site.btaОбласт Русе е на първо място по брой ученици в дуална система на обучение, каза началникът на Регионалното управление на образованието д-р Росица Георгиева


Област Русе е на първо място по брой ученици в дуална система на обучение. Това каза началникът на Регионалното управление на образованието (РУО) в Русе д-р Росица Георгиева по време на участието си в местната конференция в крайдунавския град по проекта на БТА „Европа на Балканите: Заедно чрез знание“, който агенцията изпълнява с подкрепата на Европейската комисия.
Тя уточни, че това се дължи именно на проекти по европейските програми, в които са участвали и участват и към момента педагогически специалисти и ученици от региона.
„Това означава още, че имаме много тясна връзка между образованието и бизнеса. Това помага както на бизнеса за ранното откриване на кадри в съответната сфера, така и за повишаване уменията на учениците, защото тя започват да работят в реална работна среда“, каза още д-р Георгиева.
Тя добави, че към момента има три активни проекта по Програма „Образование“ 2021 – 2027, които се изпълняват в областта. Те включват именно дейности по подпомагане адаптирането на професионалното образование и обучение, спрямо динамиката на пазара на труда, както и насърчаване и разгръщане на потенциала за личностно развитие на учениците.
Росица Георгиева отбеляза, че училищата и детските градини на територията на областта имат дългогодишен опит в работата по европейски проекти.
„По Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2007 – 2013 образователните институции участваха в проект „Училище за себеутвърждаване и подготовка към европейски хоризонти - УСПЕХ“, който имаше за цел да осмисли свободното време на учениците в държавни и общински училища, включително и на ученици с идентифицирани нужди от специфична подкрепа, както и на ученици с риск от отпадане и проява на агресия и насилие чрез участие в извънкласни дейности“, каза още д-р Георгиева.
Тя добави, че и в този период професионалните гимназии от региона са работили по проект „Ученически практики“ – практическо обучение, проведено в реална работна среда на ученици от професионалните паралелки. Изпълнен е и проект за подобряване качеството на образованието в средищните училища чрез въвеждане на целодневната форма организация на учебния процес.
„Този проект подпомогна процеса по ефективно въвеждане на процеса на целодневната организация на учебния процес за ученици от първи до осми клас“, отбеляза д-р Георгиева.
Тя отчете и участието на педагогически специалисти в проект, свързан със системата за кариерно развитие в училищното образование. Продължена е и реформата в професионалното образование и обучение за усъвършенстване на професионалните умения и усвояване на нови знания от учениците чрез разработване на система за кариерно ориентиране, каза още началникът на РУО – Русе.
Тя добави, че педагогически специалисти и ученици от региона имат активно участие и в различни инициативи в периода 2014 – 2020 по Програма „Наука и образование за интелигентен растеж“.
„Проектът „Ученически практики – 2“ допринесе за повишаване на броя на учениците в професионалните училища и адаптиране на професионалното образование и обучение към пазара на труда. Много силен проект беше и „Подкрепа за дуалната система на обучение“, включващ повишаване на съответствието на професионалното образование и обучение с пазара на труда, създаване на възможности за повишаване на квалификацията на бъдещата работна сила по професии, ключови за икономиката на страната“, отчете Росица Георгиева.
Тя отбеляза и значението на изпълнения в този период проект за равен достъп до училищно образование в условията на кризи, който е помогнал в пандемичната обстановка да се противодейства на риска от отпадане. Георгиева добави и проектът „Образование за утрешния ден“, който е спомогнал за отварянето на образователните институции към дигиталните технологии и за предприемането на индивидуални подходи към всеки учащ.
„Друг много интересен проект, по който работиха детските градини, 34 на територията на областта, е „Активно приобщаване в системата на предучилищното образование“ – създаване на мотивация за учене, разширяване на достъпа до предучилищно образование на децата от уязвими групи и живеещите в бедност. „Подкрепа за успех“ пък подпомогна ранния достъп до качествено образование и по-пълното обхващане на ученици в училищното образование чрез дейности за преодоляване на затруднения в обучението и пропуски при усвояване на учебното съдържание“, уточни още Росица Георгиева.
Тя добави, че освен ежедневната работа, свързана с обучението и възпитанието на децата, в образователните институции и детските градини в региона са създадени много силни екипи, които успешно изпълняват европейски проекти, повишават качеството на образованието, модернизират и обогатяват образователната среда.
/АВП/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text