site.btaОт 2026 година всички услуги на ИА „Автомобилна администрация“ ще станат електронни, съобщиха от Министерството на транспорта
От 2026 година всички услуги на Изпълнителна агенция (ИА) „Автомобилна администрация“ стават електронни. Това съобщиха от Министерството на транспорта и съобщенията. Шофьорите и фирмите ще могат да кандидатстват за издаване на документи или да плащат необходимите такси и през мобилно приложение. Това е обсъдено по време на среща на заместник министър-председателя и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов с представители на браншовите организации в областта на автомобилните превози. По думите на министър Караджов по този начин ще бъде елиминирана бюрокрацията и нерегламентираните практики, които пречат на бизнеса.
Караджов ще предложи и единен орган, който да поеме контрола на безопасността по пътищата. „В момента водачите могат да бъдат спирани от представители на най-разнообразни институции – някои следят за винетки, други – за претоварване, трети – за нещо друго. Така поддържаме един куп администрации и се отварят възможности за изнудване и корупция. Този орган трябва да е към МВР“, смята Гроздан Караджов. Той е заявил, че облекчаването на административна тежест ще бъде един от приоритетите му.
На срещата са обсъдени и конкретни мерки за облекчаване на товарния трафик през граничните пунктове с Турция. Една от идеите на транспортния бранш е за пускането на ро-ро ферибот от Бургас до Турция, което според превозвачите би довело до намаляване на трафика през турската граница с около 200-300 камиона на ден. „Имате пълната ми подкрепа това да се случи в най-кратки срокове“, каза Караджов, който нареди на международната дирекция в министерството да окаже съдействие максимално бързо.
Поставен е и въпросът за липсата на професионални водачи. По данни на браншовите организации в над 80% от дружествата има недостиг на кадри, а около 15% от превозните средства, използвани за международен транспорт, не са в употреба поради липса на квалифициран персонал. Като решение на този проблем от бранша посочиха, че е необходимо да се намали срокът за издаване на разрешителни за работа на водачи от страни извън ЕС, както и създаване на политика за подготовката на кадри в България, пише в съобщението.
Обсъдени са и теми, свързани с тол системата, въвеждането на европейското законодателство за командироването на водачите, предприемане на действия за справяне с нерегламентираните превози, както и ускоряване на нормативните промени в сектора.
/РИ/
news.modal.header
news.modal.text