site.btaМРРБ: До края на годината започва строителството на още 4 участъка от АМ „Хемус“, завършва изграждането на отсечката от Боаза до пътя за Луковит
За последните три години строителството на магистралата е забавено с 584 дни, оскъпява се с 30-40%
Участъци 4, 5, 6 и 9 на АМ „Хемус“ са теренно осигурени и се предвижда строителството им да започне до края на 2024 г. Трасето е от връзката с пътя Плевен – Ловеч до път I-5 Русе – Велико Търново, както и от п. в. „Лозница“ до п. в. „Буховци – Юг“. Това стана ясно по време на изслушване в Народното събрание на министъра на регионалното развитие и благоустройството инж. Виолета Коритарова и председателя на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Йордан Вълчев. Пред депутатите те представиха детайли за напредъка на изграждането на магистралите „Хемус“ и „Черно море“.
„Факт е, че строителството на АМ „Хемус“ беше с бързи темпове и според заложените срокове в договорите можеше да е готова през 2024 г. За съжаление около проекта бяха създадени редица неуредици, което отложи завършването ѝ“, каза министър Коритарова. И напомни, че за последните три години няколко пъти е спирано строителството и към момента са се натрупали 584 календарни дни забавяне в изпълнението. „Като поех поста служебен министър, установих възстановяване на строителството от месец март тази година. Реално обаче то започна едва сега, защото имаше необходимостта от своевременно саниране на трасетата, за да може след дългия застой отново да стане годен строителен обект“, заяви инж. Коритарова.
„Усилията на АПИ са насочени към ускоряване на доизграждането и въвеждането в експлоатация на участък 1 до края на 2024 г. Работим за това цялото трасе от близо 52 км от Боаза до връзката с пътя Плевен – Ловеч да бъде готово до края на 2026 г.“, информира още министърът. За участък 7 продължават екологичните процедури и проектиране. А за участък 8 е приета концепцията трасето на магистралата да върви по одобрената от МОСВ следа по ОВОС с Решение 2-2/2015 г.
„Колкото повече се забави строителството на АМ „Хемус“, толкова повече ще се оскъпи. Нашите усилия през последните 3 месеца бяха именно да възобновим дейността и във възможно най-бързи срокове да започне реална работа“, каза още инж. Коритарова. И напомни, че е заварила индексиране на цените на строителството с около 32 %. Към момента индексациите по „Хемус“ възлизат общо на 37,07 млн. лв. без ДДС. Те са само за дейности, изпълнени след 30 юни 2021 г. Т.е., това няма да е единственото оскъпяване на автомагистралата, коментира министърът и прогнозира, че то ще нарасне с 30-40% при стартиране на дейностите по останалите лотовете.
Министър Коритарова информира още, че се отбелязва бавен напредък в последните години по процедурите за уточняване на трасето на АМ „Черно море“ като в момента се процедират екологични оценки. Очаква се през 2025 г. да има постановено решение по ОВОС. След това ще започне разработване на парцеларен план, идеен проект, подробен устройствен план и отчуждаване на засегнатите имоти и части от имоти за теренно обезпечаване на обекта.
Виолета Коритарова запозна народните представители и с действията на министерството във връзка с казуса със строителството на к. к. „Алепу - Бриз вилидж“. Към момента е налице висящо съдебно производство. Продължаваме да съдействаме на съдебните власти. Предоставили сме всички изискани до момента документи, докладите от проверките на ДНСК и РДНСК. От тук нататък ще изчакаме произнасянето на компетентните органи и на съда по казуса, след което МРРБ ще предприеме съответните мерки, указани в съдебните актове, заяви тя.
Виолета Коритарова уточни, че на 05.07.2024 г. от МРРБ е изпратено писмо до Административен съд - Бургас за получаване на безспорни доказателства дали Разрешение за ползване № СТ-05-118/13.02.2020 г. на началника на ДНСК за въвеждане в експлоатация на първия етап от строеж курортния комплекс: „Укрепване на свлачище „Алепу Вилидж“, е обжалвано по съдебен ред и дали съдебното производство е висящо, за да може да бъдат предприети необходимите законови действия.
news.modal.header
news.modal.text