site.btaУНИЦЕФ България: 19 000 деца, учители и родители работят за по-сигурна и позитивна образователна среда
Програмата на УНИЦЕФ и МОН "Стъпки заедно" прави мисията "Училище без насилие" възможна
Над 12 000 ученици, над 1000 учители и близо 6000 родители се включиха в инициативи за създаване на по-сигурна, безопасна и позитивна образователна среда в училище. Дейностите се реализираха по съвместната програма „Стъпки заедно“ на Министерството на образованието и науката и УНИЦЕФ България.
Министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков и представителят на УНИЦЕФ за България Кристина де Бройн се включиха днес в работилница на миротворците за създаването на по-благоприятна училищна среда. Събитието се проведе в 7. СУ „Свети Седмочисленици“ в София, което е едно от първите участници по пилотната програма.
Проф. Цоков поздрави учениците за всеотдайната им работа и подкрепа, която оказват на своите връстници, както и на УНИЦЕФ, че винаги търси възможности да подпомага образователната система. По думите му последните научни изследвания показват, че най-добрият начин за справяне с агресията е чрез развиване на позитивна образователна среда.
„За да бъдете добри хора в обществото, трябва да имате социално-емоционална интелигентност, за да се справяте с различни конфликтни ситуации и да участвате в общественополезни дейности“, обърна се министър Цоков към учениците-миротворци. Според него, смисълът и целта на съвременните образователни системи е не само да предоставят знания, а да създават добри хора.
„Човек учи не за изпитите, а за реалния живот, в който децата умело трябва да се справят с предизвикателствата. Тази програма прави точно това. Ученици и ментори подпомагат учителите и училищните ръководства за създаването на позитивна и приобщаваща среда“, допълни проф. Цоков.
„Оценката на програмата доказа, че „Стъпки заедно“ дава резултати и подпомага създаването на позитивна училищна среда без насилие. Днес, повече от всякога, се нуждаем от програми, които насърчават социално-емоционалното учене и изграждането на безопасна среда. Оценяваме факта, че Министерството на образованието и науката вече разширява обхвата на този подход. “, добави представителят на УНИЦЕФ в България - Кристина де Бройн.
В групите за миротворци участват ученици, които помагат на свои връстници в разрешаването на различни училищни казуси и проблеми. По този начин децата по-лесно се доверяват и могат открито да споделят за притесненията си, да бъдат изслушани и насочени при разрешаването на конкретната ситуация.
Вера, 17г., миротворец от 7. СУ „Св. Седмочисленици“:
Да си миротворец е нелека задача за нас, но успяхме да помогнем на всички, които имаха нужда от нас досега и аз съм щастлива, че обстановката в училище много се подобри. Разбираме се повече помежду си.“
„Стъпки заедно“ стартира през 2020 г. в общо пет пилотни училища. Тя се отличава с различен до този момент подход на работа, като залага на позитивна училищна среда, обединявайки цялото училище – ученици, учители, родители. В създаването на безопасна училищна среда се включат всички заинтересовани страни, включително и представители на местни общности.
На училищно ниво се провеждат срещи, уебинари, изнесени работилници и лаборатории за предотвратяване на насилието. Учителите преминават специални обучения за реакция и справяне с агресията, а родителите са привлечени като активен партньор в училищния живот.
Резултатите от въвеждането на модела УНИЦЕФ „Стъпки заедно“ преди две години показаха значително подобряване на образователната среда в проучваните институции и сплотяване на училищните общности в тях.
За да се мултиплицира добрият училищен опит, през 2023 г. пилотният проект беше обособен в отделен модул на Националната програма „Подкрепа за личностно развитие на децата и учениците“ на МОН. Тогава 32 училища бяха финансирани с общо 300 000 лева за изпълнение на различни проекти. В дейностите участваха активно почти 12 000 ученици, над 1000 учители и 6000 родители.
Предвид успеха и лесното адаптиране на модела на работа, през тази учебна година „Стъпки заедно“ вече е утвърдена като самостоятелна национална програма „Без агресия за сигурна образователна среда“. Осигурено е финансиране в размер на 500 000 лева, като за първи път през учебната 2024-2025 г. към програмата се присъединяват и детските градини.
До момента са одобрени близо 20 институции, които ще изпълняват проекти за създаване на хармонични отношения, за намаляване на агресията и за поставяне на здравословни граници в общуването с децата. Предвиждат се съвместни дейности между родители, учители и деца.
По програмата ще бъдат финансирани и 40 училища, като нов акцент в тазгодишното издание се поставя върху кебертормозът и работата на децата в безопасна електронна среда. Отделно с учениците ще се работи за постигане на сигурна училищна среда. В дейностите през тази година се очаква да се включат над 15 000 деца и ученици, около 1500 учители и над 8000 родители.
Контекст:
Според последното изследване на PISA за 2022 г., 12% от учениците в България съобщават, че не се чувстват в безопасност по пътя си към училище (средно за ОИСР: 8%. Едно от 10 деца споделя, че не се чувства в безопасност в класната си стая (средно за ОИСР: 7%), а 14 % от учениците не се чувстват в безопасност на други места в училище (напр. коридор, кафене, тоалетна) (средно за ОИСР: 10 %). Тормозът в училище и опасната училищна среда са сред причините за ранното отпадане на децата от училище, намалена посещаемост, влошаването на успеха на учениците и имат значителни социални и икономически последици за обществото.
Повече информация за резултатите и развитието на програмата „Стъпки заедно“ може да откриете тук.
news.modal.header
news.modal.text