site.btaОбучение за това как да комуникираме продуктивно с тийнейджъри се проведе в Кърджали

Обучение за това как да комуникираме продуктивно с тийнейджъри се проведе в Кърджали
Обучение за това как да комуникираме продуктивно с тийнейджъри се проведе в Кърджали
Снимка: Валентина Стоева, БТА

Обучение за това как да комуникираме продуктивно с тийнейджъри, независимо дали става въпрос за училищна среда, семейна среда или в индивидуална работа, се проведе с педагогически съветници и училищни психолози в Кърджали. 

Форумът откри председателят на Общински съвет по наркотични вещества – Кърджали д-р Сезгин Бекир. Разгледани бяха две теми: „Как да общуваме с тийнейджъри?“ и „Ефективните родители. Успешни сценарии за нашите деца“. По първата от тях говори Яна Алексиева, изпълнителен директор на Асоциация „Родители“ в София.

„Тесният фокус който имаме е взаимодействието между семейството и образователната система. Ще се съгласите с мен, че най-дългият престой на детето, освен в семейството, е в образователната система“, коментира Алексиева. И подчерта важността както на образователната институция, така и на начина на комуникация между възрастните за израстването на детето в здрава среда.

Да си ефективен родител означава, че ефективността е достъпното, възможното, изпълнимото за родителя действие към децата му, смята психологът и позитивен психотерапевт Милена Манова. Тя бе вторият лектор на обучението, а темата ѝ дублираше заглавието на последната ѝ излязла от печат книга „Ефективните родители. Успешни сценарии за нашите деца“. По думите ѝ, родителите не трябва да са толкова критични и омаловажаващи детето, а да са окуражаващи го в правилния момент, сътрудничещи му, имайки предвид сценария, който формират у него”. Тоест този план на живота, който едно дете несъзнавано формира. Звучи малко метафизично, но всъщност всички послания се съдържат в този сценарий, които идва от родителската среда, от външната среда и които детето възприема за себе си и които формират личността му. Тези познания могат да са конструктивни, могат да са плашещи, могат да са себеотнасящи се. Например едно дете често в сценария си мисли какво то е и какво то не е. И в повечето случаи мисли за себе си в обезценяващи категории. За това като успешен сценарий разбирам как ние като родители можем да формираме добра самооценка у детето си така, че то да се осмели – да полети“, коментира Манова. 

Като психолог, тя споделя, че родителят има много роли в живота на детето, но преди всичко не трябва да забравя, че е родител. „Защото когато е малко, детето има необходимост от ограничаване и от това да знае, че родителят поставя тези правила. Колкото повече расте, толкова повече приятелството ще е възможно. Но задължително трябва да говорим спокойно и окуражително с детето. Реално можем да бъдем приятели на децата си след осемнадесетата година“, казва още Милена Манова.

Освен присъстващите педагогически съветници и училищни психолози, в обучението в Кърджали се включиха от Общинските съвети по наркотични вещества в Хасково и Стара Загора.

/МК/

news.modal.header

news.modal.text

Към 21:22 на 01.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация