Агенция за ядрено регулиране – Прессъобщение

site.btaАЯР: Брифинг във връзка с успешно приключилата мисия на МААЕ за преглед на регулаторната рамка на България в ядрената сфера / 27.3.2025 г.

АЯР: Брифинг във връзка с успешно приключилата мисия на МААЕ за преглед на регулаторната рамка на България в ядрената сфера / 27.3.2025 г.
АЯР: Брифинг във връзка с успешно приключилата мисия на МААЕ за преглед на регулаторната рамка на България в ядрената сфера / 27.3.2025 г.
Снимка: Агенция за ядрено регулиране

На 5 март 2025 г. Агенцията за ядрено регулиране получи  окончателния доклад от мисията на Международната агенция за атомна енергия (МААЕ) за преглед на регулаторната рамка на България в ядрената сфера, т.нар. IRRS (Integrated regulatory review service) мисия. Той е публикуван вече и на интернет страницата на АЯР. 

IRRS мисията е ценен инструмент, базиран на интегриран подход за преглед, оценка и подобряване на ефективността на националната правна и регулаторна рамка за безопасност в областта на ядрената безопасност, радиационната защита и управлението на радиоактивни отпадъци, прилагайки стандартите за безопасност на МААЕ и международните добри практики.

Обхватът на мисията включва всички съоръжения и дейности в ядрената сфера, регулирани в България, както и всички организации, които имат съответните регулаторни отговорности и функции за надзор на всички съоръжения и дейности, включващи йонизиращо лъчение над нивата на освобождаване и всички ситуации на облъчване.

Подобни мисии предоставят възможност и за обмяна на професионален опит и споделяне на научени уроци и добри практики. Те са механизъм за взаимно обучение, който включва регулаторни подходи и практики, които може да се различават, но споделят общата цел за осигуряване на ефективно регулиране на ядрената и радиационната безопасност и радиационната защита.

Мисията е в съответствие и с препоръката на Директивата на ЕС за ядрена безопасност, която насърчава периодични прегледи на националните рамки и самооценки на компетентните надзорни органи за подобряване на ядрената безопасност на всеки десет години.

С поканата и успешната реализация на IRRS мисията АЯР получи независима, външна, експертна оценка на актуалното състояние на регулаторните си дейности в областта на ядрената безопасност, източниците за йонизиращи лъчения и радиационната защита и предложения, които ще спомогнат, както за подобряване на нашата работа, така и за адресиране на бъдещите предизвикателства, свързани с планираното разширяване на ядрената програма на страната.

Съгласно методологията на МААЕ, след представянето на окончателния доклад от IRRS мисията на приемащата държава, публичното разпространение на доклада е по преценка на страната домакин в рамките на първите 90 дни от неговото получаване. Ако това не бъде направено в рамките на 90 дни от получаването му, докладът се публикува от МААЕ, освен ако страната домакин изрично не поиска неговото достояние да остане ограничено. В интерес на прозрачността АЯР публикува доклада за широката публика съвсем скоро след неговото получаване.

IRRS мисията беше проведена в периода 17 – 29 ноември 2024 г. по искане на българската страна. Екипът включваше 16 експерти от 15 държави-членки, двама наблюдатели и трима представители на МААЕ. Домакини на мисията бяха Агенцията за ядрено регулиране (АЯР) и Министерството на здравеопазването (МЗ).

Това е втората пълномащабна IRRS мисия за България. Съгласно методологията на МААЕ, IRRS процесът във всяка държава-членка предвижда провеждането на 2 мисии – една пълномащабна и една последваща в страната, която цели да се проследи напредъка по направените вече препоръки и предложения от пълномащабната мисия. Последваща мисия се провежда обикновено в рамките на 2 до 4 години след пълномащабната.

Първата IRRS мисия за България беше проведена през 2013 г. През 2016 г. беше осъществена последващата мисия на МААЕ.

 Мисията обхвана преглед на 10 основни модула:

  • Отговорности и функции на правителството;
  • Глобална система за безопасност;
  • Отговорности и функции на регулаторния орган;
  • Система за управление на регулаторния орган;
  • Лицензионен режим;
  • Преглед и оценка;
  • Инспекционна дейност;
  • Принудителни мерки;
  • Разработване на нормативни актове и ръководства;
  • Аварийно планиране и готовност.

Съоръженията, които бяха включени в прегледа, бяха атомната електроцентрала в Козлодуй, обекти с източници на йонизиращо лъчение, хранилищата за съхранение на отработено ядрено гориво и съоръжения за управление на радиоактивни отпадъци. Прегледаните дейности и ситуации на облъчване включваха транспорт, професионално облъчване, медицинско облъчване и облъчване на населението.

При подготовката на мисията АЯР извърши самооценка и изготви предварителен план за действие. Резултатите от самооценката на АЯР и подкрепящата документация бяха предоставени на екипа на IRRS като предварителен справочен материал за мисията. По време на мисията екипът на IRRS извърши систематичен преглед на всички теми в рамките на договорения обхват чрез преглед на българския предварителен референтен материал, провеждаха се интервюта с ръководството и персонала на АЯР и директно наблюдение на регулаторните дейности на Агенцията в регулираните съоръжения. В подготовката за мисията от страна на АЯР бяха ангажирани над 25 служители на Агенцията.

Прегледът на регулаторната рамка включваше серия от интервюта и дискусии с представители на АЯР и Министерството на здравеопазването.

По време на 12-дневната мисия екипът от международни експерти участва в инспекции в АЕЦ „Козлодуй“, Държавно предприятие „Радиоактивни отпадъци“ (ДП РАО) в Козлодуй, „Контролтест“ – компания, работеща в областта на разрушителния и безразрушителния контрол,  Theta Consult – работеща в областта на радиационния контрол и радиационната защита, и Acibadem City Clinic.

Заключения, препоръки и предложения

Заключителният доклад от мисията съдържа 15 препоръки – 5 към правителството и 10 към АЯР и МЗ , като една препоръка е конкретно към МЗ, а останалите са към АЯР. Има 29 предложения и 7 области на добро представяне, 3 предложения са отправени общо към АЯР и МЗ. Заключението на екипа от експерти на МААЕ е, че България има всеобхватна и стабилна регулаторна рамка за ядрена и радиационна безопасност. Мисията установи, че цялостното представяне на регулаторната система на България може да бъде подобрено с приемането на национална политика и стратегия за безопасност в съответствие със стандартите за безопасност на МААЕ. IRRS мисията потвърждава нашия ангажимент за непрекъснато подобряване на ядрената и радиационната безопасност. АЯР ще използва резултатите от мисията за по-нататъшно укрепване на регулаторните способности и националната инфраструктура за безопасност.

Екипът на IRRS мисията отбеляза, че АЯР има култура на непрекъснато усъвършенстване и е опитен (зрял) и компетентен регулатор, който изпълнява законовите си задължения без допускане на външно влияние. Идентифицирани бяха и седем области на добро представяне, сред които:

  • Комуникационната политика на АЯР, чрез която активно се привличат ключови заинтересовани страни посредством уебсайт, социални медии и редовни пресконференции, на които се предоставя актуална информация за ядрената и радиационна безопасност в България.
  • Ежедневните комуникации между инспекторите и представителите на ръководството на АЯР гарантират, че регулаторът по всяко време е информиран относно състоянието на безопасността на ядрените инсталации, което позволява навременни реакции при необходимост.
  • АЯР поддържа изчерпателен регистър и база данни на източниците на йонизиращо лъчение (ИЙЛ) с данни, въведени от лицензиантите, което позволява на регулаторът систематично да проверява състоянието на ИЙЛ в съоръженията и да проследява вноса и износа на тези източници в реално време.
  • Наредбата, регулираща осигуряване на защита по време на медицинско облъчване, очертава разпоредбите, обосноваващи медицинското облъчване, включващо както лекаря, даващ предписанието, така и практикуващия радиолог, особено в случаи на фетуси, деца и асимптоматични лица.

В заключителния доклад от мисията към правителството бяха отправени препоръки и предложения за подобряване на регулаторната рамка, които включват:

  • Приемане на национална политика и стратегия за безопасност, съдържаща всички елементи в съответствие със стандартите за безопасност на МААЕ.
  • Адекватно увеличаване на бюджета на АЯР с цел да бъдат обезпечени регулаторните дейности, свързани с планираното разширяване на ядрената програма на България.
  • Гарантиране наличието на цялостна дългосрочна стратегия за развитие на човешките ресурси за АЯР и МЗ, в която да е предвидено адекватно възнаграждение на персонала на регулаторния орган, сравнимо с възнагражденията на други национални организации в ядрената област.
  • Финализиране на прегледа на Стратегията за управление на отработеното ядрено гориво и радиоактивните отпадъци
  • Правителството трябва да преразгледа и преработи Наредбата за аварийно планиране и аварийна готовност в съответствие с изискванията за безопасност на МААЕ.

Към АЯР и МЗ също бяха отправени препоръки и предложения. Според тях Агенцията трябва да продължи усилията за укрепване своя професионален капацитет чрез планирано попълване на свободните позиции и актуализиране на стратегията си за изграждане на професионален капацитет. Необходимо е също така да усъвършенства процесите по управление на знанията и компетенциите, както и да въведе ясна политика по безопасност в рамките на своята интегрирана система за управление. Според заключителния доклад от мисията е важно АЯР да запази отговорността си за безопасност при възлагане на външни процеси и да прилага систематични механизми за преглед и актуализация на нормативните документи и ръководства.

Международните експерти препоръчват АЯР да засили механизмите за управление и контрол чрез редовни прегледи, независими оценки на културата на безопасност и актуализация на политиката за принудителните мерки. В областта на аварийното планиране и готовност се препоръчва АЯР да разработи по-ефективен процес за планиране и реагиране, както и да подобри оценката за обучителните си програми и учения. В същото време Министерството на здравеопазването следва да осигури достатъчно човешки ресурси за нарастващите изисквания в областта на радиационната защита и да обмисли разработването на регулиращи ръководства за пациенти, подложени на терапевтични радиологични процедури.

Човешките ресурси – ключов фактор за изпълнение на регулаторната дейност

Бюджетът на АЯР е част от държавния бюджет и се определя ежегодно със Закона за държавния бюджет на Република България за текущата година. АЯР предлага собствен бюджет в пряка комуникация с МФ. Заключителният доклад на мисията констатира, че гласуваният бюджет по отношение на възнагражденията на служителите на АЯР е недостатъчен, което прави много трудно привличането и задържането на квалифицирани специалисти със специфични експертни познания и компетенции. Международните експерти идентифицираха тези въпроси като особено тревожни, предвид постоянно нарастващото работно натоварване, което рискува да окаже отрицателно въздействие върху определени регулаторни дейности, ако ситуацията продължи.

Екипът на мисията беше запознат и с приетата Национална стратегия за развитие на човешките ресурси в ядрения сектор (2022 – 2032 г.) за справяне с предизвикателствата пред работната сила в ядрения сектор. Международните експерти оцениха високо факта, че в АЯР е разработена и собствена Стратегия за изграждане на професионален капацитет 2023 – 2032 г., която включва мерки за подобряване на управлението на човешките ресурси. Дългогодишният проблем със свободните работни места, съчетан със застаряващата работна сила, подчертава необходимостта от целенасочени устойчиви действия за поддържане на достатъчно и компетентен персонал, особено за основните регулаторни функции. Докладът на мисията заключи, че АЯР трябва да продължи да полага усилия за попълване на свободни работни места и привличане на нови служители, включително млади професионалисти, наред с другото, като актуализира и усъвършенства своята стратегия за изграждане на професионален капацитет. Усилията за привличане на нова работна сила трябва да вземат предвид и нуждите на разширяващата се програма за ядрена енергия. Това ще изисква значително увеличаване на персонала за лицензиране и регулаторен надзор, което представлява значително предизвикателство за наемане и обучение на персонал навреме. В доклада на мисията се отбелязва, че изграждането на необходимия човешки капацитет изисква дългосрочни усилия, като се има предвид необходимостта от готовност за регулаторни дейности доста преди да започне същинското лицензиране.

Стандарти за безопасност на МААЕ

Стандартите за безопасност на МААЕ предоставят стабилна рамка от основни принципи, изисквания и насоки за осигуряване на ядрена безопасност и радиационна защита. Те отразяват международния консенсус и служат като глобална насока за защита на хората и околната среда от вредното въздействие на йонизиращото лъчение.

МААЕ разработва тези стандарти чрез открит и прозрачен процес, като обединява международния опит и знания, натрупани при използването на ядрени технологии. Те се прилагат в широк спектър от дейности – от експлоатацията на ядрени съоръжения и използването на радиация в медицината до управлението на радиоактивни отпадъци.

Регулирането на ядрената безопасност е национална отговорност. Въпреки това, радиационните рискове могат да надхвърлят националните граници, а чрез международното сътрудничество се насърчава и повишава безопасността в световен мащаб.

В своята дейност Агенцията за ядрено регулиране също се ръководи от тези световни стандарти, като ги прилага в националното законодателство и регулаторна практика, за да осигури най-високо ниво на ядрена безопасност и радиационна защита за обществото и околната среда.

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 17:50 на 30.03.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация