Софийска опера и балет – Прессъобщение

site.btaСофийска опера и балет: 35 години отбелязва постановка на Пламен Карталов на операта „Дон Карлос“ в Софийската опера и балет

Софийска опера и балет: 35 години отбелязва постановка на Пламен Карталов на операта „Дон Карлос“ в Софийската опера и балет
Софийска опера и балет: 35 години отбелязва постановка на Пламен Карталов на операта „Дон Карлос“ в Софийската опера и балет
Снимка: Софийска опера и балет

Когато на 18 април 1988 г. Пламен Карталов постави една от най-обичаните опери на Верди „Дон Карлос“ във версията с пет действия с пролог и седем картини, това беше събитие. Негови партньори бяха диригентът Иван Маринов, сценографът Любомир Йорданов и костюмографът Даниела Йорданова, а поканата дойде от Светозар Донев, тогава директор на операта. „Режисурата е интересна и съвременна, каза преди време той. Дотогава постановката беше традиционна. Новаторското изкуство на Маестро Карталов се изрази в това, че той направи старите герои, мизансцените и хорът да бъдат разпознаваеми, актуални герои. И резултатът е учудващ - операта шества вече толкова години на наши и чужди сцени.“

В България за първи път беше представена сцената във Фонтенбло, която осветлява следващите отношенията.

Режисьорската и сценографската концепция са ефектни и изчистени, а костюмите великолепни. Сцената всъщност е един огромен кръст, кръст, който разделя героите – съпрузи, приятели, придворни, трона и църквата, краля и народа. Кръст, който избухва в пламъци, за да даде възмездие, но и да пречисти. 

В премиерния състав тогава бяха включени Стефан Еленков, Николай Гяуров и Никола Гюзелев, Стефка Евстатиева и Валери Попова, Стефка Минева, Калуди Калудов и Константин Янков, Никола Смочевски и Никола Василев, Николай Стоилов и Димитър Станчев, През годините в тази постановка са пели всички големи български оперни певци, както и много чужди – певци-легенди белязали историята на Софийската опера, сред които Гена Димитрова, Анна Томова-Синтова, Бойко Цветанов, Мария Белчева, Цветелина Василева, Владимир Стоянов, Юлиан Константинов, Иванка Нинова, Мариана Пенчева, Орлин Анастасов, Петър Данаилов, Костадин Андреев, Александрина Пендачанска, Камен Чанев. В тази опера, но вече без пролога своите дебюти на софийска сцена направиха през всички тези години още много български певци.

С огромна любов говори за тази постановка Стефка Евстатиева, самата тя изпълнявала партията на Елизабет на френски език в интегралната версия на операта. Спомня си творческата атмосфера и прекрасните партньорства. Стефка Минева също работи с удоволствие върху ролята на принцеса Еболи, въпреки че казва, че това не е любимата й партия. За Калуди Калудов срещата с Пламен Карталов на сцената на Софийската опера е първа, въпреки, че преди това са работили заедно в младежката опера. Години наред за Калудов това е една от водещите за репертоара му роли.

На 8 април за първи път в България ще пее басът Иво Станчев, който ще изпълни партията на крал Филип II.

Иво Станчев завършва НМА „Проф. Панчо Владигеров“, а след това се усъвършенства в майсторските класове на Владимир Галузин, Роберто Скандюци, Тереза Берганца и Дебора Поласки. Първите му изяви са с ортодоксална църковна музика в Германия, Австрия и Франция. Дебютът му в оперна роля е д-р Гренвил от „Травиата“ на Верди и Раймондо от „Лучия ди Ламермур“ на Доницети в Испания. Ангажиментите му на различни места в Испания продължават и в следващите години, а репертоарът му се обогатява – Царят в „Аида“ на Верди, Степан от „Женитба“ на Мусоргски в Кралския театър в Мадрид, участия в „Кавалерът на розата“ на Щраус и в „Роберто Деверьо“ на Доницети с Едита Груберова. В Италия се явява за първи път в операта на Ботезини „Ерос и Леандър“ в Крема. След 2018 получава покани за Ферандо от „Трубадур“ на Верди на фестивала в Хайденхайм, Базилио от „Севилският бръснар“ на Росини в Тулон, Тимур от „Турандот“ на Пучини и др. През 2022 г. Станчев дебютира на Глайндбърнския фестивал като Колин от „Бохеми“ на Пучини. В началото на тази година заедно с националния оркестър на Франция той участва в „Иван Грозни“ на Прокофиев в Париж, а през март дебютира в ролята на Борис Годунов от едноименната опера на Мусоргски в театъра в Инсбрук. За следващия сезон има предложения за Захария от „Набуко“ на Верди в Прага и за Свещеника от „Лейди Макбет от Мценска губерния“ на Шостакович в Лайпциг. 

Още един дебют ще има в този спектакъл. Ролята на Дон Карлос за първи път ще изпълни Емил Павлов, когото публиката познава от изявите му в други опери от репертоара.

Публиката отново ще може да аплодира своите любимци Радостина Николаева като Елизабет, Виолета Радомирска като Еболи, Атанас Младенов като Родриго и Светозар Рангелов – Великият инквизитор. Музикалното ръководство поема словашкият диригент Оливър фон Дохнани.

news.modal.header

news.modal.text

Към 03:53 на 24.12.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация