site.btaИнститут за развитие на публичната среда: Медийните пакети в изборите за ЕП – повтарящи се тенденции и проблеми
През последните години медийните пакети се очертават като все по-значим източник на финансиране особено с оглед на редицата проведени кампании. От въвеждането на медийните пакети като държавна помощ за формациите, не получаващи субсидия, Институт за развитие следи тяхното разходване.
В предизборната надпревара за ЕП през юни тази година се включиха общо 20 партии и 10 коалиции. Разходите им за реклама и в тази кампания бяха най-голямото перо, като те вложиха 73% от ресурсите (малко над 1.7 млн. лв.) си в популяризиране на своите програми и кандидати в медиите. Значителна част от тези средства бяха под формата на медийни пакети. Според отчетените от формациите разходи в кампанията, за отразяване на посланията им в медиите от държавния бюджет под формата на пакети са отделени 748 100 лв.
Някои от формациите са получавали този тип държавна помощ във всяка от кампаниите в последните три години - включително и тази за парламентарните избори на 9-и юни. По този начин за периода 2021 г. - 2024 г. приходите им само от медийни пакети са възлизали на почти 300 000 лв.
И през тази кампания партиите са влагали средства от медийните пакети към доста нетипични за политическа реклама медии. Такъв е примерът с дружеството Селевкиди ЕООД, което управлява сайтове като razkritia.com, goreshto.net, zdravno.net, mreja.bg и др. С него договори за отразяване са сключили БНО, Български гласъ и ВМРО-БНД.
Отново от Български съюз за директна демокрация насочват целия си пакет сайта agorapost.bg, въпреки че членове на изпълнителното бюро на партията участват и в управителния съвет на юридическото лице, собственик на медията.
Повече за медийните пакети в кампанията за ЕП, тяхното разпределение към партии и медии, за ролята и ефекта им, може да откриете в публикацията “Медийните пакети в изборите за ЕП - повтарящи се тенденции и проблеми” на платформата “Отворен парламент”.
news.modal.header
news.modal.text