site.btaПозиция относно първите сто дни на правителството на Кирил Петков.
ДО:
г-н Никола Минчев
Председател на Народното събрание на Република България
г-н Кирил Петков
Министър-председател на Република България
Медии и средства за масова комуникация
П О З И Ц И Я
на Политическа партия „ОБЩЕСТВО ЗА НОВА БЪЛГАРИЯ“
ОТНОСНО:
Анализ на 100-дневния период от съставянето на правителство
на Република България с премиер Кирил Петков
След два парламентарни избора през 2021 година, в резултат на които не се постигна съгласие и не се предложи на гласуване състав на правителство, на третите парламентарни избори за годината се сформира компромисен вариант на управляваща коалиция от БСП, ДБ, ИТН и мандатоносителя, новия политически субект, коалицията „Продължаваме Промяната“. Това правителство носи родилното петно на конституционната измама от Кирил Петков, като канадски гражданин при назначаването му за служебен министър на икономиката в служебното правителство. Тук трябва да отбележим и активното участие на президента Румен Радев в нарушаването на Конституцията.
На 13 декември правителството, с премиер Кирил Петков, положи клетва пред НС със заявка за прозрачност, честност и нулева толерантност към корупцията. Какво свършиха за 100 дни? Първото и неотложно действие беше изготвяне на бюджет на страната за 2022 година, както и преработка на върнатия план за възстановяване и устойчивост. Бюджетът е най-важният закон в държавата за годината, който дава насоката на икономическото и обществено развитие в държавата, неговото ресурсно обезпечаване. Какво се случи – вместо да се изготви бюджет, се направи извънреден такъв до 31 март 2022 година и с компенсация на извънредните разходи от септември 2021 година. Направиха половин годишна кръпка на стария бюджет, който вече беше актуализиран през август 2021 година. Резултатът е налице. Към момента имаме 31% годишна инфлация на цените на храни, горива и свързани с тях стоки и услуги. Брутният държавен дълг за периода май – декември 2021 година се е увеличил с над 2 милиарда евро. За стоте дни на това правителство данните все още не са актуални, но вероятно има увеличение с още милиард евро. Бюджетът на страната за 2022 година беше приет на 25 февруари, ден след като войната в Украйна беше започнала. Стандартен бюджет, удобен на статуквото, без никакво развитие на приоритети, като образование, национална сигурност, здравеопазване и тежкия демографски проблем. В същото време проблемът с Плана за възстановяване и устойчивост е висящ. Поредното разглеждане в ЕК е на 15 април 2022 година.
По отношение на външната политика, резултатът е много ефект и малко ефективност. Да дадем само за пример отношенията с Република Северна Македония. Ефектните размени на посещения на премиерите и външните министри реално не доведоха до никакъв резултат.
Относно мерките в здравеопазването и пандемията, въведените през октомври 2021 година незаконни сертификати бяха оставени да действат рестриктивно към множество бизнеси и браншове от областта на търговията, туризма, услугите и свързани с тях дейности. Отмяната на зеления сертификат след 20 март 2022 година е твърде закъсняло действие след доказана в Европа неефективност.
Заявките за борба с корупцията и реформите в съдебната система са в застой. Законодателната импотентност на правителството в тази посока е показателна. Няколкото полицейски акции в последните дни ярко демонстрираха правно институционалната немощ на МВР и правителството срещу добре подплатилата се корупция с кадри в съдебната власт.
И актуалната тема за войната на Русия в Украйна срещу законно установеното с избори и обществена подкрепа украинско управление. Позицията на българското правителство може да определим като колеблива подкрепа на наложените санкции от ЕС срещу Руската федерация и декларативна подкрепа на украинския народ. Липса на твърда позиция, по отношение на осъждането на военното нападение и решение за изпращане на военни доставки за украинската армия, е пряко доказателство за кремълската зависимост на повечето субекти в управляващата коалиция.
Да обобщим: Правителство с участието на БСП и елементи на президента Радев е вредно за България. Плахите опити за лична еманципация на премиера Кирил Петков от тези кръгове са изключително нищожни и безрезултатни. От Политическа партия „ОБЩЕСТВО ЗА НОВА БЪЛГАРИЯ“ виждаме проблемите, анализираме ги и имаме конкретни решения при желание за политическо и експертно сътрудничество.
22.03.2022 г.
Председателски съвет на
Политическа партия „ОБЩЕСТВО ЗА НОВА БЪЛГАРИЯ“
news.modal.header
news.modal.text