site.btaДемографската криза предизвика дискусия за бъдещето на образователни институции в Търговище


Демографската криза предизвика дискусия за бъдещето на образователни институции в Търговище. Изводът е част от анализ на актуалното състояние на общинските училища, представен на работна среща, организирана от Община Търговище.
Форума откри кметът на Търговище Дарин Димитров. Той подчерта значимостта на доброто образование за гражданите на региона. И допълни, че стремежът на общинското ръководство е за осигуряване на възможност за получаване на качествено образование за всички ученици.
Анализа представи директорът на Дирекция „Хуманитарни дейности“ към Общината Косьо Костов. По негови думи демографското развитие на населението в общината през последните четири години се характеризира с продължаваща тенденция на увеличаване на жителите на града и намаляването им в малките и отдалечени села на района. Отрицателният естествен прираст на населението, вътрешната и външната миграция на жителите в активна и училищна възраст влияят пряко на състоянието и функционирането на общинските училища, посочи още той.
Според данните от анализа на територията на община Търговище функционират общо 13 детски градини, 21 училища, два центъра за подкрепа за личностно развитие и едно специализирано обслужващо звено. Общинските училища са 16, в които през тази учебна година се обучават и възпитават 4324 ученици, разпределени в 194 паралелки.
Костов очерта положителни тенденции и рискове пред училищата. По негови думи в шест училища се наблюдава устойчив процес на увеличаване на учениците в шест училища, както и засилено желание на родители за достъп на децата им до училища, предлагащи качествено образование, модерна образователна среда, обучение при едносменен режим и достъп до разнообразни извънучилищни дейности. Като основен риск пред образователните институции стои запазване процеса по намаляване на учениците в училищата по селата. Необходимостта от повишаване на разходите за дофинансиране от общинския бюджет на училища с под 70 ученици също бе изтъкнато като риск за съществуването на конкретни образователни институции.
Съобщено бе, че се очаква в осем училища в села през предстоящата 2025/2026 учебна година в първи клас да постъпят 66 деца.
Прогнозният брой на общинските училища с необходимост от дофинансиране от бюджета за 2025 г. е седем. Сред тях с най-малък брой ученици през настоящата година са две училища – Второ Основно училище (ОУ) „Никола Вапцаров“ в Търговище, в което се обучават 38 ученици в четири паралелки, и ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ в село Драгановец, с 19 ученици в четири паралелки. Комисия, назначена от кмета на Общината, е извършила проверки в тези училища за идентифициране на проблемите, свързани с ниската пълняемост на паралелките и качеството на предлаганото образование. Изтъкнато като неефективно бе съотношението между учителите и учениците, като във Второ ОУ то се равнява на 1 учител към 4,42 ученици, а в училището в Драгановец – 1:2,92.
По думите на Косьо Костов членовете на комисията предлагат Второ Основно училище да се слее в Трето ОУ „Петко Р. Славейков“ в града, а училището в Драгановец да се слее с това в село Вардун.
Представеният анализ породи дискусия сред присъстващите експерти, директори на общински училища, общински съветници, представители на неправителствения сектор, на синдикални организации и родители. Коментирано бе дали тази стъпка би била най-правилна за интеграцията и последващото образование на засегнатите деца.
Дългогодишният директор на Първо ОУ „Христо Ботев“ в общинския център Димитър Алексиев посочи, че демографската криза се отразява на образователните институции от десетилетия и тази негативна тенденция продължава. По негови думи тепърва предстои да се говори за сходни проблеми в други училища в региона, както и на дневен ред да излезе необходимостта от дофинансиране на паралелки дори в училища в града. Той изтъкна още, че се наблюдава маргинализация на семействата към децата, обучаващи се конкретно във Второ ОУ.
Представител на Второ ОУ „Н. Й. Вапцаров“ каза, че самото посещение на училище за децата от кв. „Малчо Малчев“ е сериозна крачка към тяхната интеграция. „Децата ни са много тежък контингент. При нас останаха най-бедните деца – безкрайно скъсани и дрипави. Притеснението ни произтича и от това как те ще бъдат приети в едно друго училище, от учениците там“, обясни Стаматова.
Изпълнителният директор на Клуба на нестопанските организации в Търговище Невена Маджарова коментира, че водещ фактор при вземане на решение трябва да бъде интересът на децата.
От своя страна директорът на Трето ОУ, в което евентуално биха продължили обучението си децата от кв. „М. Малчев“ – Наталия Миланова, изтъкна, че в ръководеното от нея училище към момента се обучават деца от 12 села. „Адаптацията е трудна. Съпротива има. Но усилия трябва да се положат и от двете страни“, каза тя.
Директорът на Основното училище в Драгановец Мария Янева повдигна въпроса за освобождаването на квалифицирани педагогически специалисти, както и за нецелесъобразността да останат неизползваеми новоизградени и скъпоструващи STEM-кабинети.
Бяха зададени и въпроси относно предприетите мерки по приобщаване и развитие на децата от малобройните училища в клас. Също така бяха отправени предложения за привличане на организации от неправителствения сектор за работа в образователните институции, с цел задържане на децата в клас по населени места.
В рамките на срещата заместник-кметът с ресор „Финанси“ Валентин Велчев изтъкна, че образованието е делегирана от държавата дейност, бюджетът по която за настоящата година възлиза на 43 млн. лв.
/ЛРМ/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text