site.btaГимназисти от цялата страна участваха в националната кампания „Детективи на Европейски проекти“, финансирана по програма „Техническа помощ“

Гимназисти от цялата страна участваха в националната кампания „Детективи на Европейски проекти“, финансирана по програма „Техническа помощ“
Гимназисти от цялата страна участваха в националната кампания „Детективи на Европейски проекти“, финансирана по програма „Техническа помощ“
Лого на националната кампания „Детективи на европейски проекти 2024-2025“, финансирана по програма „Техническа помощ“.

За шест месеца – от декември 2024 г. до 30 май 2025 г. – гимназисти от всичките 27 области на България обиколиха строителни площадки, музеи, заводи, технологични паркове и др., за да проверят на място как се харчат европейските пари. Това е същината на националната кампания „Детективи на европейски проекти 2024-2025“, организирана от Мрежата 27 Областни информационни центъра (ОИЦ) и финансирана по Програма „Техническа помощ“, съобщиха от Дирекция „Добро управление“ към Министерския съвет. 

Инициативата надгражда пилотния експеримент на Европейската комисия от 2019-2020 г. Open Cohesion School и приключи с финални събития в областните градове в страната, където най-добре представилите се ученически екипи получиха отличия.

Мисията – да се „отключат“ публичните данни в ИСУН 2020 и младите хора сами да проследят как европейските фондове променят тяхната област е насочена към гимназистите от IX до XII клас. Във всяка от 27-те области бяха сформирани „детективски екип“, водени от учител-ментор, които поеха задачата да изберат и проследят реален проект, финансиран по програма, съфинансирана от Европейския съюз, в три стъпки:

  • да изберат проект в ИСУН;
  • да проверят на място какво е построено или закупено;
  • да разкажат историята - в клип, репортаж, интерактивна игра, др.

Общият брой участници-детективи надхвърли няколкостотин ученици, по данни от отделните ОИЦ публикации, а продуктите с които представиха разследванията си са най-разнообразни – от презентации, през уеб сайтове, игри, TikTok канали, филми, новинарски емисии и др., които бяха оценени във всеки ОИЦ.

Ето някои от тях:

Видин - Петминутен филм за спасяването на емблематичната сграда на видинската синагога и превръщането и Културен център „Жул Паскин“, благодарение на проект по Оперативна програма „Региони в растеж“ - ученици от ПГ „Проф. д-р Асен Златаров“;

Добрич – видеоматериал за „зелената“ модернизация в мебелното производство, по-малко суровини, отпадъци, опасни вещества и емисии с проекта на „К2“ ООД, благодарение на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ - ученици от Езикова гимназия „Гео Милев“ и СУ „Димитър Талев“;

Сливен - видео за възстановяването на ценни културни обекти като Държавната сукнена фабрика, къщите музеи на Хаджи Димитър, Добри Чинтулов и др. по проект, финансиран по Програма „Региони в растеж“ в Община Сливен - ученици от Профилирана хуманитарна гимназия „Дамян Дамянов“;

Шумен - Централна емисия новини, ТV Евро Шумен за  подобряване качеството на въздуха в община Шумен чрез подмяна на отоплителни уреди на твърдо гориво, което ще намали емисиите на фини прахови частици и ще повиши жизнения комфорт и обществената осведоменост за опазването на атмосферния въздух на жителите с проект, финансиран по Програма „Околна среда“ – ученици от ППМГ „Нанчо Попович“ и СУ „Сава Доброплодни“;

Търговище - сайт и интерактивна игра – за закупуването на новата високотехнологична и енергоспестяваща закаляваща пещ от фирмата за стъкло „Гласко“ ООД, която ще увеличи производителността, ще разшири портфолиото с високостойностни продукти и ще засили конкурентоспособността и по проект, финансиран по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ - ученици от Професионалната гимназия по икономическа информатика.

Кампанията повиши информираността за финансираните от ЕС проекти в 27-те области и даде съдържание за местни медии и общини в лицето на ученическите репортажи, за да покажат прозрачността на европейското финансиране. Превърна гимназистите от пасивни наблюдатели в активни граждански репортери, които усвоиха работа с отворени данни, основи на разследващата журналистика и публично презентиране – умения, описани като „най-ценния капитал“ от самите тях, посочват от управляващия орган.

Националната кампания „Детективи на европейски проекти“ доказа, че младите хора могат да бъдат контролни органи за европейските инвестиции – с креативност, критично мислене и любопитство. Очакванията на ОИЦ са форматът да продължи и през 2025-2026 г.

Изводите от кампанията са:

  • Данните работят, когато са любопитни - учениците сами откриха несъответствия, като изоставане в сроковете, и ги разследваха публично;
  • Еврофондовете имат лице – от отворена синагога до опазване на въздуха;
  • Играта е новият учебник - форматът превърна сложна тематика в приключение;
  • Локалните медии печелят съдържание – детективските истории за успешно еврофинансиране са отразени в 631 статии на регионални и национални медии и обикалят 27-те области;
  • Резултатът е траен - над 70 % от анкетираните участници заявиха, че биха избрали професия, свързана с европроекти или публични политики;
  • Публичният модул на ИСУН 2020 се доказа като „златна мина“ за граждански контрол;
  • Следващата стъпка? Една по-добра България за всички!

Повече за финалните резултати от работата на детективите може да бъде намерена на следния линк на кампанията.

/ЕП/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 19:58 на 06.06.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация