site.btaПредставители на дребния и средния бизнес в Свищов обсъдиха новия подход за управление на отпадъците с общинското ръководство
Въвеждането на новия подход за управлението на отпадъци и изчисляването на такса смет от 2026 г. бяха обсъдени на работни срещи с представители на дребния и средния бизнес, които бяха организирани по покана на общинското ръководство. Това съобщиха от пресцентъра на общинската администрация.
На срещите кметът Генчо Генчев разясни, че с новата методика от 2026 г., съгласно Закона за местните данъци и такси и Рамковата директива за отпадъците на Европейския парламент и на Съвета на ЕС, такса смет вече няма да се изчислява на база данъчна оценка, а водеща основа за определяне размера ще бъде количеството битов отпадък. С новата система за управление на отпадъците, според която ще се въведе принципът „замърсителят плаща“, ще бъде справедливо разпределена тежестта между бизнеса и гражданите и всеки ще плаща според количеството генериран отпадък. В момента бизнесът поема около 70 на сто от размера на таксата, което е непосилно за юридическите лица и това ги натоварва, посочиха от общинската администрация.
На присъстващите представители на бизнеса беше обяснено какъв е пътят на отпадъка в община Свищов, каква е функцията на депото в Санадиново, какви са разходите за покриване на дейността по сметосъбиране и какво е наложило повишаването на такса битов отпадък през последната година. На срещите е посочено още, че тези разходи са необходими, тъй като такса битов отпадък е изцяло разходнопокривна, което означава, че приходите от нея покриват единствено разходите за управление на отпадъците.
По време на срещите експерти от общината поясниха, че вариантите, които предлага законодателството за изчисляване на таксата, са три - на торби; на база вместимост на контейнерите и честота на извозване; на член от домакинство. Кой член от домакинството ще бъде избран ще се реши след проведени разговори, постъпили предложения, обратна връзка и направените до есента изчисления, допълниха от общината.
Кметът подчерта, че разделното събиране на отпадъците ще бъде ключово за намаляване на високата такса. Чрез разделно сметосъбиране, компостиране на биоразградими отпадъци и зелена маса ще се намали количеството депониран отпадък до минимум, което ще се отрази в разходите за управление на отпадъците. Изключително важно е постигането на добри резултати още през тази година, тъй като те ще служат за основа при определянето на такса битови отпадъци за следващата, съобщиха от общинския пресцентър.
Припомняме, че в края на януари се състоя първата работна среща с представители на едрия бизнес в общината във връзка със създаването на работеща система за управление на отпадъците.
/ВД/
news.modal.header
news.modal.text