site.btaНад 25 000 деца и ученици със специални образователни потребности са приобщени в общообразователната среда, посочи експертът от МОН Стела Иванова

Над 25 000 деца и ученици със специални образователни потребности са приобщени в общообразователната среда, посочи експертът от МОН Стела Иванова
Над 25 000 деца и ученици със специални образователни потребности са приобщени в общообразователната среда, посочи експертът от МОН Стела Иванова
Балканска среща на тема „Епилепсията не е присъда“. Снимка: Юзлем Тефикова/БТА

Към настоящия момент над 25 000 деца и ученици със специални образователни потребности са приобщени в общообразователната среда в детските градини и училищата, каза Стела Иванова -главен експерт в дирекция „Приобщаващо образование“ към Министерството на образованието и науката (МОН) по време на Балканска среща на тема „Епилепсията не е присъда“. Събитието се организира от Асоциацията на родители на деца с увреждания (АРДЕ) и се провежда под патронажа на президента Румен Радев. 

По думите на Стела Иванова, в  България е имало широка мрежа специални, помощни, възпитателни училища, интернати, но в годините, когато България се присъединява към Европейския съюз са направени промени. „Видяхме, че има нужда от друг вариант и започнахме с интегрираното обучение“, каза Стела Иванова. 

Тя посочи, че в изпълнение на Националния план за интегриране на деца и ученици със специални образователни потребности и/или хронични заболявания в системата на народната просвета от 2003 г., през 2006 г. са разкрити 28 ресурсни центъра за подпомагане на интегрираното обучение и възпитание на такива деца – по един във всяка една административна област в страната, финансирани чрез бюджета на Министерството на образованието и науката. По думите ѝ общообразователните детски градини и училища не са имали нужната подготовка и нагласа за работа с деца и ученици със специални образователни потребности. 

В рамките на 5-6 години беше значително увеличен броят на децата и учениците със специални образователни потребности, които се обучаваха интегрирано в общообразователните детски градини и училища - от 900 такива деца и ученици през 2006 г., през 2012 г. те вече бяха близо 10 000 и се подкрепяха при обучението си от специалисти на ресурсните центрове в цялата страна, каза Стела Иванова. По думите ѝ с развитието на системата на интегрираното обучение в България постепенно започва подготовката и за преминаване към приобщаващо образование. 

През 2015 г. след приемане на новия Закон за предучилищното и училищното образование, страната преминава към приобщаващо образование и всяка детска градина и училище може самостоятелно да организира своята дейност в тази посока, посочи тя. Иванова припомни, че през 2016 г. със закон ресурсните центрове са били преобразувани в регионални центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование. 

По думите на Бояна Алексов - главен експерт в дирекция „Приобщаващо образование“ и доктор по направление „Слухово-речева рехабилитация", приобщаващото образование е процес на осъзнаване, приемане и подкрепа на индивидуалността на всяко дете или ученик. В периода януари – април 2023г. по проект, финансиран от Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ -  „Подкрепа за приобщаващото образование“, са обучени 260 обучители, посочи той. 

За осигуряването на по-приобщаваща среда за децата и учениците, експертите предлагат да се осигурят условия за разкриване на повече ресурсни, логопедични и други специализирани кабинети, да се обезпечи нуждата от назначаване на повече специалисти – психолози, логопеди, ресурсни учители, помощници на учители, кинезитерапевти, учители на ученици с нарушено зрение. 

Експертите Стела Иванова и Бояна Алексов предлагат също така да се подобри взаимодействието и партньорството с родителската общност и да се мотивират родителите за ранно оценяване на потребностите на децата им; да се разнообразят формите за работа с родителите за приемане на различните деца; да се работи за промяна на нагласите на родителите за толерантно отношение и съпричастност към децата и учениците със специални образователни потребности; да се споделят добрите практики. 

Като предизвикателства пред приобщаващото образование експертите посочиха междусекторното сътрудничество, обучението и подготовката на учителите за работа с разнообразни групи ученици, недостатъчната осведоменост и негативните стереотипи относно приобщаващото образование. 

/ТТ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 20:09 на 04.10.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация