site.btaОпасно състояние на мостовото съоръжение и липса на адекватна сигнализация са констатирани при проверката на ул. „Опълченска“ в Троян

Опасно състояние на мостовото съоръжение и липса на адекватна сигнализация са констатирани при проверката на ул. „Опълченска“ в Троян
Опасно състояние на мостовото съоръжение и липса на адекватна сигнализация са констатирани при проверката на ул. „Опълченска“ в Троян
Снимка: кореспондент на БТА в Троян Преслава Иванова/ БТА (архив)

Опасно състояние на мостовото съоръжение, липса на адекватна сигнализация и неправилно поставени пътни знаци, са част от констатациите от проверката на ул. „Опълченска“ в Троян.

Това се посочва в доклад на Европейския център за транспортни политики (ЕЦТП) относно пътната безопасност на улица „Опълченска“ в Троян, на която на 26 януари при тежък пътен инцидент загина 14-годишно момиче. Докладът от 33 страници е публикуван на страницата на центъра и обобщава резултатите от проверка, направена от експерти на сдружението на 4 февруари, по сигнал от гражданин.

Инспектиран е участък с дължина 386 м, като проверката е осъществена двупосочно. При проверката са инспектирани и оценени фактори като разстояние на видимост, ограничения на скоростта, достъп до прилежащи имоти, поддръжка на мостове и водостоци и крайпътно оформление (състояние на тротоарите, ръб на пътната настилка, изкопи и насипи). Инспектирани са също осветеността, знаците и маркировката, както и наличието на ограничителни системи в участъка.

Според доклада, организацията на движението в разглеждания участък не отговаря на действащите норми, валидни в България. Пътните знаци са стари, негодни за употреба, с по-нисък клас на светлоотразителност и извън експлоатационна годност. Това създава редица опасности както за водачите, така и за пешеходците и отразява липсата на последователен и професионален подход от страна на стопанина на пътя, се посочва в доклада. 

Анализът на пътната маркировка в разглеждания участък разкрива значителни проблеми, които създават предпоставки за пътнотранспортни произшествия. Проверката е показала, че маркировката е силно износена, а на места дори напълно липсва. Липсата на ясно дефинирани ленти увеличава риска от неправилно разминаване, навлизане в насрещното платно и загуба на контрол при неблагоприятни метеорологични условия или в тъмната част на денонощието. Измерените стойности са в пъти под минималните изисквания, заложени в действащата нормативна уредба.  Положената пътна маркировка е напълно негодна и е трябвало да бъде подменена поне преди две години, е заключението на експертите от сдружението.

Друг критичен елемент в инфраструктурата на този пътен участък е лошото състояние на мостовото съоръжение, което преминава над улицата. Инспекцията е  установила значителни структурни дефекти, включително оголена и корозирала арматура, което поставя под въпрос безопасността на преминаващите под него автомобили и пешеходци. За да се предотврати потенциален инцидент се препоръчва изготвянето на конструктивна експертиза и предприемане на незабавни мерки за укрепване или реновиране на моста. Липсата на адекватна сигнализация около моста повишава риска от удари в носещите колони. Поставянето на ясно видими маркировки и направляващи пътни знаци би могло значително да намали този риск, посочват авторите на доклада. 

Липсата на ограничителни системи в разделителния остров представлява друг съществен проблем. В момента няма никакви механични бариери, които да възпрепятстват преминаването на автомобили от едното платно в другото, се казва в  доклада. Това води до ситуации, при които превозните средства лесно могат да навлязат в насрещното движение, създавайки предпоставки за челни сблъсъци. В този контекст се препоръчва инсталирането на разделителен тръборешетъчни парапети или ниска ограничителна система, която да предотвратява подобни рискове.

Друга констатация на експертите от ЕЦТП е, че видимостта на места е ограничена, поради наличието на прорасли дървета в средната разделителна ивица. Съществен дефицит представлява и видимостта при пешеходната пътека. Липсата на добра видимост в зоната на пешеходната пътека я превръща в опасна и с повишен риск за настъпването на инцидент.

Поради липсата на нормативно издържана организация на движението и недостатъчно обозначения на обектите, и опасностите в обхвата на пътя, се създават значителни затруднения за участниците в движението. Това се отнася както за водачите на моторни превозни средства, така и за останалите участници в движението - пешеходци и велосипедисти. 

Осветеността на улицата като цяло е добра, но в критични зони, като мостовото съоръжение и пешеходната пътека, липсва достатъчно осветление, което да осигури безопасност през нощта или при лоши метеорологични условия, посочват експертите. Това налага поставянето на специализирано осветителни тела, особено в зоните, където пресичат пешеходци, за да се увеличи видимостта за водачите и да се предотвратят пътни инциденти, смятат от сдружението.

Видимостта в участъка е значително ограничена поради наличието на прорасла растителност както в средната разделителна ивица, така и в страничните части на улицата. Това създава рискове както за водачите, така и за пешеходците, тъй като намалява времето за реакция при внезапно възникнали ситуации. Препоръчително е да се извърши системно прочистване на растителността и да се осигури минималната нормативно изисквана видимост за движение.

В доклада се обръща внимание и на лошото състояние на тротоарите в участъка, хаотично паркиралите автомобили и проблема с включването в движението на автомобили от прилежащите имоти.

Докладът идентифицира сериозни инфраструктурни недостатъци, които, ако не бъдат коригирани своевременно, могат да доведат до тежки инциденти. Въз основа на констатациите от инспекцията, основният приоритет трябва да бъде подобряването на видимостта и организацията на движението по ул. „Опълченска“ в Троян, се посочва в документа. 

Потърсен за коментар на заключенията от доклада, заместник-кметът на община Троян инж. Николай Райковски потвърди за БТА, че е запознат с него и посочи, че от Общината ще изложат писмено позицията си на по-късен етап.

/ТТ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 04:56 на 20.02.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация