Камара на автомобилните превозвачи в България – Прессъобщение

site.btaКамара на автомобилните превозвачи в България подписа партньорство с Международния автомобилен съюз IRU за издаване на митнически документи за извършване на превоз при режим “транзит”

Камара на автомобилните превозвачи в България подписа партньорство с Международния автомобилен съюз IRU за издаване на митнически документи за извършване на превоз при режим “транзит”
Камара на автомобилните превозвачи в България подписа партньорство с Международния автомобилен съюз IRU за издаване на митнически документи за извършване на превоз при режим “транзит”

Международният автомобилен съюз (IRU) и избрани негови партньори в Европа, сред които и Камара на автомобилните превозвачи в България (КАПБ), работят усилено за подобряване на обмена на информация между транспортните оператори, търговците и митническите власти, за увеличаване на услугите с електронен достъп и за дигитализация на процесите, които се извършват при преминаване на границите. 

Двете организации подписаха споразумение, според което КАПБ е първият оператор в България, който предоставя регистрация и достъп на превозвачите и митническите агенти до платформата на IRU. Тя е единствена по рода си към момента, създадена от неправителствена организация в сектор “Транспорт”, като иновативното в нея е, че превозвачите спрямо своите нужди могат да направят избор дали сами да изготвят своите митнически документи или да ползват услугите на надеждни и предварително одобрени митнически агенти. 

Сътрудничеството между IRU и КАПБ показва как бизнесът може да бъде в полза за намаляването на административната тежест, като се превърне в инициатор и средство за дигитализацията и електронния достъп до услуги. 

Режимът “транзит” е процедура, която позволява преминаване на стоки през територията на дадена страна без плащане на мита и данъци, при условие че стоките ще напуснат страната в определен срок. Нуждата от него идва, когато стоките е необходимо да се придвижат от точка А до точка Б, без обаче да са заплатени определените мита и данъци за тях, т.е. стоки, които не са станали вътрешнообщностни за европейския пазар. В тези случаи се използват режим “транзит”, като той може да бъде както външен транзит (процедура T1), така и вътрешен транзит (процедура T2). Тези митнически правила се прилагат, за да се улесни международната търговия и да се предотвратят забавяния при транспорт. Стоките обикновено се поставят под надзор и е необходимо да се изпълнят определени изисквания свързани с документално и финансово обезпечаване на движението им. Режимът е особено важен за логистични компании и компании, работещи в международния транспорт. 

Новата системата разработена от IRU, при издаването на митническите документи, използва учредената гаранция на TOBB UND. Освен гъвкавостта, която предлага друго предимство на програмния продукт е имплементирането на AI-технологиите, които дават възможност за автоматично генериране на необходимата информация от предварително сканирани документи. Също така всеки потребител може да проследи статуса на изготвените  документи. Системата не предоставя нова услуга, но прави подготвянето на транзитните документи по-лесно и достъпно на конкурентни цени, започващи от €17,50 при покритие от €100 000.

За последните 12 месеца най-много транзитни документи са издадени за превоз на стоки от България към Турция – 244 478 бр. На второ място по брой транзитни разрешителни са тези, издадени за превози до Хърватия (41 287 бр.) и до Румъния (28 309 бр.). За същия период в статистиката за брой издадени транзитни разрешителни към България отново води Турция със 107 230 бр., следвана от Хърватия (35 072 бр.) и Румъния (32 720 бр.). Тези данни сами по себе си показват необходимостта от оптимизиране и цифровизиране на процесите, чрез гарантиране на контролната функция на потребителите.

Светът и бизнесът вървят към дигитализация, като това е една от промените в сектор “Транспорт”, която ще даде отражение върху всички транспортни оператори. Ключовото е че този процес следва да донесе повече ползи за сектора, като предостави повече прозрачност, прогнозируемост и гъвкавост на транспортните компании. Не случайно от Камара на автомобилните превозвачи в България твърдим, че транспортният сектор ще бъде най-реформираната индустрия през следващите няколко години. Системата на IRU е един добър пример за това как следва да се работи в тази насока.

news.modal.header

news.modal.text

Към 12:19 на 10.10.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация