site.btaОбласт Разград поддържа висок дял на обучение в STEM профили и специалности от професии, каза Цвета Петрова от РУО


Област Разград поддържа висок дял на обучение в STEM профили и специалности от професии – близо 70 на сто от ежегодния държавен план-прием се осъществява именно в такива специалности. Това каза Цвета Петрова от Регионалното управление на образованието (РУО) в Разград по време на местната конференция по проекта на БТА „Европа на Балканите: Заедно чрез знание“, който се изпълнява с подкрепата на Европейската комисия.
В областта вече има изградени STEM центрове с европейско финансиране, в процес на изпълнение е и изграждането на нови по Националния план за възстановяване и устойчивост. Общо 48 учебни заведения изпълняват проекти по Програма за модернизиране на образователната среда, посочи експертът.
Образователните институции в Разградска област участват активно в националните програми за развитие на образованието и по стартиралите проекти по Програма "Образование" 2021 - 2027 г., която се съфинансира от Европейския съюз, каза Петрова.
По проекта „Силен старт“ по Програма "Образование" 2021 - 2027 г. в областта работят 29 детски градини и две училища с групи за задължително предучилищно образование. Проектните дейности са с цел да се разгърне потенциала на децата от предучилищното образование чрез подкрепа за личното им развитие, с оглед по-успешна социална реализация, обясни експертът.
По проект „Успех за теб“ дейности реализират 35 училища в региона, от които седем професионални гимназии, пет средни училища и 23 основни училища. Основната цел е насърчаване и разгръщане на потенциала за личностно развитие на учениците за трайното им приобщаване в училищното образование и подобряване на образователните им резултати.
По проект „Модернизиране на професионалното образование и обучение“ работят всички 10 професионални гимназии в област Разград и средното училище в Самуил, където се осъществява обучение по професия, каза Петрова. Целта на проекта е предлагане на модерно и качествено професионално образование и обучение, отговарящо на бързо променящите се нужди на пазара на труда. „В Разградска област е налице задълбочаване на обвързването между заинтересованите страни – общини, професионални гимназии, висши училища, бизнес, чрез сключване на споразумения за изпълнение на съвместни дейности, в това число по проекти“, каза тя . Според нея в региона е все по-активно участието на работодателите в дейности по професионално ориентиране и включване в професионалната подготовка на учениците чрез ефективно партньорство в дуалното обучение, чрез осигуряване на практики в реална работна среда и участие в изготвянето на учебни програми за практическо обучение. Делът на дуалното обучение се увеличава – общо в областта в дуална система са 268 ученици, като 71 от тях са само по осъществения план-прием за учебната 2024 - 2025 г.
„Факт е, че с развитието на изкуствения интелект, днешните деца и ученици ще живеят и работят в свят, много по-различен от този, който познаваме, и който ще изисква по-широк набор от компетентности и умения - логическо мислене, функционална грамотност, дисциплина на мисленето, концентрация, социално-емоционална интелигентност, формирането на нагласи и отговорно поведение към заобикалящия ни свят. Именно формирането на умения е акцентът във визията на Министерството на образованието и науката (МОН) за започващата структурна промяна в учебните програми, за да бъдат подготвени учениците ни за професиите на бъдещето“, обясни Петрова.
По проекта на Концепция за промяна на образователните програми, публикуван на сайта на МОН, вече е открита обществена дискусия. На нейна база ще бъдат изготвени и предложения за обсъждане на отделни концепции за учебни програми по различните предмети, с фокус към функционалност на знанията, посочи експертът.
Започва и първи етап от международния проект „Укрепване на капацитета на България и Румъния за реформи в учебните програми“, каза Петрова. Проектът е подкрепен от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие и Европейската комисия, като във фокуса му е модернизация на учебните програми в прогимназиалния етап.
Ключовите политики в сферата на образованието през следващата учебна година ще бъдат подпомагани и от 25 национални програми за развитие на образованието, чиито проекти вече са публикувани за обществено обсъждане на сайта на МОН, допълни Петрова.
/ЕП/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text