Има такъв народ – Прессъобщение

site.btaИма такъв народ: Декларация

Има такъв народ: Декларация
Има такъв народ: Декларация

Последните изменения в Наказателно-процесуалния кодекс и в Закона за съдебната власт, приети от  всички нас в това Народното събрание, въвеждат механизъм за независимо разследване срещу главния прокурор в случаите на данни за евентуално извършено от него престъпление, както и съдебен контрол по отношение на отказите за образуване на досъдебно производство. В същото време, с малки изключения, непроменени остават разпоредбите в Глава Шеста „Прокуратура“  в Закона за съдебната власт, свързани с неговите правомощия и вътрешното устройство на прокурорските органи.

Възможността за смяна или отстраняване на главен прокурор, без ограничаване на правомощията му, крие реална опасност за извършване само на персонални промени, при пълно запазване на средствата за въздействие, с които главният прокурор разполага по отношение на магистратите. Както установихте всички вие, юристи разбирачи от ПП и ДБ.

Затова ние от ИТН внасяме Законопроект за изменение и допълнение на Закона за съдебната власт.

Целта на настоящия законопроект е именно продължаване на реформата в системата на прокурорските органи - чрез ограничаване на част от правомощията, които и сега главният прокурор има и които останаха „недокоснати“.

Простичко казано предлагаме три неща, които ще ограничат възможностите на главния прокурор да влияние над другите прокурори.

На първо място, предлагаме промени в чл. 139 ЗСВ. Възможността главният прокурор да има неограничен брой заместници във върховните прокуратури се премахва и те се свеждат до напълно достатъчните двама – за Върховната касационна прокуратура и за Върховната административна прокуратура.

На второ място, предлагаме да се създават и да се институционализират общи събрания във всички прокуратури и в Националната следствена служба. До настоящия момент ЗСВ регламентира дейността на тези колективни органи само в съдилищата, но не и в прокуратурата. Сега се предлагат идентични техни правомощия – да могат да номинират кандидати за административни ръководители и да изслушват всички предложени кандидати и т.н. Въвеждането на общи събрания на прокурорите е важна стъпка за „отваряне“ на институцията и за силно ограничаване на централизма в нейното ръководство. 

И на трето място, предлагаме пълна отмяна на възможността за командироване в системата на прокуратурата – отмяна на чл. 147 ЗСВ и изменения в чл. 227. Така командироването на магистрати остава, като способ за решаване на кадрови проблеми, само в съдилищата.

Командироването е способ за заобикаляне на конкурсното начало чрез преки решения на административните ръководители и на самия главен прокурор. По този начин се постига на практика „повишаване“ на магистрат в зависимост от преценката на ръководителя и се създава възможност за влияние, вкл. и чрез заобикаляне на случайния подбор и постоянния кадрови състав. В други случаи, познати от практиката, командироването е способ за „санкциониране“ на неудобни на ръководителя магистрати.

Призоваваме всички депутати от всички парламентарно представени партии, ако наистина са загрижени за „демократизирането“ на прокуратурата, а не за нейното овладяване от поредните спасители, да подкрепят предложените изменения и в комисия и в зала.

news.modal.header

news.modal.text

Към 08:25 на 14.09.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация