site.btaИма тенденция към повишаване и устойчивост на дарителството през последните пет години, показват данни на "Алфа рисърч"


Има тенденция към повишаване и устойчивост на дарителството през последните пет години. Това каза Геновева Петрова, управител на социологическата агенция „Алфа рисърч“ по време на дискусия "Дарителството през погледа на социологията и медиите". Петрова представи данните от национално представително социологическо проучване за обществените нагласи към дарителството в България, извършено от „Алфа рисърч“ през февруари 2025 г. сред 1000 пълнолетни граждани в страната.
Десет години изследваме нагласите на хората за дарителството и наблюдаваме, че последните пет години, наситени с кризисни събития, дадоха тласък на дарителството като дейност и като активност от страна на българите, както и направиха тази активност устойчива тенденция, допълни тя. Проучванията показват, че в тези пет години половината от хората заявяват, че през съответната година са направили дарение под някаква форма.
Макар и бавно, дарителството започва да се превръща в перманентна и осъзната активност, като немалък принос за това имат гражданските организации и бизнесът, който организира различни дарителски кампании, каза още тя. Предизвикателствата, които продължават да стоят пред дарителството, са свързани основно с доверието към организациите, ангажирани с подобни дейности, допълни Петрова. През тази година 48% от хората заявяват, че през 2024 г. са правили някаква форма на дарение, като най-голям дял са финансовите дарения, следвани от предметни дарения – вещи и стоки, както и труд. Каузите, за които са дарявали хората, са здравни – 68% са дарили за здравна кауза, за социални каузи са дарили 46% от дарителите. Има пряка връзка между наличието на бедствени ситуации и активността по тях, посочи още Петрова.
Положителна тенденция е, че макар и слабо, нараства даряването по всички видове каузи, което е индикатор, че дарителството започва да придобива по-осъзната активност.
Най-голяма част – 72%, продължават да даряват директно на нуждаещите се. Втори по значимост обект на дарения са кампании, организирани от бизнеса. Почти всеки втори от дарявалите го е направил в кампания, организирана от търговска компания, което е показателно за ролята на подобни кампании за формирането на този тип активност у хората. Около една четвърт отговарят, че са дарявали на гражданска организация, а не за точно определена кауза.
Желанието да се помага е основен мотив за най-голяма част от хората – 48%, направили дарение през миналата година. В мотивацията се включва и личното отношение към конкретната кауза и желанието на човек да помага. Следващо място като мотив заема желанието да се помогне на конкретен човек.
Най-активно продължава да е даряването „в кутия“, след това се нарежда даряване чрез есемес и материалните дарения. Нараства делът на онлайн даренията, като делът на дарилите по този начин нараства от 11% през 2023 г. до 26% през 2024 година.
Отчита се и повишаване на сумите, които хората отделят за даряване, каза още Петрова и посочи, че най-голямата част – 33% от дарявалите, заявяват, че са дарявали суми над 100 лева.
Повишава се делът на хората и той достига до 20%, които са дарявали и са получили обратна информация, което е показател, че има цялостна промяна в дарителството като практика. Все още голяма част от хората не получават обратна информация, но причината не е в организаторите на дарителски кампании, а заради липсата на контакти за обратна връзка, показва проучването. С цел данъчни облекчения много малка част са декларирали даренията, които са направили. Основният аргумент е, че се дарява без дарителят да иска документ за дареното.
Бариерите пред даряването са липсата на информация за какво точно е изразходвано дарението, както и затруднено финансово състояние на хората. Данните от проучването показват още, че DMS платформата продължава да бъде най-познатата дарителска платформа за хората и заради това се ползва с най-високо доверие – 48% са дарявали чрез нея.
Неформалните канали продължават да са източниците, чрез които хората научават за каузите, за които са дарявали. От родини и близки за каузите са научили 48% от дарителите, от социалните мрежи – 44%, от телевизията – 38%.
/АБ/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text