site.btaЧовечеството със сигурност ще може да партнира с изкуствения интелект заради възможността ни да се адаптираме, смята футуролог
IF 17:07:01 02-11-2021
ZM1704IF.011
форум - икономика - дискусия
Човечеството със сигурност ще може да партнира с изкуствения интелект заради възможността ни да се адаптираме, смята футуролог
София, 2 ноември /Екатерина Тотева, БТА/
Човечеството със сигурност ще може да партнира с изкуствения интелект заради възможността ни да се адаптираме. Адаптирахме се и към ковид. Въпросът е на каква цена - дали повишаването на дигиталната грамотност ще е за сметка на когнитивните ни способности, коментира футурологът д-р Мариана Тодорова по време на дискусия Investor20, организирана от Investor.bg по повод 20-ата годишнина на сайта. Със сигурност може и да има някакъв тип деградации на човека, допълни експертът и посочи, че не е случайно, че американската агенция за разузнаване е лансирала три сценария за човечеството, които са свързани с климатичните промени, някакъв тип космическа заплаха и човешката глупост, която би била подсилена и от тези процеси.
Футоролъг обаче напомни, че никога нещата не се развиват единствено според първоначалната логика.
Ковид и въздействието му за ускорената дигитализацията на икономиката, навлизането на изкуствения интелект и моралните дилеми пред човечеството, включително и за това какво ще правим с толкова свободно време, новите дефицити и скъсяването на веригите на доставки - този тематичен контекст бе в основата на дискусията в едни от панелите на форума.
Мариана Тодорова заяви, че когато се говори за дигитални технологии и най-вече тесен изкуствен интелект, какъвто имаме в момента, вече няма област от ежедневието ни, в която да не е започнала трансформацията. Изкуственият интелект вече е ангажиран в преембрионална селекция и в образованието, където чрез лицево разпознаване могат да бъдат прочетени емоциите и да се установи къде ученикът или студентът има когнитивни затруднения, както и в професиите и пазара на труда, където се очаква изкуственият интелект да има най-огромно влияние, в дълголетието и безсмъртието. Дори в България, ако само наблюдаваме рекламите, ще видим, че след ковид има ускореност на този тип продукти и услуги, допълни Тодорова.
Според инж. Ивайло Рашев - изпълнителен директор на Бош Домакински уреди България, последните две години икономиката е поставена на стрес тест, свързан и с дигитализацията, като ковид пандемията е предизвикала ускоряването на този процес. Браншовете, които са изостанали в дигитализацията, през 2021 г. се очаква да генерират малко повече загуби, което би довело и до съответните фалити, каза Рашев.
Илиян Димитров, мениджър "Дигитална трансформация" в А1, постави въпроса за това дали клиентите са готови да използват новите услуги. Телекомите вече са като електричеството, ако някой няма вода половин час и няма интернет половин час, би бил по-недоволен от това, че няма интернет, каза Димитров.
Калоян Желев, автомобилен експерт заяви, че в автомобилната индустрия тече процес, при който има разделения между развитието на продукта и неговата обществена интеграция.
Футурологът д-р Мариана Тодорова посочи, че автомобилният сектор е илюстрация на това как, дигитализирайки един сектор, ще променим много други жизнени концепции. Например, автономните коли ще променят философията на автомобилите - те могат да са офис пространство, място за забавления, защото водачът не е ангажиран да шофира и имат отношение към това доколко например радиото ще просъществува, защото голям процент от хората слушат радио, шофирайки, но ако там те вече имат алтернатива, биха могли да я предпочетат. Най-голям ще е ефектът върху кръговата икономика, защото автомобилът от собственост ще се превърне в услугата "под наем". От друга страна ще пестим ресурси, но това ще касае заетостта, дизайна, демонстрирането на лукс и качество на живот, допълни футурологът.
Навлизането на изкуствения интелект в домакинските електроуреди е факт, коментира Ивайло Рашев, но допълни, че все още хората запазват пълен контрол върху тези уреди. Според проучване на компанията с подкрепата на социологическа агенция "Тренд" 43 на сто от потребителите разпознават умните уреди, а 37 на сто казват, че все още не ги използват. Изводите на компанията са, че крайните потребители често забравят ползите от това, което притежават - не оценяват смарт телевизорите и телефоните като умни устройства. Потенциал за развитие тепърва ще има, коментира Рашев. Той посочи, че нормалният цикъл на използване големите домакински електроуреди е десет години, а след десет години в България всички уреди ще бъдат свързани. Основание за тази му прогноза е добрият интернет в страната, желанието ни да повишаваме безопасността на дома и да улесняваме живота си.
Според Димитров това няма да е предизвикателство за мобилните мрежи заради добрите темпове на развитието им. По-голямото предизвикателство е да използваме тези уреди по предназначение.
/ЦМ/
news.modal.header
news.modal.text