Обединение “България може” – Прессъобщение

site.btaПозиция на БЪЛГАРИЯ МОЖЕ относно предложения държавен бюджет за 2025 година

Позиция на БЪЛГАРИЯ МОЖЕ относно предложения държавен бюджет за 2025 година
Позиция на БЪЛГАРИЯ МОЖЕ относно предложения държавен бюджет за 2025 година

БЪЛГАРИЯ МОЖЕ изразява дълбокото си несъгласие с водената от години фискална политика на парламентарно представените български партии и сигналите, които държавата и политиците дават към домакинствата и бизнеса. Основната причина за нашето несъгласие е прилаганият непоследователен, конюнктурен и по същество безотговорен подход.

Подготовката, обсъждането и изпълнението на държавните бюджети отдавна страда от съществени пороци. Но през последните години сме свидетели как правителства с кратък живот, излъчени от нестабилни и дори противоестествени мнозинства в Народното събрание, предприеха бюджетна авантюра с дълготрайни негативни последици.

Подготовката на държавния бюджет за пореден път става заложник на междупартийни борби, предизборно наддаване и външнополитически съображения. Интересите на българите и устойчивото подобряване на социално-икономическата среда отново са последна грижа на политиците.

Наблюдаваме трескави опити за запълване на зейналата „дупка“ в държавните финанси, оценена на 18 млрд. лв., но те в най-добрия случай ще доведат до частично и нетрайно облекчаване, а не до начало на системно решаване на кризата. Засега, 12 млрд. лв. от нея се очертава да бъдат “намерени” чрез повишаване на данъчни ставки, ексцентрични данъци (еднократен данък върху банковите печалби) и мерки със съмнителен фискален ефект (данъчна амнистия) и връщане на ДДС ставките за ресторантьорите и върху хляба, което със сигурност ще доведе до покачване на цените. Повишаването на акцизите спрямо календара също ще е източник на инфлация. 

Голямата опасност е с подобно запушване на дупки в публичните финанси да се задушат още повече тези, които реално пълнят хазната, и да се отворят още по-дълбоки проблеми. За нас, начинът на покриване на дефицита не минава през конюнктурни, еднократни действия, а само през овладяване на публичните разходи и създаване на условия за работеща икономика.

За да се случи това, обаче, е необходимо важно предварително условие: да бъде казана болезнената истина на обществото, да бъдат посочени истинските причини за разразяващата се криза и последиците от нея, да бъде поета отговорност за положението. На тази основа да бъдат прекратени популистките, авантюристични експерименти с публичните финанси. 

 Разходите на държавата продължават да се повишават необуздано посредством растеж на доходите на чувствителни социални групи и ведомства. Нещо повече , в проекта за бюджет служебното правителство предлага растеж на бюджетните заплати с 10% за всички служители, за които не е предвиден по-голям темп. И това без нужната и чакана от години реформа на държавната администрация. Не може да продължава наливане на средства в нереформирани сектори, което само по себе си създава инфлация и допълнителни разходи на бюджета. 

От друга страна, растежът на приходите се забавя заради намалена икономическа активност, ниска инфлация и стопански изпитания пред основните ни търговски партньори. Към това трябва да се добави и отлива на чужди инвеститори, които „бягат“ от България поради неблагоприятните инвестиционни условия. 

Въведеният таван на цената на електроенергията за бизнеса означава, допълнителен ресурс, който трябва да дойде от “свръхпечалбите на енергийните дружества” в условия на все по-високи борсови цени на електроенергията. Такава “свръхпечалба” обаче те вече нямат, защото от водещ износител на ток на Балканския полуостров, България вече е нетен вносител. Това също ще пренавие пружината на държавните финанси и е значим скрит риск за бюджета.

За нас ръководеща е необходимостта от установяване на климат на предвидимост и сигурност, което е предпоставка за съживяване на замрялата инвестиционна активност в страната ни. Липсата на замразяване на държавни разходи и оптимизация на непродуктивни дейности, в съчетание със замразяване на важни инфраструктурни проекти, само за да няма недоволни социални групи, са късогледа и безстопанствена политическа позиция. Бягство от отговорност!

Фокусът не бива да е само върху свиването на дефицита, а върху това как по устойчив начин България да има балансиран бюджет. Към тази цел има два пътя - разумен и с освобождаващ за икономиката ефект, или чрез нейното затормозяване и отваряне на още по-голяма дупка. Вторият ще доведе до актуализация на бюджета догодина и до неизбежно вдигане на данъците в близко бъдеще!

БЪЛГАРИЯ МОЖЕ приканва служебното правителство и контролиращите го политически фактори да проявят благоразумие и да не се подвеждат  по привидно лесни, но завършващи с фискално фиаско стъпки. Единственият правилен, макар и болезнен път е овладяване на разходите.

news.modal.header

news.modal.text

Към 16:10 на 05.02.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация