site.btaПромишлеността на ЕС е изправена пред огромно предизвикателство по отношение на декарбонизацията, предупреждава "БизнесЮръп"

Промишлеността на ЕС е изправена пред огромно предизвикателство по отношение на декарбонизацията, предупреждава "БизнесЮръп"
Промишлеността на ЕС е изправена пред огромно предизвикателство по отношение на декарбонизацията, предупреждава "БизнесЮръп"
колаж: БСК

Промишлеността на ЕС е изправена пред огромно предизвикателство по отношение на декарбонизацията и спешно се нуждае от инструменти като фонда за иновации ETS за прилагане на нисковъглеродни решения и изграждане на бизнес модели около тях, предупреди "БизнесЮръп" (BusinessEurope), съобщи Българската стопанска камара.

В контекста на предстоящите триалози за ETS/RePowerEU, генералният директор на "БизнесЮръп" Маркус Байрер заяви: "Европейската индустрия е изправена пред множество фундаментални предизвикателства по пътя си към декарбонизация. Драматично високите цени на енергията, заедно с разликата в климатичните цели между високата амбиция на ЕС и тези на други участници, подкопава конкурентоспособността на европейската индустрия толкова драстично, че деиндустриализацията се случва, докато говорим, с все по-големия риск от временно затварянето на заводи става постоянно. Освен това Законът за намаляване на инфлацията (IRA) и свързаните с него субсидии създават реален риск от преместване на нисковъглеродни инвестиции от ЕС в САЩ. В този несигурен момент е от съществено значение ЕС да подобри инвестиционния климат за декарбонизация на индустрията".

Финансовите министри на ЕС обаче в момента се опитват да направят точно обратното: предлагайки да се пренасочат средствата, предназначени за Фонда за иновации на ETS, за финансиране на разходите на RePowerEU, Съветът предлага до голяма степен да деактивира един от малкото инструменти, посветени на подкрепа за иновативни нисковъглеродни решения, които се разработват и внедряват от индустрията в ЕС, посочва Маркус Байрер. По думите му в предстоящите трилози министрите на финансите трябва да се откажат от тази идея и вместо това да се върнат към първоначалното предложение на Комисията, което би използвало гъвкавостта, присъща на резерва за пазарна стабилност на ETS.

Фондът за иновации е една от най-големите програми за финансиране в света за иновативни нисковъглеродни технологии, се напомня в официалния сайт на ЕС. Фондът ще осигури около 10 милиарда евро подкрепа през 2020-2030 г. за пускане на пазара на иновативни нисковъглеродни технологии, целящи да представят на пазара индустриални решения и подкрепят  прехода към въглеродно неутрална  Европа. Целта е да се помогне на бизнеса да инвестира в чиста енергия и промишленост, за да стимулира икономическия растеж, да създаде работни места, устойчиви на бъдещето и да укрепи европейското технологично лидерство в световен мащаб. Това става чрез покани за големи и малки проекти, насочени към: иновативни нисковъглеродни технологии и процеси в енергоемки индустрии, включително продукти, заместващи въглеродно интензивните; улавяне и използване на въглерод (CCU); изграждане и експлоатация на улавяне и съхранение на въглерод (CCS); иновативно производство на възобновяема енергия; съхраняване на енергия.

Как се финансира Иновационният фонд?

Системата на ЕС за търговия с емисии (EU ETS), най-голямата система за ценообразуване на въглерод в света, осигурява приходите за Иновационния фонд от търговията на 450 милиона квоти от 2020 до 2030 г., както и от всички неизразходвани средства от програмата NER300, се отбелязва в сайта на ЕС.

Като наследник на програмата NER300, Иновационният фонд подобрява споделянето на риска за проекти, като предоставя повече финансиране по по-гъвкав начин чрез по-опростен процес на подбор, а също така е отворен за проекти от енергоемки индустрии.

За периода 2020-2030 г. фондът може да нарасне до около 10 милиарда евро, в зависимост от цената на въглерода. Успоредно с Фонда за иновации, EU ETS предоставя основния дългосрочен стимул тези технологии да бъдат внедрени.

/СС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 17:19 на 07.02.2023 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация