site.btaСтоличният общински съвет реши да удължи договора на частна фирма за обществен превоз на пътници
Столичният общински съвет (СОС) реши да удължи договора на частна фирма, извършваща обществен превоз на пътници. С 31 гласа „за“, 28 – „против“ и един „въздържал се“ общинските съветници приеха удължаване на срока на договора с още четири години на частната фирма „МТК гроуп“, която извършва обществен превоз на пътници в северните райони на София.
Вносители на доклада с предложението са общинските съветници Карлос Контрера, Прошко Прошков, Димитър Вучев, Красимир Гълъбов, Ивайло Йонков и Пламен Данаилов.
Удължаването на срока на договора на „МТК гроуп“ е скандално решение по няколко основни причини, каза Борис Бонев, общински съветник и председател на групата на "Продължаваме промяната – Демократична България" ("Спаси София") по време на брифинг в СОС. Първо ще припомня, че става въпрос за договор, заченат в корупция, тъй като говорим за превоз на пътници, договори с частни компании, сключени след наместване на търговете още по времето на един бивш зам.-кмет по транспорта, коментира Борис Бонев.
"Тогава изтекоха записи, в които стана ясно, че линиите, които ще се дават на концесия в София, ще бъдат предварително разпределени и провеждането на обществена поръчка няма да има никакво значение. Оттогава досега с поредица от лобистки доклади на определени хора и общински съветници в Общинския съвет условията за „МТК гроуп“ ставаха все по-добри и по-добри", каза още той.
Според него заради начина, по който се плащат средствата за превоз на пътници, бюджетът на Столична община е ощетяван с минимум два милиона лева годишно. "Това са пари, които можеха и трябва да отиват за развитие на Общинското дружество „Столичен автотранспорт“, за развитие на градския транспорт", добави той.
Ние внесохме алтернативно предложение, с което смятаме, че защитаваме много по-добре обществения интерес, много по-добре бюджета на софиянци и интереса на градския транспорт, но то беше отхвърлено по времето на предишните комисии, припомни Бонев. Според него това е поредната стъпка на усвояването на обществения ресурс от „икономическото мнозинство“, което е назначило шефовете в петте най-големи дружества. По думите му аргументът, че ако не се удължи договорът с частната фирма, северните квартали на София ще останат без транспортно обслужване, не отговаря на истината.
Това решение, което е предложено днес за гласуване, е абсолютно незаконосъобразно. В сключения договор с „МТК гроуп“ няма клауза за удължаване, каза и общинският съветник Бойко Димитров. Във всички години „МТК груп“ са получавали по-високо възнаграждение, отколкото нашия общински превозвач, добави той. Според него това се дължи на факта, че те получават средства на база на прогнозната рамка. „Столичен автотранспорт“ през годините получава много по-ниска цена от това, което е заложено в началото на годината. Това е причината и миналата година „икономическото мнозинство“ да се опита да наложи една много по-висока цена, която беше ясно, че няма да бъде изпълнена, каза още той.
Плаща се на „МТК гроуп“ на базата на прогнозната цена на бюджета на градския транспорт, каза Симеон Ставрев, общински съветник и член на Комисията по транспорт и пътна безопасност в СОС. „Частното дружество в момента има по годишния финансов отчет за 2023 г. четири милиона и 200 хиляди лева към външни контрагенти. Какви са тия ваши контрагенти? Защо са им платили четири милиона и 200 хил. лева?“, попита Ставрев.
/ТТ/
news.modal.header
news.modal.text