site.btaАбсолютно неприемливо е заплатите в държавния сектор да се увеличат само с 5% , заявяват от КТ "Подкрепа" в становище за проектобюджета за 2025 г.


Вместо да се акцентира върху политиката по доходите, е налице отстъпление, като се предлага заплатите в държавния сектор да се увеличат средно с 5% (при предишния проект – 10%), което е абсолютно неприемливо на фона на скока на цените след 1 януари. Това се посочва в становище на КТ „Подкрепа“ относно Проект на Закон за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2025 г., Проект на Закон за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2025 г., Проект на Закон за държавния бюджет на Република България за 2025 г.
КТ „Подкрепа“ предлага незабавно да започне работа по преглед, изготвяне и обсъждане със социалните партньори на дългосрочна стратегия по отношение на данъчната, осигурителната и социалната политика, както и политиката по доходите, гарантиращи устойчивост по отношение на борбата срещу бедността и социалното изключване, достойното заплащане на труда, намаляване на диспропорциите в заплащането в държавната администрация, преодоляване на демографската криза, насърчаване на раждаемостта в контекста на обявените общоевропейски и национални политики.
Прави впечатление, че не се предлагат съществени промени в данъчната и осигурителната политика (пропорционално облагане, необлагаем минимум, корпоративни данъци, осигурителна основа и осигурителни прагове), продиктувани от ясната тенденция на задълбочаване на подоходните и социални неравенствата и дефицитите в осигурителните бюджети.
Предложеното замразяването на обезщетенията за отглеждане на дете, които като суми са далеч под минималната работна заплата, в никакъв случай не подпомага родителите с малки деца.
Приходната част на бюджета за 2025 г. и осигурителната политика
Анализирайки прогнозата в консолидираната фискална програма за 2025 г. и следващите години, може да се стигне до заключението, че е налице обоснован риск от неизпълнение на приходната част от бюджета за 2025 г., предвид прогнозирания чувствителен ръст в приходната част на бюджета, включително и като дял от БВП.
КТ „Подкрепа“ не подкрепя замразяването на минималния осигурителен доход за периода. Минималният осигурителен доход следва да е равен на минималната работна заплата.
Синдикатът не подкрепя предложеното минимално увеличение на максималния осигурителен доход, тъй като освен че противоречи на разпоредбата на §6 от Кодекса за социално осигуряване, то „бетонира“ тенденцията за нарастване на дефицита в осигурителната система и отрича социалната отговорност на хората с високи доходи. Максималният осигурителен доход до 2028 г. би следвало да достигне 8 500 лв., колкото е и нормативното изискване.
Възнаграждения в бюджетната сфера
КТ „Подкрепа“ не подкрепя предложеното увеличение на разходите за възнаграждения в бюджетната сфера в размер на 5%, тъй като дори е по-ниско спрямо предишния проект на бюджет и не отразява реалното компенсиране на издръжката за живот.
С цел намаляване на диспропорциите и справедливо разпределение на финансовия ресурс за персонал, трябва увеличението на работните заплати в администрацията да се извършва по механизъм, с който да се продължи тенденцията, съгласувано със социалните партньори.
Бюджетът на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК)
Проектът на бюджет на НЗОК изглежда е изготвен на исторически принцип. Липсват политики и реформи за справяне с основни предизвикателства в системата на здравеопазването, като постоянно нарастващият брой лечебни заведения, липсата на достатъчно квалифициран медицински персонал, ниското заплащане на труда, концентрация на услугата в големите населени места, занемарени общински болници, високите цени на лекарства, медицински изделия и консумативи, и др., което поставя в риск здравето на хората, посочват от синдиката.
Бюджетът на държавното обществено осигуряване (ДОО)
Според синдиката провежданата политика чрез бюджета на ДОО не създава условия и не подпомага преодоляването на демографската криза, борбата срещу бедността и социалното изключване, като най-голямата група на хора в риск от бедност са пенсионерите – 35,3%, децата – 33,9%, по данни на НСИ за 2023 година, както и за справяне с демографската криза.
Декларираните промени отново не задължават и изключват от участие в осигурителната система високодоходните групи, което е и една от основните причини за нарастващия дефицит в системата, въпреки че същата работи на солидарен принцип.
Министерството на финансите публикува по-рано тази седмица законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2025 г. и актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2025-2028 г.
Цялото становище на КТ "Подкрепа" по проектобюджетите за 2025 г. може да прочетете тук.
/ВД/
news.modal.header
news.modal.text