site.btaОт "Лукойл България" и "Лукойл Нефтохим Бургас" заявяват, че не са нарушавали установените правила и спазват стриктно законодателството на България и правилата на ЕС
IF 17:57:31 11-11-2021
ZM1754IF.036
"Лукойл България" - КЗК - производство - коментар
От "Лукойл България" и "Лукойл Нефтохим Бургас" заявяват, че
не са нарушавали установените правила и спазват стриктно законодателството на България и правилата на ЕС
София, 11 ноември /Антоан Николов, БТА/
До момента не сме получили официална информация за същността на претенциите към дейността на "Лукойл България" и "Лукойл Нефтохим Бургас" и за аргументите към твърдението за наличие на нарушение. Заявяваме, че не сме нарушавали установените правила и спазваме стриктно както законодателството на Република България, така и всички правила на ЕС за лоялна конкуренция, като работим според изискванията на закона. Това коментираха за БТА от компанията по повод производството на Комисията за защита на конкуренцията /КЗК/, която идентифицира конкурентни проблеми, свързани с достъпа до данъчни складове. Поради това проучването е било фокусирано върху поведението на "Лукойл Нефтохим Бургас" АД и "Лукойл България" ЕООД (група Лукойл) във връзка с ограничаване на достъпа до данъчни складове и транспортна инфраструктура, което е от естество да ограничи вноса на горива в страната.
КЗК установи, че група Лукойл притежава най-голямата складова и свързана с нея транспортна инфраструктура, която я прави господстващо предприятие на пазара на съхранение на автомобилни горива. Според Комисията дружествата от групата са извършили злоупотреба с господстващо положение чрез съвкупност от действия, изразяващи се в непредоставяне на услуги по прием и съхранение на горива в собствени данъчни складове, ограничаване на достъпа до данъчните складове, свързани с най-големите морски петролни терминали в страната и непредоставяне на достъп до нефтопродуктопроводите на групата за транспортиране на внесени горива.
Разглежданите практики представляват една обща стратегия на групата за създаване на пречки пред вноса на горива в страната и следва да се квалифицират като едно нарушение, тъй като са насочени към един и същ антиконкурентен резултат. Тези действия ограничават конкуренцията още на първото ниво по веригата на реализация на нефтопродуктите - при производството и вноса, което позволява поддържането на лидерската позиция на група Лукойл в страната на следващите нива - търговията на едро и дребно. Създаването на бариери пред вноса на горива в страната е от естество да доведе до пренасочване на търсенето към горива с местен произход, т.е. тези на Лукойл Нефтохим Бургас АД. Това намалява избора на търговците на едро и съответно се прехвърля надолу по веригата на реализация на автомобилните горива и в крайна сметка върху потребителите, пишат от комисията.
От КЗК твърдят, че поведението представлява злоупотреба с господство, както по националното право, така и съгласно правото на Европейския съюз, тъй като ограничавайки вноса на територия на страната, може значително да повлияе върху модела на търговия между държавите членки.
В срок от 60 (шестдесет) дни адресатите на определението имат право да представят в Комисията писмени възражения по предявените твърдения.
/ЦМ/
ZM1754IF.036
"Лукойл България" - КЗК - производство - коментар
От "Лукойл България" и "Лукойл Нефтохим Бургас" заявяват, че
не са нарушавали установените правила и спазват стриктно законодателството на България и правилата на ЕС
София, 11 ноември /Антоан Николов, БТА/
До момента не сме получили официална информация за същността на претенциите към дейността на "Лукойл България" и "Лукойл Нефтохим Бургас" и за аргументите към твърдението за наличие на нарушение. Заявяваме, че не сме нарушавали установените правила и спазваме стриктно както законодателството на Република България, така и всички правила на ЕС за лоялна конкуренция, като работим според изискванията на закона. Това коментираха за БТА от компанията по повод производството на Комисията за защита на конкуренцията /КЗК/, която идентифицира конкурентни проблеми, свързани с достъпа до данъчни складове. Поради това проучването е било фокусирано върху поведението на "Лукойл Нефтохим Бургас" АД и "Лукойл България" ЕООД (група Лукойл) във връзка с ограничаване на достъпа до данъчни складове и транспортна инфраструктура, което е от естество да ограничи вноса на горива в страната.
КЗК установи, че група Лукойл притежава най-голямата складова и свързана с нея транспортна инфраструктура, която я прави господстващо предприятие на пазара на съхранение на автомобилни горива. Според Комисията дружествата от групата са извършили злоупотреба с господстващо положение чрез съвкупност от действия, изразяващи се в непредоставяне на услуги по прием и съхранение на горива в собствени данъчни складове, ограничаване на достъпа до данъчните складове, свързани с най-големите морски петролни терминали в страната и непредоставяне на достъп до нефтопродуктопроводите на групата за транспортиране на внесени горива.
Разглежданите практики представляват една обща стратегия на групата за създаване на пречки пред вноса на горива в страната и следва да се квалифицират като едно нарушение, тъй като са насочени към един и същ антиконкурентен резултат. Тези действия ограничават конкуренцията още на първото ниво по веригата на реализация на нефтопродуктите - при производството и вноса, което позволява поддържането на лидерската позиция на група Лукойл в страната на следващите нива - търговията на едро и дребно. Създаването на бариери пред вноса на горива в страната е от естество да доведе до пренасочване на търсенето към горива с местен произход, т.е. тези на Лукойл Нефтохим Бургас АД. Това намалява избора на търговците на едро и съответно се прехвърля надолу по веригата на реализация на автомобилните горива и в крайна сметка върху потребителите, пишат от комисията.
От КЗК твърдят, че поведението представлява злоупотреба с господство, както по националното право, така и съгласно правото на Европейския съюз, тъй като ограничавайки вноса на територия на страната, може значително да повлияе върху модела на търговия между държавите членки.
В срок от 60 (шестдесет) дни адресатите на определението имат право да представят в Комисията писмени възражения по предявените твърдения.
/ЦМ/
news.modal.header
news.modal.text