site.btaОбщински съвет Русе: Проект на Наредба №14 за реда и условията за превоз на пътници и багаж с обществен транспорт на територията на Община Русе


ДО
ОБЩИНСКИ СЪВЕТ
РУСЕ
ПРЕДЛОЖЕНИЕ
ОТ ПЕНЧО МИЛКОВ
КМЕТ НА ОБЩИНА РУСЕ
Относно: Приемане на Наредба №14 за реда и условията за превоз на пътници и багаж с обществен транспорт на територията на Община Русе
УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИЦИ,
Наредба № 14 за реда и условията за превоз на пътници и багаж с обществения транспорт на територията на Община Русе е приета с Решение № 1462 по Протокол № 52 от 16.07.2015 г. (Наредба №14). Същата е изменяна и допълвана с Решение № 136 по Протокол № 6 от 25.02.2016 г., Решение № 488 по Протокол № 20 от 23.03.2017 г., Решение № 913 по Протокол № 36 от 19.07.2018 г., Решение № 1167 по Протокол № 47/20.06.2019 г., Решение № 186 по Протокол № 10/18.06.2020 г. и Решение № 619 по Протокол № 25/13.09.2021 г. Измененията през годините касаят намаления на цените на месечните абонаментните карти за пътуване във вътрешноградския транспорт за учащи, възрастни граждани и хора с увреждания.
Основната причина, която налага текстовете в действащата Наредба №14 да бъдат актуализирани и прецизирани, е същите да са съобразени с нормативните актове, регламентиращи обществения транспорт, предмет на подзаконовия нормативен акт. В направеното предложение са извършени редакционни промени, свързани с преминаване на обслужването на линиите от вътрешноградския транспорт от няколко транспортни оператори към единствен такъв. Възникна необходимостта от корекции на: тарифната политика, начина на издаване и отчитане на превозните документи, таксуването на пътниците и осъществяването на контрол.
С приемането на наредбата се цели повишаване на интереса към услугата „обществен превоз на пътници“, както и насърчаване на гражданите и гостите на Община Русе към използването на обществения транспорт, вместо лични автомобили. Това ще намали замърсяването на въздуха и ще подобри екологичните качества.
С прецизиране на текстовете в предложения проект на Наредба № 14 се постига: разширяване на възможностите за превозването на багаж; използването на различни видове превозни документи; систематизиране на правата и задълженията, както на пътниците, така и на операторите; регламентиране на преференциалните пътувания на различни групи правоимащи и тяхното компенсиране на операторите, както и контрол по спазване на наредбата.
Тъй като предлаганите промени са значителни по своята важност и обем, предложението е за отмяна на сега действащата Наредба №14 на Общински съвет – Русе и приемане на нов подзаконов нормативен акт.
Направените редакционни промени в текстовете спрямо разписаното в действащата Наредба №14 подобряват визията на норматива, като целта е по-бързо и лесно ориентиране, и възприемане на текстовете. Нормите в подзаконовия нормативен акт стават по-ясни и по-лесно приложими.
Проектът на Наредба № 14 е съобразен и не противоречи на правото на Европейския съюз.
Следва да се отбележи обаче, че редица от нормите на сега действащата наредба се запазват и са включени в новия нормативен акт. Запазени са забрани, които органът на местно самоуправление е компетентен да въведе, с оглед местните особености.
Правомощието на общинския съвет по чл. 8 от Закон за нормативните актове (ЗНА) във връзка с чл. 76, ал. 3 от АПК, във връзка с чл. 21, ал. 2 от Закон за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) да приема подзаконови нормативни актовe (и в частност наредби) е нормативно регламентирано, но ограничено не само с оглед на териториалния обхват, но и по отношение на предмета на регулиране. Тази ограничена териториална и материална компетентност на общинския съвет е резултат не само на посочените нормативни актове, но и пряко следствие на неговата същност на орган на местното самоуправление – чл. 136, ал. 1 от Конституция на Република България и чл. 3, §1 и чл. 4, §2 от Европейската харта на местното самоуправление. Поради това, при изготвянето на проекта за нормативен акт, както беше отбелязано по-горе, са съобразени нормите на нормативните актове от по-висока степен, така както го изисква чл. 15 от ЗНА. Именно затова, там където въпросът е вече уреден от нормативен акт от по-висока степен при съставянето на проекта на наредба се използвани препращащи правни норми. По този начин освен, че не се допуска преуреждане на обществените отношения на местно ниво, се улесняват както прилагащите наредбата, така и задължените лица, като им се указва в кой нормативен акт от по-висока степен е уреден даденият въпрос.
За реализиране и прилагане на нормативите, залегнали в новата Наредба №14 за реда и условията за превоз на пътници и багаж с обществен транспорт на територията на Община Русе на Общински съвет – Русе, не се предвижда използването на допълнителни финансови ресурси, освен предвидените в бюджета на Община Русе.
Общинската администрация ще осъществява контрол, гарантиращ, че предоставените средства няма да доведат до свръхкомпенсиране на превозвачите във връзка с дейността по извършване на обществен превоз на различните категории правоимащи. При възникване на възможност за свръхкомпенсиране средствата няма да бъдат предоставяни.
Исканите промени се основават на принципите на прозрачност и публичност.
Няма данни настоящият нормативен акт да противоречи на правото на европейската общност.
Предвид това, предлагам на Вашето внимание Проект за приемане на нова Наредба №14 за реда и условията за превоз на пътници и багаж с обществен транспорт на територията на Община Русе. В проекта са запазени нормативи, които са показали устойчивост и приложимост при сега действащата Наредба №14 и са допълнени текстове, отговарящи на новите промени.
Във връзка с чл. 26, ал. 2 и ал. 3 от ЗНА и задължението за провеждане на обществени консултации и за публикуване на Проекта за приемане на нормативен акт с цел информиране на населението и прозрачност в действията на институциите, в 30-дневен срок от публикуване на настоящото на интернет страницата на Общински съвет – Русе, се приемат писмени предложения и становища, относно така изготвения Проект за приемане на Наредба.
С оглед гореизложеното, на основание чл. 63, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет – Русе, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, предлагам Общински съвет – Русе да вземе следното
Р Е Ш Е Н И Е:
На основание чл. 21, ал. 2, във връзка с чл. 21, ал. 1, т. 23 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, във връзка с чл. 76, ал. 3 от Административно процесуален кодекс и чл. 8 от Закон за нормативните актове, Общински съвет – Русе
Р Е Ш И:
Приема Наредба № 14 за реда и условията за превоз на пътници и багаж с обществен транспорт на територията на Община Русе /Приложение №1/.
Приложение:
Проект на Наредба №14 за реда и условията за превоз на пътници и багаж с обществен транспорт на територията на Община Русе.
ПЕНЧО МИЛКОВ
Кмет на Община Русе
Приложение № 1 проект
НАРЕДБА
№ 14
за реда и условията за превоз на пътници и багаж с обществения транспорт на територията на Община Русе
РАЗДЕЛ І. ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1. Настоящата наредба регламентира правата и задълженията на пътниците, транспортните оператори и правилата за пътуване по маршрутите на обществения транспорт – тролейбусен и автобусен, на територията на Община Русе, включително условията и реда за преференциално пътуване, както и компенсация за обществена услуга по смисъла на Регламент (ЕО) № 1370/2007.
Чл. 2. Община Русе осъществява организация, управление, отчитане и окачествяване на пътническите превози с обществения транспорт, възложени от Община Русе на транспортните оператори, както и контрол на приходите.
Чл. 3. Разпоредбите на настоящата наредба имат задължителен характер за всички лица, участващи в транспортния процес, като пътници, транспортни оператори, водачи на превозни средства по маршрутите на обществения транспорт на територията на Община Русе и други.
РАЗДЕЛ ІI. ВИДОВЕ ПРЕВОЗНИ ДОКУМЕНТИ. ИЗДАВАНЕ И ВАЛИДНОСТ
Чл. 4.(1) Превозните документи се издават, зареждат и поддържат на следните носители:
- Хартиени носители;
- Електронни карти на физически носител с възможност за безжична комуникация;
- Приложение за мобилно преносими устройства (телефон, таблет, смарт часовник и други);
- Безналични дигитални билети или друг дигитален аналог.
(2) Образците на превозните документи трябва да имат минимално изискуемото съдържание, определено в чл. 39 на Закона за автомобилните превози. Изключение правят тези, утвърдени с друг нормативен акт.
(3) Превозните документи са:
- Билети за еднократно пътуване без прикачване;
- Билети за таксуване на личен багаж;
- Предплатени периоди (абонаментни карти);
(4) Билетите на хартиен носител се издават чрез фискално устройство по реда на Наредба № Н-18 от 2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, издадена от министъра на финансите или са ценни образци, отпечатани съгласно изискванията на Наредбата за условията и реда за отпечатване и контрол върху ценни книжа.
Чл. 5. (1) Водачите или определени от превозвача лица, издават и/или продават билети, отпечатани, съгласно изискванията на нормативната база.
(2) Водачите продават билети за еднократно пътуване само при спряло превозно средство и срещу точно приготвена сума.
(3) При повреда на фискалното устройство на водача се разрешава продажба на хартиени билети от кочан с ценни образци.
(4) Първоначално издаване и персонализиране на електронни карти се извършва по реда на Закона за автомобилните превози.
(5) Електронните карти позволяват многократно зареждане в тях на превозни документи при различни тарифи. Първоначалното издаване е безвъзмездно, а при всяко следващо издаване електронните карти се подменят срещу заплащане. Стойността на пластиката не може да надвишава двукратния размер на направените разходи за закупуването й.
(6) Заредените с предплатен период за определена линия абонаментни карти могат да се ползват само за линията, за която са издадени.
(7) Заредените с предплатен период за цялата градска мрежа абонаментни карти могат да се ползват във всички превозни средства и маршрути на обществения градски транспорт на територията на град Русе.
Чл. 6. Билетът за еднократно пътуване и/или за таксуване на личен багаж е валиден само за едно еднопосочно пътуване в превозното средство, в което е издаден и закупен. Неговата валидност изтича след достигане на крайната спирка на курса по маршрута в избраната посока на пътуване.
Чл. 7. (1) Абонаментните карти в електронната система за таксуване са персонализирани и неперсонализирани. При първоначалното им издаване в тях и върху тях се записва информация, определена според тяхното предназначение и начин на използване. В процеса на издаване на абонаментите карти се извършва тяхната вътрешна и външна персонализация.
(2) При вътрешната персонализация се използват личните данни на лицето - трите имена, ЕГН, общината по постоянен адрес и снимка на лицето. В паметта на картата се записват трите имена на притежателя й, типа на картата, валидност на предплатения период. Транспортният оператор е длъжен да съхранява данните по начин, който осигурява тяхната сигурност. Транспортният оператор е длъжен да съхранява всички събрани лични данни на ползватели на обществения транспорт съгласно Общия регламент на ЕС за защита на данните (GDPR).
(3) При външната персонализация върху абонаментната карта се отпечатват актуална снимка, името и фамилията на лицето. При издаване на абонаментни карти за лица с увреждания с право на придружител, върху картата се отпечатва надпис „С придружител“. Картата дава право на допълнителен превоз на придружителя на правоимащото лице без да е необходимо допълнително заплащане. Тази привилегия на придружителя важи само в присъствието на правоимащото лице.
(4) Абонаментните карти без външна персонализация се ползват без ограничение личността на лицата, които ги използват.
(5) Абонаментите карти с външна персонализация са лични и не се разрешава тяхното преотстъпване за ползване на друго лице.
(6) Редът за издаване и персонализация на абонаментните карти се извършва съгласно процедура на превозвача, съгласувана с Община Русе.
Чл. 8. (1) Цените на превозните документи се определят в приложение към договорите за възлагане на превоз на пътници, съгласно изискванията на чл. 5, ал. 1 от Закона за автомобилните превози.
(2) Информация за цените на превозните документи се предоставя както от транспортните оператори, така и от Община Русе чрез интернет страници, по телефона, чрез съобщения или чрез други подходящи канали.
(3) Отношенията между транспортните оператори и Община Русе, касаещи издаването на превозните документи и разпределението на акумулираните средства от продажбата на превозни документи, се уреждат между тях в договорите за възлагане на обществен превоз на пътници.
РАЗДЕЛ III. УСЛОВИЯ ЗА ПЪТУВАНЕ
Чл. 9. Превоз на пътници с обществения транспорт на територията на Община Русе се извършва само срещу редовен превозен документ, посочен в настоящата наредба.
Чл. 10. (1) Хартиеният билет за еднократно пътуване е редовен превозен документ след закупуването му в превозното средство от лицата по чл. 5 от настоящата наредба, в това число и за таксуване на личен багаж.
(2) Предвидените в чл. 4, ал. 1, т. 2, т. 3 и т. 4 на Наредбата превозни документи са редовни след тяхното потвърдено валидно таксуване от монтираното в превозното средство техническо устройство.
(3) Превозни документи, които не отговарят на горните условия, са нередовни.
Чл. 11. Пътникът има право:
(1) Да превозва в превозните средства на обществения градски транспорт:
- До два броя ръчен багаж, включително музикални инструменти, като сбора от трите измерения не трябва да надвишава 140 см – безплатно;
- Багаж с по-големи размери от посочените по-горе се таксува за всеки багаж поотделно с допълнително закупен превозен документ;
- Детска количка с дете или количка, която се ползва от лице с увреждания – безплатно;
- Количка без дете или без лице с увреждания се таксува с допълнително закупен превозен документ;
- Домашен любимец, ако не създава опасност от причиняване на травма или увреждане, не представлява заплаха за останалите пътници и не се поставя на седалките на превозното средство. Домашният любимец трябва да бъде поставен в контейнер (подходяща кутия или клетка) с размери до тези за безплатен превоз на ръчен багаж. За домашния любимец трябва да се представи документ, доказващ, че е регистриран по съответния законов ред – не се таксува;
- Полицейски кучета и кучета водачи на слепи граждани, когато са снабдени с намордник – безплатно;
- Индивидуални електрически или механични превозни средства с не повече от две колела, в сгънато състояние, или детски велосипед с дължина до 1,20 м, при условие, че не представляват заплаха за сигурността на пътниците или водача и за безопасността на движение – безплатно.
(2) На своевременна информация относно:
- Часовия график по маршрутите и промени в него;
- Застрахователната компания, обслужваща превозното средство за календарната година.
(3) На възражения за погрешно посочени данни към момента на покупката на превозен документ или неточно върната сума /ресто/.
(4) Да подаде заявление за блокиране на абонаментна карта на електронен или дигитален носител.
(5) В случай че превозното средство се повреди, валидираният/активиран билет дава право на пътника да използва друго превозно средство до крайната спирка на маршрута или при посочените условия в билета.
(6) Да направи коментар към други пътници, които се държат некоректно и да уведомява водача за щетите по превозното средство и за лицата, които ги причиняват.
Чл. 12. (1) Пътникът има следните задължения:
- Да носи отговорност за превозвания от него багаж, домашен любимец, както и за хигиената във връзка с превоза им;
- Да пътува в превозните средства с редовен превозен документ и да го показва на контролните органи при проверка, както и да пази същия до слизането си в района на спирката;
- Да се качва и слиза от превозните средства, когато същите са напълно спрели на установената спирка. Превозно средство, което е потеглило от спирката не приема пътници;
- Да се качва само през обозначените за това врати на превозните средства;
- Да представя на водача за проверка превозен документ по образец, утвърден от органите, определени с нормативен акт от по-висока степен, удостоверяващ правото му на пътуване;
- Да се държи здраво за надлъжната или напречната арматура за хващане в превозното средство поне с една ръка през цялото време на пътуване.
(2) Лица с увреждания, пътници с малки деца, бременни жени и възрастни хора имат предимство при качване в превозното средство. Останалите пътници отстъпват местата си, в случай, че са обозначени с надписи "За пътници с деца" или "За лица с увреждания", или други съответстващи символи.
(3) Пътник, желаещ да активира билет в мобилното приложение, поема отговорност за функционалността на използваното телефонно устройство, смущения във връзката или други препятствия.
Чл. 13. (1) На пътниците се забранява:
- Да стоят на стъпалата на превозните средства и да пречат на отварянето и затварянето на вратите;
- Да разговарят с водача или да отвличат вниманието му по време на движение;
- Да нарушават реда и спокойствието на останалите пътници;
- Да замърсяват превозните средства или да увреждат оборудването им, в това число бордовото оборудване на електронната система за таксуване - валидатори, четци за бар-код и т. н.;
- Да извършват търговска и рекламна дейност в превозното средство;
- С действието си да застрашават безопасността на движението и сигурността на останалите пътници;
- Пушенето, включително на електронни устройства и консумирането на храни и напитки;
- Да изхвърлят предмети през прозорците на превозните средства;
- Да преотстъпват своя превозен документ на други лица и да го оставят в превозното средство;
- Да се качват в превозното средство в нетрезво състояние и/или да са под въздействието на психоактивни вещества (дрога, лекарства и други упойващи вещества), да са облечени в мръсни дрехи, да излъчват силна миризма, да цапат и повреждат седалките на превозното средство, да поставят крака на седалките или да позволяват на малки деца да стоят прави на седалките, да поставя домашен любимец или багаж на седалката, както и да извършват други нарушения на обществения ред;
- Да се облягат на вратите на превозното средство;
- Да се движат вътре в превозното средство със скутери, скейтбордове, сегуей, ролери или други превозни средства за микромобилност;
- Виновният възстановява щетите, причинени на превозвача (повреден интериор и екстериор, надраскано или счупено стъкло и др.), в съответствие с действащото законодателство.
(2) Не се допуска превоз на:
- Предмети, които могат да повредят или замърсят превозното средство или дрехите на пътниците;
- Запалителни, избухливи, отровни, разяждащи и задушливи вещества, радиоактивни вещества, сгъстени и втечнени газове (с изключение на газове в преносими контейнери), оръжия, без да се спазват изискванията за тяхното транспортиране;
- Предмети, които поради своите размери и естество създават неудобство за пътниците;
- Лица, които са под влияние на алкохол и/или други упойващи вещества;
- Предмети, преносът на които е забранен със закон;
- Птици и влечуги.
Чл. 14. (1) Общината осигурява информационно обслужване на пътниците посредством поставяне на информация за линиите и маршрутните разписания по спирките на обществения градски транспорт, поддържане на специализиран софтуер за актуална информация в интернет, по телефона и други начини.
(2) Спирка, оборудвана с дистанционно контролирани електронни информационни табла, отразява следната минимална информация: вид на превозното средство, номер на линията, крайна спирка в посоката на движение на линията, действително време на пристигане на превозното средство на спирката и текущото време.
Чл. 15. (1) Транспортните оператори са длъжни:
- Да публикуват на своите интернет-страници актуална информация за линиите, маршрутните разписания, промени в маршрутни разписания, пунктове за продажба на превозни документи, цени на различните видове превозни документи;
- Да осигуряват спазването на установените маршрути и разписания за движение;
- Да осигуряват безопасно транспортиране на пътници, домашни любимци и багаж;
- Да осигуряват чистота на превозните средства;
- Да гарантират, че по време на работа водачите са със спретнато и чисто облекло.
(2) Водачът е длъжен:
- Да бъде внимателен и услужлив;
- Да обръща специално внимание на пътниците с увреждания, в случай че се налага да им помага при качването/слизането от превозното средство;
- Да спазва разписанието, установените маршрути, както и да информира пътниците при промяна на маршрут;
- Да осигурява безопасността на вещите, оставени от пътниците, в случай че такива са намерени в превозното средство.
(3) Водачът няма право:
- Да пуши, да консумира храни и напитки в превозното средство;
- Да слуша музика през озвучителната уредба на превозното средство.
(4) Водачът има право:
- Да сваля пътници без редовен превозен документ или отказали да закупят билет;
- Да не приема или да свали на най-близката спирка пътници в нетрезво състояние, опиянени от психоактивни вещества (дроги, лекарства, други упойващи вещества), с мръсни дрехи или забранен багаж
- Да моли учтиво и уважително пътниците да се държат прилично в превозното средство, т. е. да не вдигат шум, да не употребяват алкохолни напитки, да не изхвърлят (събират боклука и да го изнасят след изхвърляне), да не цапат или по друг начин да увреждат повърхността на превозното средство. и да спазва други задължения, посочени в тези правила и други нормативни актове ;
- Извършва проверки на пътници от името на превозвача
- За пътници, които са нарушили разпоредбите на т. 1, т. 2 и т. 3 и са отказали да излязат от превозното средство, да се обадят на контрольорите и/или полицията.
(5) Транспортните оператори и водачът носят отговорност за нарушения на тази Наредба, съгласно законодателството в Република България.
РАЗДЕЛ IV. КАТЕГОРИИ ПЪТНИЦИ С ПРАВО
НА ПРЕФЕРЕНЦИАЛНИ КАРТИ И УСЛОВИЯ ЗА ИЗДАВАНЕТО ИМ
Чл. 16. Право на преференциални пътувания имат категориите лица, определени с нормативен акт от по-висока степен.
Чл. 17. (1) Право на пътуване, изцяло заплащано от общинския бюджет, извън държавните преференции, по избран маршрут от градската схема имат:
- Децата с тежки физически и психически увреждания и техните придружители, когато в съответния документ, удостоверяващ тяхното състояние, е вписано “с придружител”.
- Децата от социалните услуги от резидентен тип;
(2) Право на пътуване, изцяло заплащано от общинския бюджет, извън държавните преференции, от местоживеенето до училището имат:
- По една линия в градския транспорт - учениците до 16 навършени години от кварталите в града, в които няма училище или друг организиран транспорт.
- По междуселищните линии от Общинската транспортна схема – учениците, отговарящи на изискванията на централните разпоредби относно безплатното пътуване.
(3) Картите по ал. 1 и ал. 2 се издават срещу:
- Представен документ, удостоверяващ състоянието на лицето по ал. 1, т. 1 и снимка на лицето.
- Списък и снимки на децата или учениците, подписан от ръководител на съответната социална услуга от резидентен тип или училище.
Чл. 18. Право на пътуване по вътрешноградските линии с допълнително намаление от цената на месечната абонаментна карта, след приспадане на отстъпката, регламентирана с нормативен акт от по-висока степен, имат:
- Учащите се, студентите и докторантите редовно обучение, учащи в учебни заведения, намиращи се на територията на град Русе и включени в Регистъра на средните училища и детски градини и в Регистъра на акредитираните висши училища на Министерство на образованието и науката (МОН);
- Лицата, получаващи пенсия по условията на глава шеста от Кодекса за социално осигуряване, навършили възрастта по чл. 68, ал. 1÷3 от същия кодекс;
- Лицата с намалена работоспособност с 50 % и над 50 % намалена работоспособност и техните придружители, когато в съответния документ, удостоверяващ това, е вписано „с придружител”;
Чл. 19. Право на пътуване с допълнително намаление от цената на месечната абонаментна карта, след приспадане на отстъпката, регламентирана с нормативен акт от по-висока степен по междуселищните линии от Общинската транспортна схема имат:
- Учащите се, студентите и докторантите редовно обучение, учащи в учебни заведения, намиращи се на територията на град Русе и включени в Регистъра на средните училища и детски градини и в Регистъра на акредитираните висши училища на МОН с 50 % в рамките на учебната година (без месеците юли и август). Учащите в гр. Русе от кв. ДЗС, ползват същото намаление в автобусите от Областната транспортна схема, преминаващи през кв. ДЗС.
- Лицата, получаващи пенсия по условията на глава шеста от Кодекса за социално осигуряване, навършили възрастта по чл. 68, ал. 1÷3 от същия кодекс с постоянно местожителство в населените места в Община Русе с абонаментна карта, изчислена на 10 броя пътувания по една междуселищна линия от Общинската транспортна схема. Картата важи до изчерпване на пътуванията независимо от крайния й срок.
Чл. 20. Абонаментните карти по чл. 16, 17, 18 и 19 се издават от Община Русе или друго оторизирано юридическо лице, на което е възложено издаването на карти, срещу представяне на документи, съгласно действащите нормативни разпоредби, удостоверяващи съответните права.
Чл. 21. Лицата, имащи право на преференциални пътувания на повече от едно основание, ползват превозен документ само от един вид, по техен избор.
Чл. 22. Превозните документи за преференциални пътувания в обществения транспорт (градски и междуселищен) са лични. Преотстъпените превозни документи за преференциални пътувания се изземват. Правото на преференциално пътуване се възстановява след заплащане на пълната цена на картата за пътуване.
Чл. 23. Предоставената информация за издаване на карти на хартиен, електронен и дигитален носител се съхранява от лицето, издало превозните документи при спазване на действащото законодателство.
РАЗДЕЛ V. РЕД И НАЧИН
НА КОМПЕНСИРАНЕ НА ПРЕФЕРЕНЦИАЛНИТЕ ПЪТУВАНИЯ
Чл. 24. Компенсирането на преференциалните пътувания се осъществява:
- За лицата по чл. 16, чл. 17 и чл. 18 до размера на определения месечен лимит, съгласно утвърдената годишна сума от държавния бюджет и от бюджета на Община Русе;
- За лицата по чл. 19, т. 1 до цената на съответната месечна абонаментна карта по редовна тарифа от държавния бюджет и от бюджета на Община Русе;
- За лицата по чл.19, т. 2 до размера на определения месечен лимит, съгласно утвърдената годишна сума от държавния бюджет и по 2,00 лв. на абонаментна карта от бюджета на Община Русе;
Чл. 25. Компенсирането на преференциалните пътувания се осъществява въз основа на изготвена справка за издадени и валидни превозни документи.
РАЗДЕЛ VI. КОНТРОЛ И САНКЦИИ
Чл. 26. (1) Кметът на общината определя длъжностните лица, които да осъществяват контрол по редовността на пътниците и контрол по спазване на маршрутните разписания в обществения транспорт,
(2) Длъжностните лица се легитимират по време на проверката със служебни документи по образец, утвърден от кмета на Община Русе.
Чл. 27. (1) Кметът на Община Русе определя със заповед длъжностните лица, които имат право да извършват контрол по редовността на пътниците и да съставят актове за установяване на административни нарушения (АУАН).
(2) Съставянето на актовете, издаването и обжалването на наказателните постановления се извършват съгласно Закона за административните нарушения и наказания.
Чл. 28. (1) При констатиране от контролните органи по редовността на пътниците на случаи на пътуване без превозен документ, пътникът заплаща глоба определена с чл. 101 от Закона за автомобилните превози, а когато нарушителят желае да продължи пътуването си, той не заплаща глоба, а закупува редовен превозен документ в петорен размер от обявената цена. При отказ от закупуване на превозен документ в петорен размер от обявената цена, нарушителят следва да слезе от превозното средство на следващата спирка по маршрутното разписание.
(2) При пътуване с абонаментна карта, несъответстваща на маршрута на линията на превозното средство се счита, че пътникът е без превозен документ.
(3) При пътуване с подправен или неистински превозен документ, същият се изземва с подписване на протокол.
(4) При пътуване с блокиран превозен документ, същият се изземва с подписване на протокол.
(5) При пътуване с преотстъпен превозен документ за преференциални пътувания, същият се изземва с подписване на протокол.
(6) Въз основа на съставените АУАН, посочени в настоящата наредба, Кметът на общината или определено от него друго длъжностно лице издават наказателни постановления.
Чл. 29. (1) За нарушение на разпоредбите на чл. 13 от настоящата наредба на нарушителя се налага глоба в размер на 50 (петдесет) лева и пътникът се сваля от превозното средство.
(2) За нанесени щети на превозните средства или съоръжения в обхвата на спирките, констатирани от контролните органи, се съставя констативен протокол. В него се посочват данните на причинителя на щетата, вида на щетата, мястото, деня и часа на настъпването й. Същият се подписва от контролния орган, водача на превозното средство (в приложимите случаи) и причинителя.
(3) При отказ на причинителя да подпише констативния протокол, същия се удостоверява с подписа на контролния орган, водача на превозното средство (в приложимите случаи) и един свидетел.
Чл. 30. При констатиране от контролните органи по спазване на маршрутните разписания в обществения транспорт на случаи на нарушения се прилагат санкциите уредени в договорите за възлагане на обществен превоз на пътници.
РАЗДЕЛ VII. ВЪЗРАЖЕНИЯ И ДУБЛИКАТИ
Чл. 31. Купувачът на превозен документ има право на възражение за погрешно посочени в него данни или неточно върната сума в момента на закупуването му.
Чл. 32. Превозен документ, издаден/зареден за една линия може да се замени за друга маршрутна линия за същия период на валидност при промяна на маршрута на линията. Замяната се извършва в пунктовете за продажба на превозни документи.
Чл. 33. Персонализирана абонаментна карта на електронен носител може да бъде блокирана по искане на лицето, на чието име е издадена, след попълване на заявление по образец и представяне на документ за самоличност.
Чл. 34. (1) Дубликат на превозен документ на хартиен носител не се издава.
(2) Дубликат на карта за преференциални пътувания на хартиен носител се издава еднократно в рамките на периода на валидност.
(3) Дубликат на персонализирана електронна карта се издава след блокирането й. Периодът и нетаксуваните пътувания заредени в блокираната карта се зареждат в нова електронна карта. Не се издава нова карта и не се зарежда съществуваща електронна карта на лице, на което абонаментната карта е иззета или блокирана електронната карта при условията на настоящата наредба, до заплащане на глобата.
ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
- 1. По смисъла на тази наредба:
- „Обществен транспорт“ е превоз на пътници по линиите от Републиканската, Областната и Общинската транспортни схеми.
- „Обществен градски транспорт“ е превоз на пътници по вътрешноградските линии от Общинската транспортна схема.
- „Лице с увреждания“ е понятие по смисъла на чл. 3, буква "й" от Регламент (ЕС) № 181/2011 на Европейския парламент и на Съвета от 16 февруари 2011 г. относно правата на пътниците в автобусния транспорт и за изменение на Регламент (ЕО) № 2006/2004 (ОВ, L 55/1 от 28 февруари 2011 г.) (Регламент (ЕС) № 181/2011).
- „Кучета водачи“ е понятие по смисъла на § 1, т. 14 от допълнителната разпоредба на Закона за интеграция на хората с увреждания.
- „Мобилни преносими устройства“ са всички устройства, които са преносими и поддържат мобилна мрежова свързаност.
- „Безналични дигитални билети“ са електронни версии на традиционните хартиени билети. Те се съхраняват, пренасят и използват изцяло в дигитален формат, без физически носител. Тези билети се предлагат чрез различни платформи, като мобилни приложения, уебсайтове или електронна поща. Активират се чрез мобилни приложения, като "SMS билет", QR код или NFC технология.
- „Смарт часовник“ (или „умен часовник“) е носимо електронно устройство, което съчетава функциите на традиционен часовник с тези на компютър и смартфон.
- „Електронна карта“ е абонаментна карта на електронен носител, персонализиран или неперсонализиран превозен документ за многократно пътуване, който се валидира/таксува чрез валидатор.
- „Валидиране“ е процесът на удостоверяване правото на пътуване на ползвателите на обществен транспорт с електронни карти, посредством специализирани устройства (валидатори), монтирани в превозните средства.
- „Пътник“ е лице, ползващо услугите на обществения транспорт, което с качването си в превозното средство приема да спазва изискванията на тази наредба.
- „Нередовен пътник“ е пътник, превозващ се без валиден превозен документ за себе си и/или за превозвания багаж (в случай, че такъв се изисква).
- „Ръчен багаж“ е всякакъв вид предмети, пренасяни под непосредствения контрол на пътника чрез използването на собствената физическа сила на пътника.
- „Блокиране“ е преустановяване на действието на електронната карта.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
- 2.Настоящата наредба отменя Наредба № 14 за реда и условията за превоз на пътници и багаж с обществения транспорт на територията на Община Русе, приета с Решение № 1462 по Протокол № 52 от 16.07.2015 г., последно изменена с Решение № 619 по Протокол № 25/13.09.2021 г.
- 3. Настоящата наредба се приема на основание чл.21, ал.2, във връзка с чл.21, ал.1, т.23 от ЗМСМА.
- 4.Настоящата наредба влиза в сила от ……….
news.modal.header
news.modal.text