site.btaСтимули за собствениците на електромобили в Турция

Стимули за собствениците на електромобили в Турция
Стимули за собствениците на електромобили в Турция

Турция си поставя високи цели за развитие на електрическата мобилност в страната. Въведени бяха правителствени стимули за насърчаване, включително намаляване на специалния данък върху потреблението (ÖTV) за електрически и хибридни превозни средства, като новата правна регулация от 2020 г. обхвана и електрическите скутери. Тази 2020 година беше ключова и за турската индустрия за ЕПС и първата местна марка превозни средства - Turkish Automobile Joint Venture Group (TOGG), състояща се от Zorlu, Anadolu Group, Turkcell и др.

Развитието на индустрията с електрически превозни средства (ЕПС/EV) в Турция се нуждае от силна инфраструктура и подкрепяща клиентска схема, за да увеличи 100% електрически задвижваните автомобили от скромния брой 2500, използвани между 2011 и 2020 г. Общият брой регистрирани превозни средства в Турция през 2021 г. достигна 21 000 000 броя. На този фон продажбите на електрически автомобили към момента остават ниски.

Броят на ЕПС и интересът към тях обаче нарастват бързо. Турското правителство обяви план за действие за насърчаване на използването на електромобили, включително разширяване на настоящите данъчни стимули и планирано ново законодателство.

В момента Турция няма всеобхватно законодателство за електромобилите. Въпреки това, за да се подготви инфраструктурата и за да може да се поддържа разпространението и използването на електромобили, от 2018 г. влязоха в сила правилата и процедурите относно зарядните станции, инициирани от EMRA (Регулаторния орган на енергийния пазар).

Другите подзаконови разпоредби относно EV са:

  • Съгласно Наредбата за местата за паркиране, поне едно от всеки петдесет паркоместа трябва да има станции за зареждане на EV на платени паркинги от страната на улиците и в търговските центрове.
  • По същия начин, съгласно Наредбата за регулациите за планирания ландшафт, съоръженията за зареждане на EV ще бъдат инсталирани на паркингите, бензиностанциите и други подходящи места с положителното съгласие на съответното електроразпределително дружество.

 

Стимули:

  • За EV и хибридни превозни средства, специалният данък върху потреблението (ÖTV) е намален за два класа EVs:
  • от 90% на 45% за автомобили с обем не повече от 1800 cm3 и мощност на електродвигателя не повече от 50kW;
  • от 180% на 90% за автомобили с обем не повече от 2500 cm3 и мощност на електродвигателя не повече от 100 kW.

Съгласно Националния план за действие за енергийна ефективност (2017-2023 г.), ще бъде разработен диференциран данъчен режим, базиран на разхода на горивото и емисиите на въглероден диоксид. Сегашната данъчна система за моторни превозни средства ще бъде променена, така че превозните средства с ниски емисии на въглероден диоксид да получават данъчни предимства. Системата ще бъде въведена така, че по-старите превозни средства да плащат по-висока данъчна ставка, като се вземе предвид балансът между покупателната способност и въздействието върху околната среда.

 

Зарядни станции:

Броят на зарядните станции се увеличава всяка година. През 2017 г. десет частни компании стартираха с общо над 1500 станции. В допълнение, инфраструктурата и стандартите, необходими за изграждането на зарядни станции за хибридни и електрически превозни средства, ще бъдат определени в предстоящото законодателство.

 

Обществен транспорт:

Турция започна да произвежда автобуси за обществен транспорт. TEMSA, част от Sabancı Holding, и ASELSAN, водещата турска компания за отбранителна индустрия и част от фондацията на турските въоръжени сили, разработиха съвместно първите сто (100) местни електрически автобуси за обществен транспорт.

 

Основни субекти:

Правителствени органи - Министерството на енергетиката и природните ресурси (MENR) и EMRA са органите, които формулират и прилагат политики в подкрепа на енергийните пазари.

EMRA е упълномощена да издава лицензи за производство на електроенергия, включително, но не само, лицензи за електроенергия, наблюдава прилагането на съответните правила и гарантира, че притежателите на лицензи за производство на електроенергия спазват правилата. EMRA определя процедурите, свързани с внедряването на EV зарядни станции - инсталиране, експлоатация и доставка на електроенергия на EV през тези станции.

Електроразпределителните дружества (регионално базирани и частни компании, общо 21) са задължени или ще действат като системни оператори и ще разрешават доставката на електроенергия за съоръжения за зареждане на EV, които ще бъдат инсталирани на места като паркинги и бензиностанции.

Университетите играят огромна роля, като проектират и разработват проекти за популяризиране на EV. Например, студенти от един турски университет проектираха електромобил, който е изцяло домашен дизайн с батерия от шест киловата. Автомобилът може да достигне скорост от 110 километра в час.

 

Основни предизвикателства:

От гледна точка на клиента, пречките пред притежаването на EV включват:

  • Зарядни станции - Въпреки че броят на зарядните станции се увеличава в големите градове, те все още не са много често срещани в малките градове или по пътищата на дълги разстояния между големите градове.
  • Законодателство - EV се насърчават в Турция, но все още има несигурност по отношение на прилагането на разпоредбите относно EV.
  • Данъци - Въпреки че има данъчни стимули за EV, все още не е благоприятно клиентите да се ангажират с пазара на EV, докато покупните цени и общите разходи за поддръжка на EV са все още по-високи от превозните средства на газ.

За турските потребители все още е трудно да се информират адекватно за пазара на електромобили, например кои автомобили и други превозни средства се предлагат на пазара, техните характеристики, сравнения и т.н.  

Обозначенията за различните видове електромобили може да намерите в линка: ИКЕМ - Индустриален клъстер Електромобили (emic-bg.org)

Автор: Иван Костов, ИКЕМ

/ЦМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 23:24 на 30.09.2022 Новините от днес

Европейският алианс на информационните агенции (ЕАНА) прие косовската новинарска агенция КосоваПрес за нов член на организацията, а  Стефано Де Алесандри, главен изпълнителен директор на италианската новинарска агенция АНСА, за нов член на борда

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация