site.btaПП "Спаси София": Градският транспорт на София се съсипва умишлено, за да бъде даден на концесия


Подготвя се концесионирането на множество линии на градския транспорт под предлог, че няма алтернатива – алармира Борис Бонев от Спаси София. „Всъщност алтернатива има, но тя умишлено не се прилага, защото години наред не се предприемат никакви мерки за укрепване на общинските дружества. Целта е ясна: общинският градски транспорт да бъде умишлено доведен до колапс, за да се оправдае неговото прехвърляне към частни оператори.“.
Повод за твърдението на Спаси София е внесен доклад в Общинския съвет за нова работна група, която да подготви процедура за концесиониране на автобусните линии. „Това е опит да се бетонира приватизацията на градския транспорт през задния вход. Истинското решение е да се инвестира в общинските дружества, в нови автобуси и в по-добри условия на труд, а не да се подаряват още десетки милиони годишно на концесионери.“ – коментира Андрей Зографски от Спаси София, зам.-председател на комисията по транспорт.
Скандалното съсипване на „Столичен автотранспорт“ е част от този сценарий – през август 2024 г. дружеството бе превзето от ГЕРБ и БСП без конкурс и за председател на борда на директорите беше избран Лъчезар Пеков – дотогава служител на ЦГМ в дирекция Обществен транспорт, посочват от Спаси София. За годината, която той прекара на този пост, не бяха обявени обществени поръчки за нови автобуси и не беше решен проблемът с липсващите шофьори, даже напротив – дефицитът на водачи е все по-голям въпреки увеличените заплати. Фрапантна е разликата в този период с другото общинско дружество, опериращо трамваите и тролеите, „Столичен електротранспорт“, което обяви 6 поръчки за нови превозни средства и бележи ръст в броя на водачите си.
В началото на този септември Пеков е върнат на специално създадена за него позиция в ЦГМ – зам.-директор на дирекция Обществен транспорт, която не е съществувала допреди това.
„Това е нагъл сценарий, който вече сме виждали в Пловдив и Перник – умишлено съсипват общинския транспорт, за да го подменят с концесия, която е по-скъпа, по-неефективна и обслужва само частни интереси. Няма да допуснем софиянци да плащат от джоба си за чужди печалби“, заяви още Борис Бонев.
„Публично известни са връзките на Пеков с общинския съветник от ВМРО Карлос Контрера, както и близките му лични отношения с ключови служители на концесионера МТК Гроуп. Припомняме, че неизгодният договор за концесия на автобусните линии с МТК Гроуп ощетява бюджета на София с около 2 млн. лева годишно. По всичко изглежда, че Пеков е инсталиран, за да осигури плавния преход към новите концесии с удобни становища и контрол върху служителите на ЦГМ.“ – заявяват още от партията на Бонев.
От Спаси София категорично заявяват, че ще се противопоставят на тези планове с всички законови и обществени средства. „Това ще бъде битка за обществения интерес и за правото на столичани да имат достъпен, надежден и модерен транспорт, а не скъпа услуга, подарена на приближени фирми и със спорно качество.“ – завършва Бонев.
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина