Районен съд – Разград – Прессъобщение

site.btaРайонен съд – Разград: С темата за магистратските професии и техния статут започнаха гостуванията по Образователната програма на ВСС и МОН в Езиковата гимназия

Районен съд – Разград: С темата за магистратските професии и техния статут започнаха гостуванията по Образователната програма на ВСС и МОН в Езиковата гимназия
Районен съд – Разград: С темата за магистратските професии и техния статут започнаха гостуванията по Образователната програма на ВСС и МОН в Езиковата гимназия
Снимка: Районен съд – Разград

Административният ръководител – председател на Районен съд – Разград съдия Нели Генчева, заместникът на административния ръководител – заместник-районният прокурор на Районна прокуратура – Разград Десимира Недкова и прокурорът в същата прокуратура Зорница Цветкова представиха вчера и днес професиите „съдия“, „прокурор“, „следовател“ и техния статут пред ученици от 10 „а“, 10 „б“, 10 „в“ и 10 „г“ клас на ПГПЧЕ „Екзарх Йосиф“.

Съдия Генчева обясни на гимназистите, че за разлика от законодателната и изпълнителната власт, съдебната власт функционира само, когато има нарушение на законите. 

Лекторите разясниха как се става магистрат и какви са функциите на съда, прокуратурата и следствието. Детайлно описаха как се развива едно досъдебно и съдебно производство след подаване на сигнал за извършено престъпление на тел. 112. 

Прокурорите Недкова и Цветкова очертаха основните функции на разследващите полицаи и следователите, като подчертаха, че те са хората, които при получен сигнал за престъпление отиват на местопроизшествието и извършват основните действия по разследването. Обясниха, че следователите разследват по-тежките престъпления, които изрично са определени в Наказателно-процесуалния кодекс, а във всички останали случаи разследващите органи са разследващи полицаи, които са към Министерство на вътрешните работи. 

Дискутирано в отделните класове бе какви действия по разследването ще бъдат предприети при извършено убийство и какви при настъпило пътно-транспортно произшествие като: оглед на местопроизшествието; фиксиране на следите; изземване на дрехи, оръжие, биологичен материал; фотографиране; издирвателни мероприятия; разпит на свидетели; разпознаване; назначаване на експертизи и провеждане на следствен експеримент. За всяко от тези действия се изготвя протокол. 

Учениците научиха, че ако се съберат достатъчно доказателства, които сочат към конкретно лице, че именно то е извършител на съответното престъпление, събраните материали се докладват на наблюдаващия прокурор. Единствено прокурорът може да повдигне обвинение на лице, което счита, че е извършило престъпление и съответно да поддържа това обвинение пред съда. Прокурор Цветкова акцентира, че прокурорите повдигат и поддържат обвинения за дела, които са от общ характер.

Съдия Генчева информира десетокласниците, че всички български граждани са задължени да сътрудничат на разследването, когато бъдат помолени за това, като допълни, че никой не може да откаже да свидетелства.

Прокурор Цветкова разясни, че след като бъдат събрани съответните доказателства, прокурорът изготвя обвинителен акт със съответната фактология, с който сезира съда за да образува наказателно дело. 

Съдия Генчева резюмира как протича съдебната фаза, как се избира съдия-докладчик, кои са участниците в процеса, къде са разположени страните в съдебната зала, кой има право да заведе граждански иск. Информира подрастващите, че в шест хипотези, ако подсъдимият няма адвокат, му се назначава служебен защитник: в случаите, когато се касае за извършено тежко престъпление; в случаите, когато има съучастници и някой от тях няма адвокат; когато подсъдимите са непълнолетни лица; в случаите, когато лицата страдат от увреждане, което им пречи да се защитават сами и ако лицата не владеят български език. Магистратът обясни още, че съдията и съдебните заседатели трябва да преценят не само дали подсъдимият е виновен в извършването на конкретното престъпление, за което е обвинен, но и какво наказание да му наложат в рамките на това, което е предвидено в закона и съобразно характеристичните данни за личността му. Постановената присъда подлежи на обжалване или протест пред въззивната инстанция. 

Прокурор Недкова поясни, че има случаи, в които подсъдимите се признават за виновни и изразяват съжаление за стореното, и в тези хипотези законът им дава възможност наказателното преследване да приключи със сключване на споразумение с прокуратурата или при условията на съкратено съдебно следствие. Споразумение с прокуратурата освен в съдебната фаза, може да се сключи и в досъдебната, разясни още магистратът. При двете процедури подсъдимите имат възможност да получат по -леки наказания. Недкова обясни още, че при определени условия законът допуска едно лице да бъде реабилитирано. 

Учениците проявиха любопитство как се определя месечната издръжка на едно дете и какво наказание грози този, който носи огнестрелно оръжие без съответното разрешително. 

Беседите в Езиковата гимназия са част от Образователната програма „Съдебната власт – информиран избор и гражданско доверие. Отворени съдилища и прокуратури“. Следващата тема, която ще бъде представена пред десетокласниците е „Разпознаване на лица и предмети като способ на доказване /симулирано провеждане на процесуално-следствено действие/.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

/МТК/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 19:56 на 18.04.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация