site.btaУ нас все още няма акредитирани органи за контрол, които имат права за технически проверки на съоръженията в увеселителни обекти, съобщи за БТА изп. директор на ИА "Българска служба за акредитация"


В България продължава да няма акредитирани органи за контрол, които имат права за технически проверки на съоръженията, поставяни в увеселителни обекти – виенско колело, влакчета на ужасите и др., въпреки че законово е въведено изискването да има "лице за контрол" на такива съоръжения, което да е акредитирано. Това каза в интервю за БТА изпълнителният директор на Изпълнителната агенция "Българска служба за акредитация" инж. Ирена Бориславова, потърсена във връзка с инцидента в лунапарк в Ямбол, който е станал снощи около 22:00 часа.
През лятото на миналата година, в интервю за БТА, инж. Ирена Бориславова изтъкна същия проблем.
При повреда на атракционното съоръжение от въртележката са паднали двама мъже. Единият от тях, 25-годишен, е приет с черепно-мозъчна травма и опасност за живота в ямболската болница "Св. Пантелеймон". Другият мъж, на 29 години, е със счупено ребро, прегледан е и освободен от лечебното заведение.
Към настоящия момент Агенцията, която е националният орган по акредитация на България, не е акредитирала органи за контрол, които да извършват периодична проверка за спазването на изискванията към съоръженията, поставяни в увеселителни обекти. В действащата в България нормативна уредба акредитацията не е поставена като задължително условие към лицата, които извършват периодичен контрол на съоръженията в атракционите.
Агенцията е акредитирала органи за контрол съгласно изискванията на БДС ЕN ISO/IEC 17020:2012 по Наредбата за условията и реда за устройството и безопасността на площадките за игра. Акредитираните от Агенцията органи контролират безопасността на площадките, като правят проверки на документи, визуални огледи, измервания и тестове.
За да се повиши ефективността по контрол и превенция на безопасността в атракционите в България, Агенцията има готовност да участва с експерти при последваща синхронизация на нормативната уредба, каза Ирена Бориславова и допълни, че досега институцията не е била потърсена по този въпрос.
Предложенията за изменения са свързани с формулирането на ясни критерии за оценка на съоръженията в атракционите, както и въвеждането на акредитацията като задължителна към "контролните органи", което ще гарантира сигурност на потребителите.
Определението и ролята на акредитацията са приети на общностно ниво като най-ефективен и устойчив метод при оценката на съответствие и могат да се приложат и за осигуряване на безопасността на атракционите в България, са категорични от Агенцията.
В Закона за устройство на територията, чл. 56, ал. 6, е регламентирано, че условията и редът за устройството, безопасността и техническите изисквания към съоръженията, поставяни в увеселителни обекти, се определят с наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройството, министъра на вътрешните работи и министъра на младежта и спорта (Наредба V-12-707/15.11.2013 г.) Тези съоръжения не са от компетенциите на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, съобщиха за БТА от Агенцията.
От Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) също напомниха, че условията, редът и изискванията към съоръженията, поставяни в увеселителните обекти, са регламентирани с Наредба V-12-707/15.11.2013 г. Разрешаването на поставянето на атракционите е по общия ред и се контролира от съответната общинска администрация по отношение на местоположението и вида на обекта, коментираха за БТА от ДНСК.
При издаване на разрешение за поставяне, което е от изключителната компетентност на главния архитект на общината, е задължително предоставянето на сертификат на съоръженията, а при необходимост от закрепване към земната повърхност се изисква и становище от правоспособно лице конструктор за начина на закрепване.
Съгласно разпоредбата на чл. 195, ал. 1 и ал. 3 от ЗУТ, собствениците им са длъжни да ги поддържат в техническо състояние, отговарящо на основните изисквания по чл. 169, ал. 1 и 3 от ЗУТ, да не извършват и да не допускат извършването на промени в тях, които водят или могат да доведат до влошаване на експлоатационните им показатели. В случай, че съоръжението не се поддържа в добро състояние, кметът на общината издава заповед, с която задължава собственика да извърши в определен срок необходимите възстановителни дейности за поправяне или заздравяване на съоръжението. От друга страна, Комисията за защита на потребителите е орган, който отговаря за качеството на предлаганата услуга. Съгласно чл. 41 от Наредба V-12-707/15.11.2013 г., контролът на съоръженията се извършва по писмен договор между собственика/ползвателя и лицето за контрол.
Съгласно § 1, т. 4 от допълнителните разпоредби на Наредбата, "Лице за контрол" на съоръжения, поставяни в увеселителни обекти, е независимо от заинтересованите страни (производител, собственик или ползвател и потребител) физическо или юридическо лице или орган за контрол, акредитиран от Изпълнителна агенция "Българска служба за акредитация" по БДС EN ISO/IEC 17020 "Общи критерии за дейността на различните видове органи за контрол", изтъкват от ДНСК.
Лицето за контрол разполага с необходимата за проверките техника и с утвърдените от него писмени процедури за същите, като действа по възлагане на клиента. Контрол на съоръженията се извършва преди пускането на съоръженията на пазара, преди пускането им в действие, след ремонт, модификация или промяна, която влияе на целостта на съоръжението, след авария и периодично. За извършения преглед лицето за контрол съставя доклад за състоянието на съоръжението, който предава на собственика/ползвателя. Докладът се подписва от всички физически лица, участвали в прегледа, съобразно тяхната правоспособност. Лицето за контрол съставя разрешение за пускане на съоръжението в действие.
/ВЙ/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина