Комисия за енергийно и водно регулиране - Прессъобщение

site.btaС приетото решение на КЕВР средното увеличение на цените на топлинната енергия за бита от 1 юли е 29,73 %, а не както сочеха предварителните разчети – 39,26 на сто

Основните причини за увеличението са многократно нарасналите разходи на топлофикационните дружества за закупуване на природен газ и въглеродни емисии

Комисията за енергийно и водно регулиране прие решение, с което цената на топлинната енергия за битовите потребители за новия регулаторен период 1.07.2022 - 30.06.2023 г. ще бъде увеличена средно с 29,73 % за цялата страна. 

За битовите потребители на „Топлофикация София“ ЕАД утвърдената цена остава 137,86 лв./MWh, при сегашна цена 98,48 лв./MWh, което е изменение с 39,99%. Потребителите на „ЕВН България Топлофикация“ ЕАД ще заплащат цена от 137,66 лв./MWh, при сегашна цена  99,55 лв./MWh, което е изменение с 38,28%    Цената на „Веолия Енерджи Варна” ЕАД се изменя с 38,88%  и става 136,51 /MWh, при сегашна цена 98,29 лв./MWh.   

Утвърдената от регулатора промяна е близо 10% средно по-ниска от предварителните разчети на регулатора, които предвиждаха увеличение с 39,26% и значително по-ниска и от исканото средно 123,58% увеличение от енергийните дружества. В окончателното си решение КЕВР констатира и взема предвид няколко допълнителни обстоятелства: първо, топлофикационните дружества, които използват газ ще получат компенсации от Правителството и през месец май, второ, някои от дружествата са потребили реално по-малко количество газ през пролетта на 2022 г., а от друга страна за някои топлофикации са констатирани по-ниски реални разходи за гориво.

 КЕВР предприе извънредни мерки, за да адресира извънредната ситуация с цените на горивата и да подпомогне битовите потребители за предстоящия отоплителен период. Комисията приложи регулаторен механизъм, с който компенсира сметките на тези потребители чрез Фонда за сигурност на електроенергийната система. По този начин те няма да се налага да заплащат цени за парно в размера, поискан от топлофикационните дружества. 

Основните причини за предлаганото увеличение на цените на топлинната енергия са четирикратно увеличените цени на природния газ и двойният ръст на въглеродните емисии. Тези разходи имат най-голям дял като влияние върху крайните цени. За дружествата в цялата страна посочените два компонента представляват средно 80 на сто от техните разходи за производство на топлинна енергия. За „Топлофикация София“ природният газ и емисиите формират 87,61% от цената на топлофикационната услуга, за „Топлофикация Плевен“ – този дял е 85,52%, за „Топлофикация Враца“ – 83,08%, за „Топлофикация Перник“ – 81,68%. При останалите дружества делът на природният газ и въглеродните емисии  при формирането на крайната цена е от 64,36% до 79,34%.

В резултат на рязко нарасналото търсене на природен газ в световен мащаб, а през последните месеци и поради военния конфликт в Украйна, цените на природния газ за нуждите на топлофикациите се увеличиха почти четирикратно - от 45 лв./МВч  до над 160 лв./МВч. През този период цените на топлинната енергия за потребителите останаха без промяна, което доведе до увеличаване на разходите на дружествата и акумулиране на дефицит. През новия период този дефицит ще се компенсира, тъй като в противен случай дружествата могат да фалират.

Цените на въглеродните емисии през изминалия едногодишен период от 1 юли 2021 г. също нараснаха със 79,02% - от 51 евро/тон на 1.07.2021 г. до 91,30 евро/тон към 1.07.2022 г. Това допълнително увеличава разходите на дружествата, което следва бъде отчетено в цените на топлинната енергия.

Въпреки предоставените от правителството компенсации за природен газ в общ размер над 220 млн. лв. за периода декември 2021 - май 2022г., топлофикациите са натрупали допълнителен дефицит от разходи за газ над 500 млн.лв. Само за „Топлофикация София“ по последни изчисления натрупаният дефицит е в размер на около 332 млн. лв. за изминалия  период.  

Комисията очаква допълнителен положителен ефект върху цените на битовите потребители в резултат на приетите на 29.06 от Народното събрание мерки, с които от 20% на 9% се намалява ДДС върху цените за доставки на централно отопление и доставки на природен газ. Според разчетите в резултат на това средното увеличение на топлинната енергия за бита ще бъде намалено от 29% на 18%. Намаляването на ставката ще се отрази благоприятно и на разходите на нестопанските потребители за доставки на природен газ. Приетата законова промяна за освобождаване от акциз на електрическата енергия, втечнения нефтен газ и природния газ също ще има положително влияние върху цените на електрическата и топлинната енергия за бита.

Решението на Комисията е взето след предварително проведени открито заседание и обществено обсъждане с участието на заинтересованите страни - Омбудсмана, БТПП, граждански организации и сдружения и др. В окончателното решение на КЕВР са отчетени всички предложения, направени по време на общественото обсъждане.    

На обсъжданията  експертите на Комисията защитиха прилагания метод на регулиране, тъй като в условия на голяма динамика на цените на суровините той е най-подходящ и дава най-добра възможност тези изменения да бъдат отразени. Разяснено беше, че определянето на прогнозните цени на природния газ и на въглеродните емисии за едногодишен период напред е след извършени симулации на търговията на фючърси на европейските борси. Заложено  е също, че по българо-гръцката връзка „Комотини-Стара Загора“ страната ни ще получава в пълен обем договореното количество азербайджански природен газ  от 1 млрд куб.м. годишно.  

Решението на Комисията за утвърждаване на цени на топлинната енергия за новия регулаторен период 1.07.2022 - 30.06.2023 г. е публикувано на интернет страницата на регулатора.

 

   Таблица - цени топлинна енергия от 01.07.2022 г.

news.modal.header

news.modal.text

Към 18:15 на 14.10.2024 Новините от днес

Сектор „Български документи за самоличност“ при ОДМВР – Търговище ще съдейства на българските граждани, които не притежават валидни документи за самоличност, да упражнят правото си на глас в деня на частичните избори за кмет на гр. Омуртаг на 20 октомври 2024 г.

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация