site.bta11 600 видинчани изясниха здравноосигурителния си статус от началото на годината
От началото на годината 11 600 видинчани посетиха Салона за обслужване на НАП за да получат информация за здравноосигурителния си статус. Посещенията през летните месеци бяха по-интензивни, защото клиентите, които живеят в чужбина използваха лятната си отпуска за да платят здравните си вноски или да представят документи, необходими за уточняване на здравноосигурителните им права.
В момента, здравната вноска за гражданите, които сами внасят задължителните си здравни осигуровки (например трайно безработни, които не получават обезщетение за безработица и не се осигуряват от държавата и др.) и не са регистрирани като самоосигуряващи се по смисъла на Кодекса за социално осигуряване, е в размер на 28,40 лева.
Срокът за внасяне на тези вноски е до 25-то число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят. Всички, за които възниква задължение сами да внасят здравноосигурителните си вноски, подават в НАП декларация Образец 7, припомнят още от приходната агенция. Тя се подава електронно с персонален идентификационен код /ПИК/ на НАП или КЕП, чрез портала за електронни услуги или в офиса на приходната агенция по постоянен адрес, в срок до 25-то число на месеца, следващ месеца, за който е възникнало задължението за внасяне на здравноосигурителните вноски на това основание.
Здравноосигурителните права на гражданите, които се осигуряват за своя сметка, се прекъсват, ако не са внесени повече от три дължими месечни вноски за период от 36 месеца. Периодът се брои до началото на месеца, предхождащ месеца на оказаната медицинска помощ. Прекъснатите здравноосигурителни права на гражданите се възстановяват, при условие, че заплатят всички дължими здравноосигурителни вноски за последните 60 месеца. Правата се възобновяват от датата на заплащане на всички дължими здравноосигурителни вноски за този период.
Гражданите могат да направят справка за здравноосигурителния си статус, както и да проверят периодите без данни за здравно осигуряване, чрез електронната услуга на НАП, която е със свободен достъп в Портала на НАП .
Справка за здравния статус клиентите на администрацията могат да направят и на телефон: 0700 18 700 /на цена, съгласно тарифата на съответния оператор/ 7 дни в седмицата, 24 часа на ден. Услугата е автоматична и изисква само въвеждане на ЕГН чрез клавиатурата на телефона. Освен това системата дава данни и за всички месеци и години, за които не са платени задължителните здравноосигурителни вноски.
news.modal.header
news.modal.text