Община Варна – Прессъобщение

site.btaЗам.-кметът Диан Иванов: Има силен натиск върху одиторите на търговски дружества, дори и заплахи за съдебна разправа с тях

Зам.-кметът Диан Иванов: Има силен натиск върху одиторите на търговски дружества, дори и заплахи за съдебна разправа с тях
Зам.-кметът Диан Иванов: Има силен натиск върху одиторите на търговски дружества, дори и заплахи за съдебна разправа с тях
Снимка: Пресцентър

Днес кметът Благомир Коцев е възложил одит по отношение на техническата поддръжка и резервните части на новите електробуси

За общинските дружества „Пазари“ и „Градски транспорт“ е сезирана Агенцията за държавна финансова инспекция

Има силен натиск срещу нашите одитори от страна на ръководствата на търговски дружества. Има и отправени заплахи за съдебна разправа към одиторите, които проверяват общинската фирма „Пазари“. Това заяви на пресконференция днес заместник-кметът на Община Варна по правните въпроси Диан Иванов.

Той допълни, че над някои от ръководствата на общинските дружества има плътен политически чадър. Причината е, че те са назначавани от предходния Общински съвет, доминиран от партия ГЕРБ, а сега същите съветници са и в настоящия съвет и защитават ръководствата на тези дружества, каза Иванов.

Той, заедно със заместник-кметовете по финансите Христо Рафаилов и по обществения ред Илия Коев, предоставиха информация за одитите на общинските дружества, които кметът Благомир Коцев възложи да се направят от звеното „Вътрешен одит“ в Общината.

Одитите касаят всички 16 общински търговски дружества, чиито принципал е Общинският съвет. Проверки вече са възложени в седем от тях, като целта е преди началото на бюджетната 2025 година общината да разполага с пълна информация за реалното им състояние, обясни Иванов. По думите му, проверките се възлагат поетапно за конкретни дейности или процеси.  

Иванов съобщи още, че днес кметът Благомир Коцев е възложил одит по отношение на новите електробуси – има ли извършени разходи за резервни части, отговарят ли на истината твърденията, че част от новите  зарядни станции не работят, както и че „Градски транспорт“ не разполага със софтуер за диагностика на автобусите. За този одит ще се наеме и външен експерт по транспортна дейност, тъй като нашето одиторско звено е от икономисти без техническа специализация, обясни Иванов. 

За общинските дружества „Пазари“ и „Градски транспорт“ вече е сезирана Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ), стана ясно на брифинга.  

Заместник-кметът Христо Рафаилов добави за „Градски транспорт“, че дружеството не е внесло в общинската хазна близо 440 000 лв. за период от 10 години - половината от приходите си от наеми, което по закон трябва да прави. Приемането на икономическата рамка за 2023 г. е станало с 4-месечно закъснение. Ръководството не е осигурило продажба на превозни документи в автобусите от водачите им, както и не е осъществявало предварителен контрол при обществените поръчки за закупуване на горива, което е задължение по ЗОП. Към момента на одита в дружеството не са актуализирани правилата за планиране, възлагане, мониторинг и контрол на обществените поръчки, посочват още инспекторите.

Общинското дружество „Пазари“ е събирало приходи от имоти, които не притежава, показва вътрешният одит. В капитала му са апортирани само два имота - Колхозният пазар и Пазар „Чаталджа“, а са събирани наеми от още осем търговски площадки. Предстои да се установи какъв е размерът на събраните приходи, кой и как ги е администрирал и какъв период обхваща цитираното нарушение, каза още Иванов.

Сред одитираните дружества е и Дворецът на културата и спорта. Там някои от наемателите са плащали суми под минималните, определени със заповедта на изпълнителния директор. Начислените отстъпки от наемите не са регламентирани в договорите като процент, в редица случаи цените са били определяни „по договаряне“, което е нарушение на закона. Засечени са още нарушения в провеждането на обществени поръчки, при изплащане на възнаграждения, в това число и на директора, който е получавал шест МРЗ плюс две за членство в Борда на директорите на месечна база. Практиката е преустановена след година и половина прилагане, стана ясно на брифинга.

Одитът в общинското дружество „Ученическо и столово хранене“ ЕАД показва несъответствия и нарушения в крайните цени, менютата, енергийните стойности. В договорите за обществени поръчки в крайната цена се начисляват и разходи за акцизи, такси и мита, като за услугите се дължи само ДДС, допълни Иванов.

Има и търговски дружества, в които звеното „Вътрешен одит“ към Община Варна никога не е правило проверки или е правило такива много отдавна, посочи зам.-кметът Иванов. Причината е, че звеното се състои само от четирима инспектори, включително ръководителят, а одитите следва да се правят в 136 второстепенни разпоредители с бюджетни средства, в т.ч. и в общински дирекции.

Информацията от одитите ще бъде публично представена, тъй като политиката на кмета Коцев е прозрачно управление, допълни Диан Иванов. Той припомни, че това е причината и Община Варна да обяви пазарни консултации за външни независими одити.

Подробна информация по отношение на одитите вече беше публикувана на следните адреси:

https://live.varna.bg/bg/news/Oditat_na_sdelkite_s_obshtinski_imoti_pokaza_privatizirane_na_zhilishtni_imoti_koito_po_zakon_ne_mogat_da_se_privatizirat.html

https://live.varna.bg/bg/search/Oditat_na_Dvoretsa_na_kulturata_i_sporta_pokazva_narusheniya_v_obshtestveni_porachki.html

https://live.varna.bg/bg/search/Odita_na_Uchenichesko_i_stolovo_hranene_otkri_nesaotvetstviya_v_menyutata_energiynite_stoynosti_i_kraynite_tseni.html

https://live.varna.bg/bg/search/oditat_na_gradski_transport.html

 

 

news.modal.header

news.modal.text

Към 04:43 на 27.12.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация