Министерство на образованието и науката – Прессъобщение

site.btaСъздателят на PISA-изследването: България е постигнала много, ОИСР ще подкрепи реформата в образованието

Създателят на PISA-изследването: България е постигнала много, ОИСР ще подкрепи реформата в образованието
Създателят на PISA-изследването: България е постигнала много, ОИСР ще подкрепи реформата в образованието
Снимка: Министерство на образованието и науката

Правите важна реформа в образованието, насочена към развитие на компетентности и имате подкрепата на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Това заяви д-р Андреас Шлайхер, директор на дирекцията за “Образование и умения” в ОИСР по време на срещата си с проф. Галин Цоков и неговия екип в МОН. За първи път създателят на глобалното изследване PISA е на посещение в България по покана на българския министър на образованието и науката, за да се срещне, както с представителите на държавните институции, така и с директори, учители и ученици. 

„За нас като екип вашата подкрепа е много важна, защото започнахме една по-широка промяна в образователната система, която цели децата не толкова да възпроизвеждат знания, а да се учат как да ги приложат в живота“, каза проф. Цоков. Министърът запозна представителя на ОИСР с историята и спецификите на българската образователна система.  „Уповаваме се на традициите и ги надграждаме съобразно най-добрите практики в глобалния образователен свят, от който сме част. За целта инвестираме в стандарт за качество, подобряване на ефективността на надграждащата квалификация, осъвременен модел за подбор на училищни директори, реформа на учебната програма и оценяването“, обясни проф. Цоков. 

Това, което сте постигнали в образованието е добра основа за промяна, насочена не само към предаване на знания в училище, а и на умения, каза д-р Шлайхер. Като положителен пример той посочи внедрените иновации в много български училища. Според д-р Шлайхер важно е добрите практики в тях да бъдат приложени и в други. „Започвате важен преход и е от голямо значение училищата да се чувстват включени, да се ангажират хората на първа линия и те да получат необходимия инструментариум,“  посочи Андреас Шлайхер.  

Промяната във формата на оценяване е много важна крачка и Ви поздравяваме, че я предприемате, каза той по повод подготвяните промени във формата на националното външно оценяване в  България. 

Той подчерта още, че училищата могат да бъдат успешни, когато включват и родителите, а компетентностно ориентираното образование е доказало ефективността си да се случи това.  Представителят на ОИСР посочи и добри примери на държави по света, които са успели да осъществят реформата. В разговора с д-р Шлайхер участие взеха също заместник-министрите Наталия Митева, Мариета Георгиева и Емилия Лазарова, както и началникът на кабинета на министъра Наталия Михалевска. 

След срещата си с екипа на МОН Андреас Шлайхер представи изводи от изследването PISA и обсъди важни образователни теми с представители на регионални управления на образованието, синдикални и работодателски организации и педагогически факултети. Чрез резултатите трябва да се видят типовете задачи, в които децата са добри и къде има нужда от промяна, препоръча той. 

Един от изводите е, че те учат много материал, но не винаги могат да достигнат компетентности. „Ученето трябва да е интересно и увличащо младите хора. Нашите общества се променят. Учителят днес трябва много да обяснява на родителите защо използва даден метод“, каза още той.  В срещата участваха председателят на Синдиката на българските учители д-р Янка Такева, Диян Стаматов, председател на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета, Асен Александров, председател на Сдружението на директорите в средното образование, д-р Ваня Кастрева, началник на РУО-София, представители на университети, депутати от Комисията по образование и наука в НС и др.

 

news.modal.header

news.modal.text

Към 09:42 на 22.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация