site.btaПовече аргументи за планираното повишаването на местните данъци в Русе, предложени от общинската администрация, поискаха съветници от "СДС – Гражданите“
Общинските съветници от групата „СДС – Гражданите“ в Общинския съвет в Русе заявиха на пресконференция, че искат повече аргументи за планираните промени в общинските наредби и за повишаването на местните данъци, предложени от общинската администрация. Промените ще бъдат обсъдени и гласувани на заседанието на Общинския съвет в Русе на 17 декември.
Кметът Пенчо Милков и неговата администрация предлагат повишение на размера на таксата за битови отпадъци, сочи публикувана в интернет страницата на Общинския съвет докладна. Мотивите са свързани с това, че таксата не е коригирана от 2012 година и увеличените разходи за дейностите по събиране, извозване и депониране на отпадъците ще доведе до недостиг в план-сметката в размер на близо 8 милиона лева, въпреки че е отчетено, че от 2025 година следва да заработи Анаеробна инсталация и система за разделно събиране и извозване на биоразградими отпадъци в региона. Предложението на кмета и неговата администрация е такса битови отпадъци за жилищни имоти в град Русе да е 2,31 промила, а за нежилищни – 4,20; за Басарбово съответно е за 11,06 и 12,65 промила; за Бъзън – 14,81 и 13,46 промила; за Долно Абланово – 26,27 и 12,65 промила; за Мартен – 7,08 и 10,35 промила; за Николово 11,44 и 6,90 промила; за Ново село – 8,25 и 8,63 промила; за Просена – 20,75 и 13,46 промила; за Сандрово – 13,48 и 13,46 промила; за Семерджиево – 18,79 и 11,96 промила; за Тетово – 10,59 и 11,50 промила; за Хотанца – 31,68 и 13,46 промила; за Червена вода – 6,34 и 4,60 промила; за Ястребово – 33,27 и 13,46 промила.
Общинският съветник от „СДС – Гражданите“ Елеонора Николова припомни, че след 1 януари 2026 година се очакват промени по отношение на изчислението на дължимата такса смет за всяко домакинство въз основа на количествата на отпадъците, които то ще генерира. Според нея и останалите трима нейни колеги от групата „СДС – Гражданите“ таксата не трябва да бъде променяна, докато този въпрос не бъде изяснен.
„Не е ясно по какъв начин ще се измерват тези отпадъци, дали на брой членове на домакинство или на брой торби, или на брой контейнери. Не е ясен начинът, по който това ще се случва. Явно и държавата бяга от този проблем и ще го прехвърли на Общините. Националното сдружение на общините би трябвало да излезе с една обща наредба, с която да се регламентира начинът, по който ще плащат нежилищните имоти и домакинствата. Дотогава ние смятаме, че данъкът не би трябвало да се пипа, особено за малките населени места, където има драстично увеличение“, каза Николова.
Според колегата ѝ Станимир Станчев липсват достатъчно аргументи за исканото повишение на данъка за придобиване на имущество. Към момента той е 2,7 %, а общинската администрация в Русе иска той да бъде 3 %, каквато е ставката в други региони като София, Варна, Бургас, Пловдив, Хасково, Стара Загора, Благоевград, Велико Търново. Очакваното повишение на приходите е 603 000 лева. Станчев заяви, че мотивите на местната администрация сега са същите като миналогодишните, с които заради ниски данъчни оценки, този данък е увеличен от 2,2 на 2,7 %, с обещание повече да не бъде повишаван.
Друга дискутирана тема бяха предложените от кмета на Русе Пенчо Милков и неговата администрация промени в местната наредба 6 за условията и реда за установяване на жилищни нужди, настаняване под наем и продажба на жилища – общинска собственост. Според докладната, публикувана на страницата на Общинския съвет, кандидатите за настаняване в такива жилища не трябва да имат задължения към Община Русе, като наемните цени се обвържат с размера на минималната работна заплата и се повишават след 10-годишен период на ползване. Предлага се още увеличаване на максималния брой жилища за продажба от 3 до 9 % от общия им брой, като 95 % от получените от това средства да са за придобиване нa нови недвижими имоти и/или ремонт на настоящите.
Станимир Станчев заяви, че от „СДС – Гражданите“ ще настояват за по-ясно разпределение на тези средства, като 70 % от тях да са за придобиване на нови жилища и 25 % за ремонт.
/РН/
news.modal.header
news.modal.text