023 г. и съгласно изискванията на Екосхемата са недопустими за подпомагане. Също така е налице категорично разминаване в дефинирането на понятието "течен органичен тор", посочи Кинанов.

Той припомни, че Наредба номер 3 за условията и реда за прилагане на интервенциите под формата на директни плащания, включени в Стратегическия план, за проверките, намаления на плащанията и реда за налагане на административни санкции, беше обнародвана на 14 март 2023 г. Съгласно член 40 от тази наредба, земеделските производители имат право на подпомагане, ако в своите стопанства прилагат външни органични подобрители на почвата съгласно план за управление на хранителните вещества, изготвен от лице, притежаващо квалификация в областта на селското стопанство. 

"За съжаление обаче никъде в текста на наредбата няма ясни критерии, на база на които да бъде определено кои продукти са подходящи за използване в стопанствата и кои не", подчерта Кинанов. Вследствие на тази неяснота на 23 май Министерство на земеделието публикува за обществено обсъждане промени в Наредба 3. Една от тези промени е създаването на нова алинея, която дава възможност на Българска агенция по безопасност на храните да изготви извадка с подходящите за използване органични подобрители на почвата, органични торове, микробиални торове и растителни биостимуланти, и да я представи на Държавен фонд "Земеделие", който да я използва за целите на подпомагането по член 40 от Наредба 3. Очаква се тази промяна, ако бъде одобрена, да влезе в сила след публикуването ѝ в Държавен вестник в някой от следващите броеве.

Според него с така посоченото изменение на Наредба 3 и създаването на правно основание за изготвянето на въпросната актуална извадка се създават съществени пропуски в нормативната уредба. Никъде например не се посочва, че тази извадка по своята същност е общ административен акт, за който следва да има посочен ред за изготвяне, обсъждане, съгласуване и обжалване. Това създава условия за ненаказуем административен произвол, доколкото най-малкото няма яснота как и от кого се одобряват посочените в извадката продукти.

Кинанов апелира за пълнотата и актуалността на извадката, както и за прецизни критерии за квалифициране на органични торове, почвени подобрители и микробиални препарати за всички изброени в нея продукти.

Министърът на земеделието и храните Кирил Вътев обеща, че ще се отнесат изключително сериозно към темата и ще вземат мерки, а Росен Костурков (Продължаваме промяната-Демократична България) препоръча да се сформира работна група.

/ЦМ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 17:24 на 01.06.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация