site.btaОБНОВЕНА Основната причина за катастрофата на самолет L-39ZA е поемането на неоправдано висок риск, каза полковник Петко Василев

Основна причина за катастрофата на учебно-боен самолет L-39ZA през септември е поемането на неоправдано висок риск при изпълнение на елементи от сложния пилотаж. Това каза полковник Петко Василев, държавен експерт в отдел „Разследване на авиационни произшествия и инциденти“ в Служба „Военна полиция“. Министерството на отбраната представя на пресконференция резултатите от проверките на авиационния инцидент от 13 септември т.г. в Трета авиационна база в Граф Игнатиево.

На 13 септември т.г., при подготовка за демонстрационен полет край Граф Игнатиево катастрофира учебно-боен самолет L-39ZA. Загинаха двамата пилоти от 12-а авиационна база в Долна Митрополия Петко Димитров и Венцислав Дункин. Те бяха повишени посмъртно във военно звание.  

Авиационното произшествие е класифицирано като катастрофа, посочи полковник Василев.

Като съпътстващи причини той посочи нарушаване на мерките за безопасност, нарушаване на реда на изпълнение на полетната задача и неправилна оценка на запаса от височина при вземане на решение за начина на извеждане на въздухоплавателното средство от фигура във вертикалната равнина, тъй като в горната точка самолетът е бил управляем и е можел да бъде изведен от фигурата по друг начин.

Комисията проведе разследването в четири основни направления: проучване на летателната подготовка на екипажа и организацията на полета, медицинско изследване, изследване на авиационната техника и проучване на обстоятелствата, при които е възникнало авиационното произшествие, обясни полковник Василев.

Двамата загинали пилоти Петко Димитров и Венцислав Дункин имат съответно по 50 часа и 30 минути и 51 часа нальот за 2024 г.

Комисията не откри данни, които пряко да са допринесли за катастрофата в организационната дейност на мероприятието, каза полковник Василев. Пилотите са преминали успешно и медицинските прегледи.

Към датата на катастрофата самолетът притежава необходимия запас от ресурс и са му извършени всички видове подготовки, предписани в техническата документация. Комисията не констатира отклонения в параметрите на работа на авиационната техника, каза полковник Василев.

Между 12:30:16 и 12:30:17, в рамките само на секунда и половина, са били изпълнени условията за успешно катапултиране според регистрираните параметри от бордните системи за обективен контрол. Екипажът не е предприел действия за аварийно напускане на самолета, обясни полковникът.

Комисията проведе беседи с ръководителя на полета и той е обяснил, че не е прекратил задачата, защото самолетът е бил управляем през цялото време и не е забелязал нещо, което да го усъмни в благоприятното завършване на полета, каза още полковник Василев.

Служебният министър на отбраната назначи комисия за разследване на авиационното произшествие. Това разследване е независимо от досъдебното и съдебното производство и единствената му цел е да установи причините за произшествието и да набележи мерки да минимизирането на вероятността от нови подобни инциденти, обясни полковник Петко Василев.

В началото на октомври от Министерството на отбраната съобщиха, че данните от "черната кутия" на самолета L-39ZA са снети успешно и предоставени на разследващия екип от Военната прокуратура. 

/РИ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 21:00 на 22.02.2025 Новините от днес

Високо ценя приноса на българската адвокатура за развитието на правовата държава и усилията за по-добро функциониране на съдебната система, заяви председателят на парламента Наталия Киселова пред делегатите на Общото събрание на адвокатите от страната

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация