Сдружение "Асоциация за защита на потребителите" – Прессъобщение

site.btaАсоциацията за защита на потребителите няма да подкрепи кандидатите за Омбудсман

Асоциацията за защита на потребителите няма да подкрепи кандидатите за Омбудсман
Асоциацията за защита на потребителите няма да подкрепи кандидатите за Омбудсман

Асоциацията за защита на потребителите няма да подкрепи нито един от шестимата кандидати за Омбудсман на Република България. „За нас повечето лица са политически обвързани и не са независими, което е недопустимо, защото те трябва да защитават правата и свободите на българските граждани“, коментира Пейо Майорски, председател на АЗП. На избора на омбудсмана отново се гледа като на разменна монета, като в тази игра участват политически сили от целия спектър. Това се превръща в порочна и хронична практика, подчерта той. Според Майорски партиите гледат повече на позицията като възможен кандидат-премиер в бъдеще при служебни правителства. Затова от АЗП предлагаме пряк избор на Омбудсмана от народа при провеждането на национални избори.

Досега нито един омбудсман за повече от 10 години не защити реално правата на българските граждани от тормоза на колекторските фирми, бързите кредити, банките, на фирмите, които осъществяват обществени услуги - топлофикационни, електроснабдителни, телекомуникационни, ВиК услуги, образование, здравеопазване и др. 

Припомняме правата и задълженията на лицето, което заема позицията. Фигурата на националния омбудсман е той да служи като застъпник за правата и свободите на гражданите. Това е висш независим конституционен орган, който се избира от Народното събрание за срок от пет години. Той е застъпник за правата на хората и пазител на обществения интерес. Омбудсманът се застъпва с предвидените в Закона за омбудсмана средства, когато с действие или бездействие се засягат или нарушават правата и свободите на гражданите от държавните и общинските органи и техните администрации, както и от лицата, на които е възложено да предоставят обществени услуги. Той трябва да помага, ако искате да подадете жалба или сигнал срещу работата на държавните и общинските органи и техните администрации; фирмите, които предоставят обществени услуги, като например топлофикационни, електроснабдителни, телекомуникационни, ВиК услуги, образование, здравеопазване и др.; администрацията на съдебната власт – например, когато неоправдано се забавят съдебни производства.

Омбудсманът има право на достъп до органите, техните администрации и доставчиците на обществени услуги, включително и да присъства при обсъждане и вземане на решения от тях. Също така може да иска и получава навременна, точна и пълна информация от тях и да изразява публично мнение и становища, включително в средствата за масово осведомяване. Държавните и общинските органи и техните администрации, юридическите лица и гражданите са длъжни да предоставят информация, поверена им по служба, и да оказват съдействие на омбудсмана във връзка с жалбите и сигналите, които са изпратени до него.

Омбудсманът не може да задължи администрацията или доставчиците на обществени услуги да променят практиката си, но може да ги убеди или да създаде условия за обществен натиск за промяна. Затова е важно за потребителите да отправят жалби и сигнали винаги, когато се чувстват ощетени от административен орган или някой от доставчиците на обществени услуги.

 

 

 

news.modal.header

news.modal.text

Към 17:32 на 16.03.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация