site.btaОт днес започна основният ремонт на Дунав мост при Русе
Започна основният ремонт на българския участък на Дунав мост. Той предвижда цялостна подмяна на асфалтовите пластове, на бетонните панели, хидроизолацията, както и поставяне на нови ограничителни системи и маркировка. Такъв ремонт до момента не е правен в българската част на съоръжението. Преди повече от 22 години е правено укрепване на фугите, а през 2011 г. е подменена хидроизолацията и асфалтовата настилка. По-рано днес се проведе и официална церемония по започване на строителните дейности. Тя бе водена от областния управител Драгомир Драганов, който посочи, че това е един дългоочакван проект, чието успешно реализиране надхвърля пределите на региона ни. „Дунав мост е съоръжение, което има ключова роля за европейската свързаност. Затова ние сме длъжни да направим всичко необходимо мостът да бъде“, каза още Драганов. На церемонията присъстваха редица представители на държавната и местна власт от двете страни на река Дунав. Сред тях бяха министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Коритарова, заместник областният управител Георги Георгиев, кметът на Община Русе Пенчо Милков, председателят на Общинския съвет академик Христо Белоев, заместник-министърът на транспорта и съобщенията Димитър Недялков, посланикът на България в Румъния Н. Пр. Радко Влайков, консулът на Румъния в София Даниел Мазилу, председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Йордан Вълчев, изпълнителният директор на „ГБС Инфраструктурно строителство“ инж. Георги Кичуков, директорът на Областното пътно управление инж. Стамен Савов, както и общественият посредник Валентин Димитров.
„Дунав мост е ключова транспортна артерия, която не само свързва България и Румъния, а е част от трансграничния транспортен коридор № 9 и играе решаваща роля за европейската свързаност. Основният ремонт, който стартираме днес, е с неотложна необходимост, която трябва и ще бъде изпълнена с висок професионализъм и отговорност“, заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството инж. Виолета Коритарова. Тя допълни, че много преди началото на същинските строителни дейности са направени задълбочени анализи от страна на АПИ и са взети всички предпазни мерки, за да може да не се затруднява трафикът по време на активния летен туристически сезон. Изследвани са възможните евентуални затруднения и са предприети всички мерки те да бъдат избегнати. „Благодаря за подкрепата и разбирането за необходимостта от ремонта на нашите партньори от Румъния. Вярвам, че заедно, с общи усилия, те ще успеят и максимално бързо ще се предприемат действия за пускането на фериботната връзка между Русе и Гюргево. Нашите разчети показват, че тя ще облекчи тежкотоварния трафик с между 20 и 30%, което ще позволи на румънските туристи, които ние ценим високо у нас, по-бързо придвижване. Нашето разбирателство с Румъния е знак на добросъседство, сътрудничество и взаимопомощ. Като съседи винаги трябва да разчитаме едни на други, а най-добре е да имаш добър съсед“, каза още министърът на регионалното развитие и благоустройството. Също така тя увери, че за по-добър синхрон между всички отговорни институции, свързани с ремонта и трафика, ще продължат регулярните съвместни срещи и по време на строителството, за да координират действията си и своевременно да се подава информация към всички пътуващи, ако се налага промяна в графика на работа или пък трябва да се изпълняват дейности, които налагат затварянето на целия мост.
На необходимостта от по-добра свързаност между България и Румъния акцентира в словото си българският посланик в Румъния Н. Пр. Радко Влайков. Той посочи, че на 409 км граница има само два моста и пет ферибота, част от които не работят денонощно. По думите му от влизането на България и Румъния в Европейския съюз не е направено нищо друго освен доизграждането на Дунав мост при Видин. Той припомни, че между България и Румъния има подписан меморандум от 2019 година, в който са определени пет точки за изграждане на мостове над река Дунав. „Следващото нещо е вече започнатата работа по нов мост в района на Русе – Гюргево, тъй като това е проект не само между България и Румъния, а и на Европейската комисия. Tук, разбира се, трябва да се работи с европейски срокове, а не със сроковете, с които беше построен мостът между Видин и Калафат за 13 години след подписването“, каза Влайков. Той определи като възмутително изказването наскоро на най-високопоставения представител в националната компания за пътна инфраструктура в Румъния, че по време на ремонта мостът ще бъде затворен за два месеца. „Няколко часа по-късно той излезе с обяснение, с уточнение, че само едното платно ще бъде затваряно, но белята вече беше свършена. Веднага румънските и българските туристи започнаха да сменят своите планове“, каза още първият ни дипломат в Румъния. По думите му това дава сериозен повод да се направи преглед на свързаността между България и Румъния. „Въпросът за строителство на нови мостове и за пускане на фериботи не е въпрос толкова на пари, а на политическа воля. От българска страна тази политическа воля винаги е съществувала и не виждам какво би могло в България да промени нашето желание за свързаност с Румъния“, каза Н. Пр. Влайков. Той обясни, че част от проблемите, свързани с ремонта на Дунав мост, сега щяха да бъдат решени, ако фериботът между Русе и Гюргево работеше. От българска страна той е готов напълно. Влайков каза още, че има и още една друга алтернатива – пускане на фериботна линия между Тутракан и Олтеница. По повод на коментари, че България е трябвало да отложи основния ремонт на Дунав мост при Русе за средата на септември тази година, Н. Пр. Влайков обясни, че строителните дейности ще продължат около две години и ще обхванат, така или инак, два летни сезона. Отделно България е уведомила още през миналата година Европейската комисия за ремонта. По думите му двете държави са имали достатъчно време да информират своите граждани за предстоящите дейности. Друга причина ремонтът да не се бави е, че състоянието на моста предизвиква опасност от сериозни инциденти.
„Като държавна администрация, която пряко отговаря за транспорта в Република България, ние подкрепяме изцяло действията, които са предприети и на които присъстваме днес. Считаме, че те са навременни и имаме уверение от всички институции в това, че те са подготвени за тях и ще работят на максимални обороти, за да няма излишни затруднения. Разчитаме, че колегите от другата страна на реката също ще бъдат добре подготвени, подкрепяме изцяло и казаното от министър Коритарова за необходимостта от пускане в експлоатация на ферибота“, каза заместник-министърът на транспорта и съобщенията Димитър Недялков. Той поясни, че в постоянен контакт с Посолството на Румъния в България и Министерството на транспорта в северната ни съседка. Недялков бе категоричен, че изчисленията на българското Министерство на транспорта и съобщенията също показват, че при една оптимална организация на работа на ферибота ще има възможност за прехвърляне на 20 – 30% от товарния трафик.
От своя страна кметът на Русе Пенчо Милков отбеляза, че мостът е не просто транспортно съоръжение, а е възможност за братска и приятелска връзка между хората в Русе и Гюргево, между България и Румъния, което се усеща в най-силна степен. Той изрази увереност, че румънските власти ще посрещнат дейностите по ремонта на българския участък на Дунав мост с търпение и ще ни помогнат да изпълним задачата си по тази дейност. Не на последно място Пенчо Милков отправи апел към нашата държава в скоро време да се пристъпи към проектиране и ремонт на бул. „България“, както и на мостовите съоръжения, защото това реално ще даде възможност за сигурно преминаване на границата. Кметът Милков сподели още, че е крайно необходимо изграждането на нов мост над река Дунав, а не да се радваме само на ремонта на стария. „Надявам се, че организацията на работа ще е такава, че за гражданите на Русе няма да се създават допълнителни трудности от изчакващи камиони“, каза още кметът на Русе.
Строителните дейности по време на основния ремонт на Дунав мост при Русе ще се извършват без спиране на движението и няма да се затваря съоръжението. На обекта ще се работи ежедневно по 10-12 часа на ден, през светлата част от денонощието. Работният процес ще се организира и извършва така, че превозните средства да преминават поетапно двупосочно в платното, в което не се работи. Строителните работи ще се извършват в 6 етапа. В първите два е основният ремонт на естакадата на съоръжението на българска територия. За изпълнение на дейностите ще бъде затворен участък първоначално с дължина от около 200 метра, а от септември нататък ще се затворят и останалите 200 метра. Първо ще бъде ограничено движението в лентата за вход в България, а след това за изход в посока Румъния. Прогнозният срок за изпълнение на ремонтните дейности в този участък е около 4 месеца и половина за всяка от лентите.
За по-добра организация на движението регулирането на трафика ще се извършва с адаптивна светофарна уредба. Тя ще може да се премества и да се разполага в съответната част на моста, която се ремонтира. Габаритът и височината на съоръжението не позволява безопасна работа през нощта, а опазването на живота и здравето на пътуващите и на строителите на обекта е най-важна. Ако изпълнението на някои дейности може да се извърши безопасно през тъмната част на денонощието, това ще бъде направено. Изпълнител на основния ремонт на Дунав мост е ДЗЗД „Дунав мост“. Стойността на договора е 44 877 228,68 лв. с ДДС и средствата са от бюджета на АПИ. Срокът за изпълнение на строителните работи по договор е 730 дни. Строителният надзор ще осъществява ДЗЗД „Дунав мост-ПИИ-Строл“. Стойността на техния договор е 848 400 лв. с ДДС.
За безаварийните дейности по време на ремонта бе отслужен и водосвет от свещеници от Русенската света митрополия.
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text