site.btaТърговските вериги ще продължат да бъдат генератор на нови работни места и през следващата година

IF 14:51:31 13-10-2021
ZM1449IF.030
СМТ - форум - търговски вериги

Търговските вериги ще продължат да бъдат генератор
на нови работни места и през следващата година




София, 13 октомври /Екатерина Тотева, БТА/
Търговските вериги ще продължат с разкриването на нови работни места в цялата страна и през следващата година. В условията на пандемия те се оказват привлекателни за работниците заради сигурните възнаграждения, социални придобивки, добрите условия на труд. Много от българите, които живеят в чужбина, са се върнали в страна и са започнали работа в този сектор. Веригите са привлекли работна ръка и от най-засегнатите от кризата браншове - хотелиерство и ресторантьорство.
През 2020 г. търговските вериги са инвестирали 18 млн. лева в подобряването на живота и квалификацията на служителите си, стана известно в рамките на информационния ден на Сдружението за модерна търговия (СМТ) на тема "Защо търговските вериги са предпочитан работодател?".
Отчетените от хранителните търговски вериги ръстове на заплатите варират от 4 до 10 на сто през 2020 г. Веригите са увеличили сумата за ваучери за храна на своите работници от 60 на 80 лева, работещите на първа линия са получавали бонуси. Те са получавали съдействие за ваксинации и за осигуряване на тестове. Отчитането с точност на работното време се цени от работниците, защото знаят, че ако работят пет минути повече, за това време ще получат честно и достойно възнаграждение, особено в магазините и складовете, коментираха от веригите.
Веригите не са съкращавали хора и не са намалявали заплати, а откриването на нови магазини в страната е допринесло за създаване на работни места.
Тези изводи могат да се направят от представянето на участниците в информационния ден на Сдружението за модерна търговия. Във форума социалната политика на веригите през пандемичната 2020-а и тази година бе представена от: Ваня Динева, финансов директор на Billa България, Елена Вълева, директор "Човешки ресурси" на Kaufland България, Катерина Шопова, директор "Човешки ресурси" на Lidl България, Лазар Топчев, директор "Човешки ресурси" на T MARKET, Евелина Великова, управител на dm България. Компаниите са членове на Сдружението. Изпълнителният директор на Сдружението Николай Вълканов отбеляза, че в организацията членуват 12 компании с над 5 милиарда лева оборот за миналата година и близо 20 000 служители. През 2020 г. броят на служителите е нараснал с над 1100 души спрямо предходната година, показват резултати от анкета на Сдружението.
Ваня Динева - финансов директор на Billa България, съобщи, че в компанията са заети над 4500 души, от началото на пандемията са разкрити 6 нови магазина, а до края на тази година и още девет други или още 300 нови работни места. Елена Вълева - от Kaufland България, съобщи, че по време на пандемията не са съкращавали хора, а Лазар Топчев, директор "Човешки ресурси" на T MARKET, информира, че миналата година са били отворени пет магазина и онлайн канал и са били назначени допълнителни служители. Евелина Великова - управител на dm България, също каза, че фирмата не е съкращавала хора и не са били намалявани заплатите, като компанията е продължила да отваря шест нови магазина и отчита около 12 на сто ръст на служителите за миналата година.
Катерина Шопова, директор "Човешки ресурси" на Lidl България, заяви, че пандемията е затвърдила ключовите бизнеси и особено търговията с храни, която е застанала редом със здравеопазването и обучението като непрекъсната верига на доставки. От компанията отчитат 20 на сто ръст на броя на служителите и с разрастването на бизнеса тази тенденция ще се запази.
Хората предпочитат да работят в хранителните вериги и заради възможността да повишат или придобият нова квалификация, смятат от веригите. Например, благодарение на усилията на dm България в страната е въведена професията "дрогерист" и тя вече се преподава в професионални гимназии. Това е аналогично и за професиите "спедитор" и "логистик".
Веригите отчетоха, че пандемията е допринесла и е била двигател за дигитализацията в офисите, като например се е ускорило въвеждането на електронни фактури, на дигиталния начин на управление и подписване на договори.
От веригите съобщиха за промяна в поведението на потребители от началото на пандемията в посока намаляване на честотата на посещения на магазините за сметка на увеличаване на средната потребителската кошница. От лятото на тази година се отчита връщане към нормалното пазаруване - три-четири пъти в седмицата, и намаляване на кошницата. Най-предпочитани по време на пандемията от козметичните продукти са били изделията за очи, а интересът към червилата е спаднал. С отхлабването на мерките пазаруването се връща към нормалното и отново има ръст на търсенето на тези изделия.
По темата за дигитализацията на пазара на труда участниците във форума се обединиха около това, че тя ще увеличи приходите на хората, на фирмите и на държавата, и ще ограничи сивия сектор. Политическа стабилност и работещ парламент са сред условията за промени в Кодекса на труда в тази посока, посочиха участниците във форума. От Българската стопанска камара изразиха надежда до две години да може да се въведат електронни трудови книжки.
/ЦМ/



news.modal.header

news.modal.text

Към 19:27 на 28.07.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация