site.btaМинистър Шишков: Сътворилите незаконно строителство ме викат на парламентарен контрол
Фактите и проблемите, които продължаваме да констатираме от предишния служебен кабинет, са свързани с възложеното от държавата строителство, което се е превърнало в незаконно заради начина на възлагане. Като регионален министър, който констатира тези нарушения, бях най-виканият министър на парламентарен контрол. Тези, които сътвориха това, ме викаха на парламентарен контрол, абсурдно е. Това каза в предаването „Денят започва с Георги Любенов“ на БНТ министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков. Служебният кабинет не участва в избори. Той е на работа, защото политиците са сътворили всичко това и не могат да го оправят, допълни министърът. На практика излезе, че в момента, в който на специална пресконференция обявих и изнесох данни и факти за незаконно строителство, бившият регионален министър Николай Нанков откри предизборната си кампания с... обвинения срещу мен, каза още Иван Шишков..
Предложих изменение в Закона за устройство на територията (ЗУТ), за да може инфраструктурни обекти с проблеми при възлагането да бъдат обявени за търпими. Групата на ГЕРБ бяха против, което не ме учуди. Отказът на тази парламентарна група, която допусна незаконното строителство на участъци 4 и 5 на автомагистрала „Хемус“, блокира възстановяването на работата по тях. Учуди ме обаче друго, че председателят на Българска браншова камара „Пътища“ Стефан Чайков не поддържа това изменение и възобновяване на строителството, каза още министър Шишков и обясни, че на заседание на парламентарната регионална комисия той е заявил, че не подкрепя това изменение в ЗУТ и си е тръгнал. „Изглежда темата за съучастниците и жертвите, която бях развил преди, ще бъде отворена една година по-късно отново”, отбеляза регионалният министър. Той отбеляза с удовлетворение, че въпреки всичко работи добре със строителния бранш. Успяхме да им платим част от неплатеното пътно строителство, което ГЕРБ бяха поръчали в началото на 2021 г. и не беше заложено в никакъв бюджет, възстановихме инфраструктурния процес, обясни министърът.
В отговор на въпрос във връзка с поисканата му оставка заради казуса с глобите поради липса на винетка за жители на с. Пролеша, министърът напомни, че казусът е обсъден с председателя на парламентарната Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление Коста Стоянов и той е направил предложение глобите за липса на винетка да се ограничат до три за една година, което да важи със задна дата и ще реши този и други подобни казуси. Преди дни г-н Нанков пък заяви, че той предлага това – „Изглежда е преписвал от нашето предложение”, пошегува се министърът.
Министър Шишков посочи, че атаката и хаотичната стрелба срещу него, свързана със случая „Пролеша”, всъщност е уцелила Николай Нанков - бившия министър, а после и зам.-министър на регионалното развитие и благоустройството. И поясни защо - оказва се, че през 2019 г. тогавашният министър е поискал тълкувание от ДНСК във връзка със строителството на рамките за камерите на тол системата. Те са посочили, че за тях трябва да има разрешение за строеж. Тълкуванието е изпратено на фирмата, която трябва да ги изгради, и от там нататък всичко е потънало, каза министър Шишков. Той обясни, че за рамките и камерите има издадени разрешения за строеж и те са законни. Такива са издадени за външните връзки към не повече от 100 от 300 камери и рамки.
В студиото министър Шишков нагледно показа в какво се крие проблема с жълтите павета в София. Той показа колба с проба от пясъка, поставен под жълтите павета при тяхното пререждане, който трябва да има определена фракция, за да може водата да минава през него. Сипвайки вътре вода, министърът показа, че тя не може да премине през пясъка, което означава, че е с неподходяща фракция, а има и глина в земната основа, която допълнително затруднява процеса на просмукване на водата.
Арх. Шишков представи и снимка на земната основа, чийто червен цвят означава, че тя съдържа глина, която е неподходящ материал.
Още не можем да кажем, че има ясно финализирани данни от взетите две проби от ремонтираната столична улица „Граф Игнатиев“, каза още регионалният министър и показа снимка на взетите ядки от настилката. В участъка на кръстовището на улиците „Граф Игнатиев“ и „Иван Шишман“ ще има проблем - бетон очевидно няма, обясни той фотографията.
По повод появили се коментари, че министърът атакува политически София чрез тези среднощни проверки, той заяви, че фактите не могат да бъдат политическа атака. Трябваше да направим проверка, тъй като МРРБ е министерството, през което минават парите от финансиралата проекта Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020. Помагаме на общината, а не работим срещу нея. След като те си поискаха парите, ние сме длъжни да направим проверката, за да им ги дадем. Направените от Научноизследователския строителен институт проби ще бъдат дадени на кмета на София. Правим така, че ремонтът да може да бъде завършен качествено и навреме, заяви министър Шишков.
Да се прави строителство с цел кампания и да се покаже, че се прави нещо, за да бъде разрушено или ремонтирано отново, няма смисъл, каза регионалният министър по повод възстановяването на засегнатите от наводнението през миналата година две карловски села. Взимат се мерки и от кмета, и от държавата. 20 млн. лв. бяха предоставени от държавата за възстановяване на щетите, от които 8 млн. лв. са чрез бюджета на МРРБ за ремонт на общинска инфраструктура. Кметът е стопанин и както той вчера заяви, изпълнението ще започне след изготвяне на проекти и възлагане на обществени поръчки през февруари – март. Става дума за изграждане на чисто нова инфраструктура, а не за възстановяването ѝ, посочи той.
В отговор на въпрос за изпълненото в рамките на мандата регионалният министър напомни за завършването на газовия интерконектор между Гърция и България и „порастването“ на магистралите „Хемус“ и „Струма“ след пускането в експлоатация на участъци от тях. Иван Шишков посочи, че е готов проектът за проявеното през 2020 г. свлачище в близост до тунел „Железница“ на магистрала „Струма“, заради което тази част от магистралата е спряна и все още не е пусната за движение. Очаква се чрез изпълнението на укрепването едното платно от участъка да бъде пуснато в рамките на 3-4 месеца и след още 3-4 месеца в другото.
Основната част от работата за участъка от магистралата през Кресненското дефиле досега беше на Министерството на околната среда и водите, за да може да се направи оценка на необходимите екологичните мерки. Очакваме да са готови в края на януари или началото на февруари. Ако приключат така, както всички се надяваме, процесът ще бъде необратим и ще може да тръгнем с ясно избрано трасе, но по законов път, каза още министър Шишков. И подчерта, че в мандата на служебното правителство са одобрени много устройствени планове за инфраструктурни обекти, за да може държавата да строи. Тя строи магистрала по магистрала 20 години, а трябва да построи всички, категоричен бе той.
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text