Министерство на транспорта и съобщенията – Прессъобщение

site.btaМинистър Стоянова: Конкуренцията ще създаде по-добри условия за пътниците и ще върне повече хора към железопътния транспорт

Министър Стоянова: Конкуренцията ще създаде по-добри условия за пътниците и ще върне повече хора към железопътния транспорт
Министър Стоянова: Конкуренцията ще създаде по-добри условия за пътниците и ще върне повече хора към железопътния транспорт
Снимка: Министерство на транспорта и съобщенията

Може би нямаме политическа подкрепа, но търсим обществено и професионално съгласие да започнем промени в железопътния транспорт. Това заяви министърът на транспорта и съобщенията Красимира Стоянова по време на отворена експертна дискусия, проведена днес в сградата на МТС. Темата бе предстоящата процедура за възлагане на обществени превозни услуги с железопътен транспорт. Своите мнения и препоръки изложиха представители на МТС, синдикални организации, автобусния бранш, научните среди, експерти, журналисти и обществени личности. В срещата взеха участие и бившите транспортни министри Николай Василев и Петър Мутафчиев. Преди дискусията министър Стоянова проведе работна среща със синдикатите по същата тема.

„Националният план за възстановяване и устойчивост предвижда комплекс от реформи и инвестиции, които за железопътния сектор са закупуване на нов подвижен състав, нов закон за железопътния транспорт и провеждането на конкурентна, тръжна, недискриминационна процедура за възлагане от страна на държавата на договор за пътнически превози“, отбеляза министър Стоянова. „Груба грешка би било в това ограничено време ние като министерство да бездействаме“, заяви министър Красимира Стоянова в отговор на президентите на КНСБ и КТ „Подкрепа“ Пламен Димитров и Димитър Манолов, че не сега е моментът за толкова сериозни решения, за които трябва да се носи политическа отговорност.

В новата процедура се планира железопътната мрежа за пътнически превози да бъде разделена на 3 обособени позиции (лотове) - София – Пловдив – Бургас, София – Горна Оряховица – Варна и всички останали. Следващият договор за жп пътнически услуги ще е 8-годишен за всеки лот, а не както досегашния 15-годишен. Очаква се договорът да започне да действа ефективно от 01.01.2026 г.

Участниците в дискусията се обединиха около мнението, че конкуренцията ще създаде по-добри условия както за пътниците, така и за железопътните работници. От автобусния бранш подчертаха, че либерализацията на жп транспорта е неизбежна и въпросът не е дали ще се случи, а кога. 

Представителите на синдикалните организации изразиха становище, че цялата жп мрежа трябва да бъде  възложена на 1 участник. По думите им така ще бъде избегнат рискът печелившите  линии да бъдат отдадени на частни превозвачи, а губещите - на БДЖ.

„БДЖ-Пътнически превози ще бъде равнопоставен участник и ще има възможността да участва в процедурите и за трите лота“, поясни министър Стоянова и изтъкна, че колективното трудово договаряне ще бъде запазено. „Всички заети в БДЖ-ПП ще запазят своята работа, възнаграждения, както и социални придобивки“, каза още министърът.

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 18:36 на 25.12.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация